Zwevende keukentafel aan een eiland

RainbowChaser

Nieuw lid
19 feb 2024
17
13
Belgie
Hoi allemaal,

Het volgende uitdagende project waar ik mee bezig ben is een zwevend tafelblad aan het keukeneiland. Eerst leek het niet haalbaar, totdat we bij Betonal in de toonzaal een zwevende tafel uit beton zagen, met als onderstructuur een poutrel. Hier ben ik dan maar mee aan de slag gegaan, ook al zit ik nu wel ruim buiten mijn comfort zone :)

De afbeeldingen tonen een ruwe schets van het totaalbeeld, alsook de onderliggende structuur. De structuur is nogal uit de kluiten gewassen, omdat we de tafel als een normale tafel willen kunnen gebruiken. Het blad wordt uitgevoerd met dikfineer en een verjongde rand. De structuur is nu nog kleurrijk, maar wordt helemaal in het zwart uitgewerkt. Indien nodig bekleden we dit nog met zwart hout achteraf. Hieronder vind je wat meer detailinfo, samen met de afbeeldingen.

Zien jullie dit goed komen? Zijn er zaken waar je nu sterke vraagtekens bij hebt? Zie ik iets over het hoofd?

Detailinfo ivm het ontwerp:
- De ligger is een HEA120 van +- 2,73
- De platen aan de HEA worden gelast en de structuur wordt er achteraf met M10 bouten op bevestigd
- Donkerblauw is 8mm dik, lichtblauw is 6mm dik
- De verticale poten zijn 120x60x4
- De gele kokers zijn 60x40x5, met 40 als de hoogtemaat
- De voetplaten en witte kokers (80x30x3) worden volledig in de sokkel ingewerkt, waardoor de sokkel en de kasten van het eiland erboven als tegengewicht fungeren
- Het boeltje zou voorzien moeten zijn op een last van 150kg op de zijkant van de tafel en zou voldoende stijf moeten zijn zodat de doorbuiging/beweging onder 1mm blijft, vandaar de vele kokers onder het tafelblad
- De structuur van de tafel is met bouten gemonteerd om twee redenen: (1) hanteerbaarder en (2) deze wordt pas gemonteerd als het werkblad van het eiland op de kopse kant over de ligger geschoven is
- Ik heb nog geen exacte kostprijs, maar ben me ervan bewust dat dit niet goedkoop gaat uitvallen

Bijlagen

• structuur.png
    structuur.png
    106,3 KB · Weergaven: 66
  • totaalbeeld.png
    totaalbeeld.png
    75,4 KB · Weergaven: 57
  • ligger en poten.png
    ligger en poten.png
    94,3 KB · Weergaven: 61

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.436
3.801
Poten van u profiel. Kopplaten er aan lassen. Ligger kan je met 2 m8 boutjes vast zetten, dat is zwaar zat. De lange onderliggers gebruik je hoeklijn voor, kan je ook met een m8 boutje aan elke kant vast zetten. Wat je met dat gele bouwwerk wil is me niet geheel duidelijk. Komt het blad daar nog op te liggen? Je kan in die 12cm mooi 2 beton tegels kwijt. Als je er 4 van 60 x 60 aan het eind in stopt, dan blijft het prima staan, met de kastjes er bij. Voor de ligger zou ik juist wel een koker gebruiken. 120 x 120 x 4 of zo. Daar kan je dan ook gelijk je kastjes aan vast zetten. Een koker is torsie stijver dan een h profiel. Je kan het deel onder de tafel diagonaal doorslijpen en omgekeerd weer vast lassen. Daardoor kan je het deel onder de tafel naar bijvoorbeeld 3cm laten uitlopen en voeg je sterkte toe op de plek waar de buig kracht het grootste is.

Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.442
545
zou voorzien moeten zijn op een last van 150kg op de zijkant van de tafel en zou voldoende stijf moeten zijn zodat de doorbuiging/beweging onder 1mm blijft
Waarom een dergelijke absurd hoge eis?
is het een probleem als de tafel 15mm omlaag gaat als er 150 kg op het puntje staat?

RainbowChaser

Nieuw lid
19 feb 2024
17
13
Belgie
Poten van u profiel. Kopplaten er aan lassen. Ligger kan je met 2 m8 boutjes vast zetten, dat is zwaar zat. De lange onderliggers gebruik je hoeklijn voor, kan je ook met een m8 boutje aan elke kant vast zetten. Wat je met dat gele bouwwerk wil is me niet geheel duidelijk. Komt het blad daar nog op te liggen? Je kan in die 12cm mooi 2 beton tegels kwijt. Als je er 4 van 60 x 60 aan het eind in stopt, dan blijft het prima staan, met de kastjes er bij. Voor de ligger zou ik juist wel een koker gebruiken. !20 x 120 x 4 of zo. Daar kan je dan ook gelijk je kastjes aan vast zetten. Een koker is torsie stijver dan een h profiel. Je kan het deel onder de tafel diagonaal doorslijpen en omgekeerd weer vast lassen. Daardoor kan je het deel onder de tafel naar bijvoorbeeld 3cm laten uitlopen en voeg je sterkte toe op de plek waar de buig kracht het grootste is.

Het blad komt inderdaad op de gele structuur, bevestigd dmv sleufgaten. In de plint kan inderdaad ballast indien nodig, moet ik nog even narekenen wat de corpussen (+ inhoud) effectief zouden wegen.

De koker ipv de ligger is een interessante optie. Denk je dat torsie hier een probleem is waardoor het nodig is, of is het eerder een aanvulling van hoe het beter kan?

RainbowChaser

Nieuw lid
19 feb 2024
17
13
Belgie
Waarom een dergelijke absurd hoge eis?
is het een probleem als de tafel 15mm omlaag gaat als er 150 kg op het puntje staat?
🤷‍♂️

Omdat ik mij er zelf niet comfortabel bij zou voelen als een blad veel zou doorbuigen. Omdat ik niet telkens wil moeten denken "oh nee, de tafel". Omdat ik problemen wil vermijden als er eens iemand per ongeluk (of expres) op de tafel zou gaan zitten. En omdat ik nu bovenstaande problemen kan vermijden door het ineens goed te doen.

RainbowChaser

Nieuw lid
19 feb 2024
17
13
Belgie
Ja, de ligger is 2m70 lang, en de gele structuur vanaf de poot in het midden is zwevend. Het blad dat hierop komt zal 1m50 oversteken (en ondersteund zijn voor 1m40) in de lengte. Het blad is 1m20 breed.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.436
3.801
Dan kan er nog een berg ijzer weg. Hoe heb je de zitposities gedacht? 2 om 2 en 1 midden op de kop? Een oplegging aan de kast kant en aan de kop kant onder 45 graden is genoeg. Je wil er niet met je knieen tegen aan komen.

RainbowChaser

Nieuw lid
19 feb 2024
17
13
Belgie
Zitposities zijn ideaal voorzien op 2x2x2, maar kan inderdaad ook uitkomen op 2x2x1 (we zijn met 5).

de HEA ligt 40cm terug tov de rand van het blad op de kop, wat normaal meer dan ver genoeg is om niet met je knieen ertegen te zitten. Daarmee dat de HEA daar verlengd wordt met een profiel van 40 hoog.

Al het gele zit in het blad verwerkt. Hiervoor heb ik gerekend met een blad van 25mm incl dikfineer, een zichtrand van 10 - 15mm en een verjonging van 50 - 55mm onder 30 graden.

De hoeveelheid ijzer is voornamelijk omdat de profielen maar 40 hoog zijn (heb 60 geprobeerd, maar dat valt echt dik uit), en dat ik quasi geen doorbuiging wil hebben.

Alvast bedankt voor de input!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.436
3.801
Als je met 2 mensen op de kop zit, zit je met de knieen tegen elkaar. Gewoon een drager in het midden, met 4 steuntjes en een blad van 40 mm is alles wat je nodig hebt. Het is nu nodeloos complex, wat het dus ook duur maakt.

RainbowChaser

Nieuw lid
19 feb 2024
17
13
Belgie
Ik heb het eens in detail nagemeten, en inderdaad met 2 op de kop zal nipt worden niet gaan. Dit zat zo in mijn hoofd van een plan dat een interieurarchitect ooit uitgewerkt heeft. Ik ben het nu even gaan opzoeken en ze hadden dit getekend (zie foto). Gezien alle andere fratsen zou ik niet verbaasd mogen zijn 🤬

Ik ben op basis van jullie feedback nog eens aan het kijken, en het lijkt er inderdaad op dat er wel wat gele kokers minder kunnen. Straks eens wat sketchuppen en een update posten.

Screenshot 2025-10-08 at 11.32.02.png

RainbowChaser

Nieuw lid
19 feb 2024
17
13
Belgie
Gaat die poutrel door die kasten en de odnersteuning niet enorm veel plek daar inpakken?
Terechte opmerking, maar dat valt heel goed mee. Aan de voorzijde springt het eiland wat uit, dus daar krijg ik lades in van 650mm. Aan de achterzijde heb je een kastje helemaal op het einde van het eiland. Daar zit geen steun meer (de poutrel is korter dan het hele eiland), dus ook voldoende diepte. Ernaast komt een open kastje omdat er daar geen lades passen, maar ideaal voor kookboeken e.d. En dan naar de tafel toe spring het blad uit, en ook de onderkasten, waardoor er ook daar weer meer dan voldoende plaats is. De schuiven die hoger komen dan het tafelblad hebben sowieso geen last van de constructie.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.442
545
🤷‍♂️

Omdat ik mij er zelf niet comfortabel bij zou voelen als een blad veel zou doorbuigen. Omdat ik niet telkens wil moeten denken "oh nee, de tafel". Omdat ik problemen wil vermijden als er eens iemand per ongeluk (of expres) op de tafel zou gaan zitten. En omdat ik nu bovenstaande problemen kan vermijden door het ineens goed te doen.
dat je er 150 kg op wilt kunnen plaatsen daar heb ik het niet over.
het gaat er om dat je maar 1 mm beweging wilt toestaan

uitgaande van een oversteekje van 1400mm zit je overigens inderdaad op iets meer dan 1mm met een hea 120

Laatst bewerkt:

RainbowChaser

Nieuw lid
19 feb 2024
17
13
Belgie
Die triptraps nemen anders aardig veel plaats in ...

Net hier thuis eens samen met mijn vrouw de tafel getest. Zitten op de kop met 2 personen op de zijde van 150 lukt net zonder knieen tegen elkaar als er rekening mee gehouden wordt. Maar het is niet comfortabel voor elke dag. Het plan is dus om 5 stoelen te voorzien, en er eentje bij te schuiven wanneer nodig.

Ik heb alles ook nog eens herbekeken en de gele structuur wat lichter gemaakt. Heeft maar een kleine impact en is toch wat goedkoper en makkelijker.

Bedankt voor de input, en wordt vervolgd.

Bijlagen

• Screenshot 2025-10-08 at 20.13.51.png
    Screenshot 2025-10-08 at 20.13.51.png
    92,8 KB · Weergaven: 26

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.