16a machine op 32a circuit aansluiten

Supahwaffle

Nieuw lid
12 aug 2019
6
3
Ik heb tweedehands een 3-fazige tafelzaag verkregen, maar nu zit ik met het volgend probleem.
De tafelzaag heeft een 16a stekker, maar het aanwezige stopcontact voor 3 fase is 32a. Ik zou verwachten dat het geen probleem zou mogen zijn om een 32a stekker te gebruiken aangezien de motor niet meer dan zijn maximale vermogen zou draaien en dus nooit boven 16a uit komt.

Helaas heb ik nooit elektriciteit geleerd en weet ik niet zeker of dit daadwerkelijk ook zo is.

Zelf berekend kom ik het volgende uit:
P = U x I x 3 x cos(φ)
Met motorvermogen van 2700W, voltage van 380v en cosφ gegokt op 0.9
Kom ik dus op I = 2700 / (380 x 1.73 x 0.9) = 4.56 totale ampère.

Klopt dit en kan ik veilig de machine gebruiken of ga ik eerder een brandje veroorzaken?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
je zit er dicht tegen
tov 2 fasen of 1 fase + neutraal, geven 3 fasen 1,7 meer A
dat bij dezelfde V
jouw machine is 2.700 W
zelfs bij 2 fasen neem je amper 2.700W / 220 V = 12,27 A
jouw machine neemt dus zeker niet meer dan 13 A, wat nog onder de capaciteit van een standaardstopkontakt ligt
let op het aantal gaten/pinnen
er zijn stopkontakten/stekkers 16/32 A met 4 of 5
bij 4 ontbreekt de neutraaldraad
draait jouw zaag achteruit, dan moet je 2 fasedraden omwisselen
 
  • Leuk
Waarderingen: Supahwaffle

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Je mag geen 16A machine op een 32A 'stopcontact' aansluiten. Dan zou de zekering niet op tijd afslaan.

Je zal verdeler er op moeten aansluiten met eigen 16A zekeringen, die bijvoorbeeld weer 2 x een 16A uitgang heeft

zoiets:
hbm-005-104.jpg-1200x600-0e31cebc88.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.203
566
Sang zei: Je mag geen 16A machine op een 32A 'stopcontact' aansluiten. Dan zou de zekering niet op tijd afslaan.

Hè? Als dat bepalend is, dan zou ik ook geen 230 Watt apparaat op 16A 230V mogen aansluiten, want zo'n apparaatje is m.i. ongeveer 1 A???

Graag meer uitleg!
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Boven de 16A gelden er andere regels, daarom past de stekker ook niet.

Maar jouw 230W apparaat heeft als het goed is wel een snoer dat 16A aan kan.

Andersom is trouwens wel toegestaan, je mag een 32A zaag op een 16A WCD aansluiten, want zodra de stroom hoger oploopt dan 16A zal de zekering netjes afslaan. (maar waarom zou je dat doen :) )


Het is ook wel logisch, alle bedrading van de 16A machine is niet berekend op 32A, en in het geval van slechte contacten kan er zomaar 30A gaan lopen, de groepen zullen niet uitknallen.

En stel we hebben het over een 125A WCD, die slaat pas uit bij 125A en daar zit je dan met je lullige 16A draadjes

Dus vandaar. Er moet een 16A zekering tussen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.203
566
Kijk, weer wat geleerd. Dank voor de uitleg. Ik zal me hier eens wat verder in verdiepen want ik kan nog niet je hele redenering volgen, en ik kan bepaald niet uitsluiten dat de storing aan mijn kant van de lijn zit :p.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
139
58
Linter
Boven de 16A gelden er andere regels, daarom past de stekker ook niet.

Maar jouw 230W apparaat heeft als het goed is wel een snoer dat 16A aan kan.

Andersom is trouwens wel toegestaan, je mag een 32A zaag op een 16A WCD aansluiten, want zodra de stroom hoger oploopt dan 16A zal de zekering netjes afslaan. (maar waarom zou je dat doen :) )


Het is ook wel logisch, alle bedrading van de 16A machine is niet berekend op 32A, en in het geval van slechte contacten kan er zomaar 30A gaan lopen, de groepen zullen niet uitknallen.

En stel we hebben het over een 125A WCD, die slaat pas uit bij 125A en daar zit je dan met je lullige 16A draadjes

Dus vandaar. Er moet een 16A zekering tussen
Niet volledig akkoord.
Kan best zijn dat het circuit 16A afgeweerd is en toch een 32A stopcontact is.
De zekering vliegt er dan wel iets sneller uit maar daar stopt het dan ook
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
zowel de redenering van sang, als die van kor volg ik

als we die van sang in de andere richting doortrekken, dan zou supahwaffle zijn stopkontakt van 32A door eentje van 16A mogen vervangen
voor de volledigheid zou hij dan in zijn zekeringenkast aan het begin van de kabel die naar de huidige 32A loopt, een zekering van 16A moeten plaatsen
dit uiteraard in de veronderstelling dat hij voor andere werkzaamheden/apparaten geen nood aan 32A heeft

kor volg ik, in die zin dat de zekering, draadsectie + stopkontakt dezelfde capaciteit moeten hebben, en het er dan niet toe doet welk apparaat je in het stopkontakt steekt
maw vraagt het apparaat minder A dan de capaciteit van het stopkontakt, dan is er zeker niets aan de hand
vraagt het apparaat meer, dan zal de zekering afslaan

mogelijks bestaat in nl 16&32A 3-fasen een andere regelgeving
voor be is het mij zo iets niet bekend
hier stopt de keuring op het einde van de vast geïnstalleerde delen
maw het reglement bevat geen opsomming van apparaten die je met een 'losse' stekker niet aan mag sluiten
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.277
170
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als ik in de schuur een 32A WCD had hebben liggen had dat bij mij nu op de krachtgroep gezetn met een 16A automaat erachter, oftewel dat er een 32A WCD zit wil nog niet zeggen dat je dat er ook uit kan trekken, het kan ook een 20A automaat zijn en dan moet je WCD zwaarder zijn dan de zekering, dus 32A.

Wat houdraaierke en ik dus zeggen, ga vooral eerst kijken watvoor zekering erachter zit.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Je mag geen 32a stekker aan een voor 16a geclassificeerde machine zetten. Koop gewoon zo'n verdeler met zekering erin, dan ben je safe en volg je de regels
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
139
58
Linter
Je mag geen 32a stekker aan een voor 16a geclassificeerde machine zetten. Koop gewoon zo'n verdeler met zekering erin, dan ben je safe en volg je de regels
En volgens welke regels mag dat niet?
Omgekeerd lijkt mij dat logisch.
Maar wanneer je draadsectie en zekering correct zijn zie ik het probleem niet.
Trouwens welke stopcontacten en stekkers gebruik je na een zekering van 20 A
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.586
Gaanderen
Je kan dit soort zaken ook anders nazoeken. Zoek gewoon op verloopstekker van 32 naar 16a die kon ik niet vinden andersom wel. Er zijn dus wel verlopen om een machine met een 32a aansluiting in een 16a te steken.
Ik vind het wel zo veilig om dit niet te doen. Er zijn een hele hoop voorschriften bij het installatiewerk. Maar een hele simpele is dat wat je ziet ook moet kloppen. Dus wcd 32 a moet belastbaar zijn tot 32a. Groen gele draden zijn voor aarde bruin voor de fase etc etc. Het werkt wel als je het anders doet maar een ander begrijpt er niet van. Dit soort dingen mogen niet.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ja het is altijd een lastig verhaal dat hele stroom gebeuren, en je denkt al snel, deze machine verbruikt niets, waarom zou die dan niet op een zwaardere contactdoos kunnen?

Maar de regelgeving moet jou beschermen. Tegen kortsluiting en tegen brand.
Maar ook de personen die de machine van jou overkopen, of in jou huis gaan wonen later.

En stel er is iets mis in de motor en er gaat een stroom lopen die er niet hoort te zijn. Geen kortsluiting, maar genoeg voor 30A. De kabels van de machine zullen 2,5mm2 zijn of misschien zelfs minder, en die gaan dan heel warm worden. En ze blijven maar heter en heter worden want de zekering ziet 30A en dat is minder dan de toegestane 32A. In je schuur met overal zaagsel is dat niet fijn.

Dus een machine met kabels geschikt tot 16A mag niet achter een 32A groep.

Je kan dan denken, ik vervang de groep naar een 16A versie, dan zijn we veilig.

Dat klopt, maar de wet moet ook mensen beschermen die de machine van jou kopen later, en die zouden zomaar de machine met 32A stekker kunnen denken dat het een 32A machine is, en het dus op een verkeerde wcd zetten.

Dus daarom zegt de wet:

Een wandcontactdoos van het type 32A moet kabels hebben geschikt voor 32A, afgezekerd zijn maximaal 32A en er mogen alleen machines op worden aangesloten die geclassificeerd zijn voor 32A. Ook al is het afgezekerd op 16A.

Je mag wel een zwaardere machine aansluiten met een verloopstekker. Dat klinkt raar maar is het niet, de zekering voorkomt dat er te grote stromen gaan lopen en dus blijf je veilig. Dat een machine geclassificeerd is voor 63 ampere betekend niet dat hij ook 63A verbruikt, enkel dat de kabeldikte en isolatiewaardes hieraan voldoen.

Een zekering van 20 Amp kan je nog gebruiken voor een 16A WCD, het mag maar liever niet. Net als C-groepen, die ook liever niet maar het mag wel.
 
Laatst bewerkt:

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
139
58
Linter
Ja het is altijd een lastig verhaal dat hele stroom gebeuren, en je denkt al snel, deze machine verbruikt niets, waarom zou die dan niet op een zwaardere contactdoos kunnen?

Maar de regelgeving moet jou beschermen. Tegen kortsluiting en tegen brand.
Maar ook de personen die de machine van jou overkopen, of in jou huis gaan wonen later.

En stel er is iets mis in de motor en er gaat een stroom lopen die er niet hoort te zijn. Geen kortsluiting, maar genoeg voor 30A. De kabels van de machine zullen 2,5mm2 zijn of misschien zelfs minder, en die gaan dan heel warm worden. En ze blijven maar heter en heter worden want de zekering ziet 30A en dat is minder dan de toegestane 32A. In je schuur met overal zaagsel is dat niet fijn.

Dus een machine met kabels geschikt tot 16A mag niet achter een 32A groep.

Je kan dan denken, ik vervang de groep naar een 16A versie, dan zijn we veilig.

Dat klopt, maar de wet moet ook mensen beschermen die de machine van jou kopen later, en die zouden zomaar de machine met 32A stekker kunnen denken dat het een 32A machine is, en het dus op een verkeerde wcd zetten.

Dus daarom zegt de wet:

Een wandcontactdoos van het type 32A moet kabels hebben geschikt voor 32A, afgezekerd zijn maximaal 32A en er mogen alleen machines op worden aangesloten die geclassificeerd zijn voor 32A. Ook al is het afgezekerd op 16A.

Je mag wel een zwaardere machine aansluiten met een verloopstekker. Dat klinkt raar maar is het niet, de zekering voorkomt dat er te grote stromen gaan lopen en dus blijf je veilig. Dat een machine geclassificeerd is voor 63 ampere betekend niet dat hij ook 63A verbruikt, enkel dat de kabeldikte en isolatiewaardes hieraan voldoen.

Een zekering van 20 Amp kan je nog gebruiken voor een 16A WCD, het mag maar liever niet. Net als C-groepen, die ook liever niet maar het mag wel.
En wat dan met D groepen?
Mijn ganse achterbouw is door de elektricien op e e n D gezet om niet telkens het ganse huis in het donker te zetten
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een wandcontantdoos van het type 32A moet kabels hebben geschikt voor 32A, afgezekerd zijn maximaal 32A en er mogen alleen machine op worden aangesloten die geclassificeerd zijn voor 32A. Ookal is het afgezekerd op 16A.
dus supahwaffle heeft 2 mogelijkheden:
1) de wcd van 32A vervangen door een van 16A + afzekeren op 16A + de stekker van 16A op zijn machine behouden (in de veronderstelling dat hij die 32A voor andere toepassingen niet nodig heeft)
aan 12,12 euro
voorbeeld PCE CE O516R-IP67 kopen | dmlights.be
2) een verdeler kopen waar de ingang 32A aankan + er een afgezekerde uitgang van 16A is
aan 265,53
voorbeeld LumX PP LM47117 kopen | dmlights.be
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
dus supahwaffle heeft 2 mogelijkheden:
1) de wcd van 32A vervangen door een van 16A + afzekeren op 16A + de stekker van 16A op zijn machine behouden (in de veronderstelling dat hij die 32A voor andere toepassingen niet nodig heeft)
aan 12,12 euro
voorbeeld PCE CE O516R-IP67 kopen | dmlights.be
2) een verdeler kopen waar de ingang 32A aankan + er een afgezekerde uitgang van 16A is
aan 265,53
voorbeeld LumX PP LM47117 kopen | dmlights.be
Volledig correct. Slimste is de verdeler want dan kan je wel 2 machine tegelijk aansluiten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.