Zwarte waas door het esdoorn heen?

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Hi,

Ik heb een partij esdoorn gekocht en ben aan het schaven gegaan. Bij schaven bleek er nogal wat hout een zwarte waas heeft er geheel doorheen (door de hele dikte van het hout). Ik lees van alles over water of schimmel.. Het lijkt meer het gevolg te zijn van water denk ik?

Ik ben al in de weer geweest met een flesje van reiniger van WOCA en las iets over een truuk met een doekje met azijn erop laten liggen maar beide levert niet erg resultaat op..Het lijkt IETS te helpen maar niet veel en ik ben er niet zeker van.

iemand met suggesties van wat dit precies is en hoe ik het kan oplossen?

Thanks!
 

Bijlagen

  • waas1.jpg
    waas1.jpg
    84,4 KB · Weergaven: 69
  • waas2.jpg
    waas2.jpg
    62,7 KB · Weergaven: 70

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dat had ik ook bij een partij esdoorn. Heb oxaalzuur (ontweringswater)gebruikt.
Advies koop poeder zodat je zelf je sterkte kan maken.
Te koop bij meubel uniek of de politoershop.
Beiden zijn van Richard Vermeulen.
Heel soms wil het er toch niet goed uit dan een beitskleurtje geven

Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
286
131
55
Luzy Saint Martin
Op de foto’s afgaande lijkt het me meer iets van vet wat van de vlak/vandiktebank komt. In elk geval niet iets wat echt in het hout zit. Maar het is moeilijk te beoordelen op basis van de foto’s. Heb je ook een foto van de kopkanten?
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
286
131
55
Luzy Saint Martin
Oeps even beter gekeken en op de kopkant tekent het zwart zich ook door…
Ik vermoed dat je de zogenaamde “soft maple” te pakken hebt. Daarbij kunnen bij oudere bomen nog weleens zwarte of bruine strepen voorkomen in het kernhout.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Inmiddels ben ik meerdere schaafbeurten verder, de zwarte waas neemt af naarmate ik dieper in het hout kom. Een aantal planken reageren ook wel aardig op de tannin remover van Woca dus het zal toch iets van water zijn geweest denk ik?

Soft maple is het denk ik niet. (kende dit uberhaupt niet) maar ik werk wel vaker met esdoorn en dit hout lijkt me niet minder hard en is net zo zwaar als ik (gevoelsmatig) gewend ben. Verwerken gaat ook niet makkelijker of anders. Las ergens over een test om met een nagel op een randje proberen een deuk te maken maar dat krijg ik ook niet voor elkaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.