Nou, even de manual gelezen waarnaar Huib verwijst,
http://www.waterfront-woods.com/festool/Kapex_KS120_R3_1.pdf
quote
Calibration and Adjustment:
The Festool Kapex miter saw comes fully calibrated from the factory and should not require further calibration out of the box, or following normal use. The following calibration techniques should only be necessary in the event that your saw is knocked out of alignment, such as can happen during frequent, or unsecured transport.
end quote
In normaal Nederlands: De Kapex wordt compleet gecalibreerd afgeleverd, en heeft geen verdere calibratie nodig, als hij is uitgepakt. De volgende calibratieprocedure is alleen noodzakelijk in het geval dat de Kapex met geweld uit zijn afstelling is gestoten, zoals kan gebeuren tijdens veelvuldig of niet zorgvuldig transport.
endquote
Ik heb knocked out wat vrij moeten vertalen, kon zo vlot geen goed Nederlands woord vinden.
De Kapex wordt dus afgesteld en opgestuurd met vrij ruime toleranties, de instellingen zijn niet dermate degelijk dat ze normaal transport overleven, waardoor je via het Internet kanaal een niet goed afgestelde Kapex ontvangt. De toleranties na afstelling van dit apparaat door de fabriek liggen binnen 0.1 mm, dus ruim binnen de blijkbaar door de fabriek gestelde marges van 0.3 mm.
Mijn voorlopige conclusie is dat de Kapex niet geschikt (gemaakt) is voor postorder verzending, dus niet geschikt is om via Internet te kopen, je moet de Kapex blijkbaar kopen bij een deskundige dealer die voordat je de Kapex afhaalt, een hercalibratie uitvoert, inclusief de 0-45 graden instelling met de knop achterop.
Ik hoop dat de marketeers van Festool niet bewust slecht gecalibreerde Kapexen via het Internet kanaal laten leveren met als doel de eigen dealers te beschermen, maar dat begint er met deze lijdensweg wel wat op te lijken.
Het wordt tijd dat de concurrentie eens vergelijkbare producten gaan leveren, wat zijn eigenlijk de alternatieven?
succes verder