16a machine op 32a circuit aansluiten

Supahwaffle

Nieuw lid
12 aug 2019
6
3
Bedankt voor het antwoord iedereen, ik ga een voorlopig een verdeler aanschaffen en bij de geplande heraanlegging van de werkplaats een 16a circuit voorzien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sang

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Als de motor is beveiligd is tegen overbelasting door een thermische beveiliging. Kan er tot de beveiliging niet meer stroom lopen dan waarop de beveiliging is ingesteld.
stel dat je een zaagblad op je kabel laat vallen waardoor de kabel sluiting maakt dan klapt de zekering in de groepenkast.
Als die door een automaat van 32a is beveiligd wat bij het stopcontact hoort dan zou je bij een zeer lange dunne kabel de situatie kunnen krijgen dat hij er helemaal niet uitklapt. Ik voorzie geen probleem als je de stekker vervangt door een 32A versie.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.203
566
@Sang : Dank voor de uitgebreide toelichting. Ik denk dat ik het begin te begrijpen (en hoop dat dat morgenochtend nog zo is).
 
  • Leuk
Waarderingen: Sang

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Maar het handigst is juist om te kijken wat voor zekering er voor zit. Zit er een 16a zekering dan is het vervangen van de wcd de goedkoopste oplossing. Als je dan ook je verdeler er nog eens achter zet dan klopt het ook namelijk niet meer helemaal met twee maal 16a zekeringen achter elkaar.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als je dan ook je verdeler er nog eens achter zet dan klopt het ook namelijk niet meer helemaal met twee maal 16a zekeringen achter elkaar.
inderdaad
als we volgens het boekje willen blijven werken, dan dienen we voor selectiviteit te zorgen
dat betekent dat, hoe verder je van het hoofdzekeringenbord weggaat, hoe lager het aantal A van de zekeringen moet zijn
dus na een 16 moet een bv een 10 komen, en niet nog eens een 16
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.585
Gaanderen
Volgens mij was de regel dat je 2 stappen moet nemen. Dus 16a dan een hoodfzekering van 25a. Toch denk ik dat in dit geval er niets aan de hand is. Of je nu 1 of 3 zekeringen voor je hoofdzekering zet van 16a maakt niet uit zolang je hoofdzekering maar minimaal 25a is.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.203
566
@Sang : Dank voor de uitgebreide toelichting. Ik denk dat ik het begin te begrijpen (en hoop dat dat morgenochtend nog zo is).
Het is nu morgenochtend o_O en ik snap het nog steeds. Het zou voor mijn gemoedsrust misschien beter zijn als de moderator nu middels een slotje verdere info op dit draadje uitsluit. Maar ik wil niet egocentrisch zijn, dus kom maar op met je ampères, isolatiewaardes en verdeelpaddestoelen. Ik volg! (y)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.