Zwevend meubel MDF

Weswester

Nieuw lid
14 mei 2015
9
0
Allen,

zojuist heb ik mijn eerste huisje gekocht en wil voor in de huiskamer een zwevend tv meubel maken. Om dit te maken gebruik ik MDF platen van 18/22mm. Voordat ik begin heb ik een aantal vragen:

- De hoeken wil ik in verstek zagen omdat dit volgens mij een mooiere naad geeft. Door vele wordt dit afgeraden en de platen haaks op elkaar te leggen. Zie voorbeeld onderstaande foto.
- Daarnaast wordt aangegeven dat haakse hoeken zwak en kwets zijn. Is dit te verhelpen door het te bewerken?
- indien ik voor de bovenstaande keuze ga, hoe zorg ik er dan het best voor dat het eindresultaat naadloos is.

image.jpg

Veel dank voor de reacties.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
eerst zorgen dat je zaagmachine nauwkeurig is afgesteld, ik weet niet of je met een lineal doet of met een zaagtafel.
de verstekken kun je mooi krijgen door er een lammello/domino in te verwerken. zo zorg je ervoor dat de platen goed aansluiten
als je na het lijmen het meubel gaat schilderen, "breek" de scherpe hoeken dan met wat schuurpapier, zo zorg je ervoor dat de verf zich er goed omheen aansluiten en zo zijn de hoeken minder kwetsbaar.
ook even nadenken hoe je het meubel aan de wand bevestigt, omdat mdf nogal zwaar is en ik weet niet was er allemaal nog meer in komt te staan. denk eens aan een french cleat systeem oid.

succes! en foto's van de bouw zien we altijd erg graag!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Een goed gemaakte verstekverbinding heeft meer lijmoppervlak dan een haakse, daardoor is deze wat sterker.
Als je er dan ook nog lamello's of domino's in verwerkt dan is het een hele goede verbinding.
Het is wat Paulo1997 zegt, zorg ervoor dat je zaagmachine goed en nauwkeurig ingesteld is.

Let ook op hoe je het ophangt. Als je hem alleen aan de bovenste liggende plaat ophangt, komt er veel gewicht aan die twee zijkanten te hangen. Beter is om het gewicht zoveel mogelijk over alle kanten te verdelen.

Groeten, Raymond
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
MDF heeft geen domino's of lamello's nodig als je onder 45 graden verstek 'kops' wilt lijmen. Het is nagenoef unidirectioneel/homogeen materiaal.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
MDF heeft geen domino's of lamello's nodig als je onder 45 graden verstek 'kops' wilt lijmen. Het is nagenoef unidirectioneel/homogeen materiaal.

Als het niet nodig is voor versterking werkt het wel zo makkelijk. Twee domino's erin en hopla alles direct op zijn plaats, klemmen en klaar is Kees. In mijn geval klaar is Huib.:D
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Precies wat Huib zegt, in dit geval gaat het niet om de sterkte van de domino in de verbining, maar bij het lijmen en klemmen heeft het zo zijn voordelen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
MDF heeft geen domino's of lamello's nodig als je onder 45 graden verstek 'kops' wilt lijmen. Het is nagenoef unidirectioneel/homogeen materiaal.

Ik dacht dat domino's of lamello's ook voor meer lijmoppervlak zorgen?
En een beetje mechanische opvang van beweging.
Maar ik kan er naast zitten, ik heb geen meubel opleiding.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.