Zweeds Rabat verkeerd bevestigd.

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedendag vrienden , ik heb een vraag waar ik niet uitkom.

Ik heb een paar weken geleden een overkapping gemaakt van Douglas Hout.

Ik ben er heel blij mee, maar ik vrees dat ik het rabat verkeerd heb bevestigd.

Ik ben er nu achter dat ik een schroef door de onderste helft moest schroeven, maar ik heb van alles (en das veel) een schroef door het dunne stuk aan de bovenzijde geschroefd.

Nu aande zijkant komt er zon op te staan, en tijdens het schilderen vandaag kwam ik erachter dat 1 van de planken best is gaan werken.
Het is precies aan die kant waar de zon het er meest op staat.
Logisch achteraf, maar nu rest mij de vraag, hoe los ik dit op.

Mag ik nog een schroef aan de bovenzijde extra schroeven, of moet alles eruit, en boven een schroef in met een gat achterlatend vande eerste schroef.

Ik zou het zonde vinden als alles straks bol staat.

Ik heb wel keurig 3mm aan alle kanten ruimte gehouden, links, rechts, en tussen de planken onderling.

Zouden jullie me advies willen geven?

Goed weekend.

Gr Danny
 

Bijlagen

  • 20201107_163309.jpg
    20201107_163309.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 105

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik neem aan dat je potdeksel planken hebt? Ik zou er een extra schroef in het onderste (dikkere) gedeelte bijzetten. Als je zwarte schroeven gebruikt, zie je er ook weinig van, maar is het wel stevig en gaat het niet kromtrekken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Scheuren heb ik zelf nog nooit problemen mee gehad. Eventueel met een wat dikkere boor voorboren, zodat het hout nog iets meer kan werken.
 

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
136
42
Als je nu onder een schroef erbij zet en de bovenste er niet uithaalt dan kun je er vanuit gaan dat aankomend voorjaar al je planken gaan scheuren omdat het hout wil gaan krimpen en dit dan niet kan.

Persoonlijk zou ik er dus toch echt de verkeerd gemonteerde schroeven uithalen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
het is niet de bedoeling dat je het hout zo vast zet dat het niet kan werken.
het kromtrekken gebeurd even goed als je dit verhinderd zal het deel scheuren.

schilder de delen rondom anders gaan ze nog meer kromtrekken
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik heb van een paar planken de schroeven van boven naar beneden verzet.

Het oogt stabieler is zeker mooier, maar het laat wel een lelijke gat achter.

Ik zat te denken, zijn er geen zwarte afdekdopjes die je in een verzonken schroef kan drukken?

Dan probeer ik dat ook, desnoods met een drupje kit dat in de gat te drukken en in de schroef, dan ziet het er nog een beetje netjes uit, helemaal na nog een schilderbeurt volgend jaar.

Is dat even goed of een dom idee, maar vraag 2, waar haal je zoiets, ik heb 4x40 torx 20 gebruikt.

Gr Danny
 
Laatst bewerkt:

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Nou, das niet eens een raar idee, in dat geval is het voor de sier, en dan staat het nog netjes.​
Zal straks dikte van een afvalstukje opmeten.​
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik heb even gemeten, ik heb 10 mm als dikte. Ik heb geen schroeven gevonden van 4x10.

Denk dat ik een dopje of zoiets moet plaatsen, toch bedankt.

Gr Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.