zwarte spikkels op eiken (door SKYLT lak)

Daan Dekker

Nieuw lid
10 okt 2022
6
1
Meerkerk
beste forumgenoten,

Ik heb onlangs een tafel en tafelpoot gemaakt van massief eiken (4cm dik). Ik heb gisteren de eerste laklaag (Skylt original) aangebracht, maar na het drogen verschenen er op sommige plekken zwarte spikkels op het eiken. Deze spikkels kwamen alleen tevoorschijn na het lakken. Weten jullie misschien waardoor dit komt en hoe ik dit kan voorkomen? Volgens mij is het geen reactie met ijzer, want de tafel is eigenlijk nooit in aanraking gekomen met metaal, en anders waren het ook wel ander soort vlekken geweest. Hieronder zijn een paar foto's te zien van de: skylt lak, tafelpoot en de zwarte spikkels.

alvast bedankt voor de hulp!

mvg,
Daan IMG-1878.jpgIMG-1877.jpgIMG-1876.jpgIMG-1875 (1).jpgIMG-1874.jpg
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Goede vraag, ik heb dit ook eens ervaren. Ik vermoedde toen juist wel dat het hele kleine ijzerdeeltjes waren die reageerden met het eiken onder invloed van het vocht van het Skylt. Ik had een dag voor het aanbrengen van Skylt in dezelfde ruimte de gaten in de metalen tafelpoten iets opgeboord. Andere eiken delen heb ik daarna in een andere ruimte afgewerkt en toen ontstonden er geen zwarte puntjes.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Grt. René
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.623
1.143
Fryslân
100 procent zeker dat het ijzer is. Het hoeven maar kleine deeltjes te zijn, die gaan reageren met het hout.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.623
1.143
Fryslân
Ik heb er zelf ook weleens mee te maken gehad. Na het lakken zwarte stippen. Net zoals op de foto. Het hoeft maar op een doek of borstel te zitten als je de tafel afveegt, en je krijgt het al. Het is alleen weg te krijgen door alles weer af te schuren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.742
2.600
Gaanderen
Mijn eerste gedachte was ook ijzer. Echter de gaatjes zijn zo mooi rond dat ik toch goed zou kijken of Henk het niet bij het juiste eind heeft.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.511
970
Riemst
Je bent niet de eerste met dit probleem.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Inderdaad ijzer in je eiken, dit zijn geen wormgaatjes. Skylt is daar inderdaad berucht voor bij gebruik op eiken. Ik heb het ook meerdere malen gehad.

Rick
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
beste forumgenoten,

Ik heb onlangs een tafel en tafelpoot gemaakt van massief eiken (4cm dik). Ik heb gisteren de eerste laklaag (Skylt original) aangebracht, maar na het drogen verschenen er op sommige plekken zwarte spikkels op het eiken. Deze spikkels kwamen alleen tevoorschijn na het lakken. Weten jullie misschien waardoor dit komt en hoe ik dit kan voorkomen? Volgens mij is het geen reactie met ijzer, want de tafel is eigenlijk nooit in aanraking gekomen met metaal, en anders waren het ook wel ander soort vlekken geweest. Hieronder zijn een paar foto's te zien van de: skylt lak, tafelpoot en de zwarte spikkels.

alvast bedankt voor de hulp!

mvg,
Daan Bekijk bijlage 124530Bekijk bijlage 124531Bekijk bijlage 124532Bekijk bijlage 124535Bekijk bijlage 124534
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.