Zwart mdf afwerken

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Mijn cabin vordert lekker. Fase ruwbouw is voorbij en nu het creatieve gedeelte.
Ben bezig met het keukenblok. Ik heb 16mm zwart mdf gekocht omdat ik het wel mooi vind om daar lades van te maken.
Vandaag een klein proef projectje gedaan en ik vind de uitstraling wel leuk als keuken lade.

AA5CD47B-15FE-4990-834C-6EEFD9E55CCE.jpeg

1) Alleen het zuigt water op als een gek. Moet ik dit nou helemaal gaan aflakken of zou ik het ook met Danish oil kunnen afwerken?

2) Ook bezig met keukenkastjes. Zelfde zwarte mdf plaat maar nu aan 5 kanten beplakt met 6mm eiken planken. Deze ga ik aflakken met Skylt.
Aangezien er geen kopse kanten mdf bloot liggen neem ik aan dat 3 lagen Skylt op het mdf genoeg zal zijn. Toch? :unsure:

Voorkanten ( lekkere scherpe foto)
853AEFFA-C147-42B2-AC83-02B3E7D73892.jpeg

En een achterkant: (wederom lekker scherp) :rolleyes:

D537E362-6AAF-412F-82D9-0259725A7997.jpeg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik heb ooit eens een mdf kast in de olie gezet
op zich gaat dat primma.

maar mdf dat je niet lakt of schilderd is wel erg kwestbaar ook de hoekjes
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik vind het een leuke gimmick met die wijnhuizen!
Waar haal jij je panelen in deze tijd als ik vragen mag? Of had je het al liggen?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Houthandels zijn open professioneel kan je er ook heen om iets te kopen
maar als particulier moet je bellen en ophalen of online kopen
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Ik vind het een leuke gimmick met die wijnhuizen!
Waar haal jij je panelen in deze tijd als ik vragen mag? Of had je het al liggen?
Ik heb een eigen bedrijf met een KvK nummer. Met een kvk nummer kan je pasjes opvragen bij Jongeneel, Bouwmaat, Pontmeyer, etc. Deze zwarte mdf panelen heb ik bij de bouwmaat gehaald.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
ik heb ooit eens een mdf kast in de olie gezet
op zich gaat dat primma.

maar mdf dat je niet lakt of schilderd is wel erg kwestbaar ook de hoekjes
Bedankt voor het delen van je ervaring. Wellicht kan ik op de bovenkant van de lade ook nog een strookje eiken plakken ter versteviging. Er komt sowieso een houten frontpaneel op de lade.
 
  • Leuk
Waarderingen: Woodlex

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Wellicht een hele dom idee maar is het een idee om de kopse kanten eerst met shellac te behandelen om de zuigende werking tegen te gaan?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb een eigen bedrijf met een KvK nummer. Met een kvk nummer kan je pasjes opvragen bij Jongeneel, Bouwmaat, Pontmeyer, etc. Deze zwarte mdf panelen heb ik bij de bouwmaat gehaald.
Ah dat maakt het allemaal net wat makkelijker. Ik moet nog gefineerde platen hebben, maar daarvoor wil ik naar Arnhem.... En die zijn niet open voor particulieren.
Laatst nog wel naar België geweest voor een aantal V313 MDF platen. Dat scheelde toch behoorlijk met de prijzen die ik bij Jongeneel heb opgevraagd! In Hoogstraten zitten 2 grote houthandels. Ook bij jou in de buurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik heb grijs valchromat afgewerkt met 2 a 3 lagen OSMO hardwax.......ik vind het erg mooi geworden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.569
Gaanderen
Ik moet nog beginnen met het maken van een kast in zwart mdf. Heb 6 platen staan van effe 3mtr wel zwaar.
Ik zie graag het resultaat. Ik zat zelf te denken om de kopse kanten eerst met zwarte polyplamuur te behandelen en daarna te lakken. Maar heb deze plamuur nog niet eerst maar eens een vb. maken.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Ah dat maakt het allemaal net wat makkelijker. Ik moet nog gefineerde platen hebben, maar daarvoor wil ik naar Arnhem.... En die zijn niet open voor particulieren.
Laatst nog wel naar België geweest voor een aantal V313 MDF platen. Dat scheelde toch behoorlijk met de prijzen die ik bij Jongeneel heb opgevraagd! In Hoogstraten zitten 2 grote houthandels. Ook bij jou in de buurt.
Ik heb 2 websites gevonden van houthandels in Hoogstraten maar beide geven alleen prijzen op aanvraag. :(
Ik zit aan de goede kant van Breda en ben in 15 minuten in Hoogstraten. wellicht eens een keertje kijken daar.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Hmmm... Ik weet niet of dit voor alle MDF geldt, maar MDF is (vaak?) voorzien van een wasachtig laagje. Dit zorgt ervoor dat veel afwerkingsmiddelen niet al te best hechten. Wat je ook gaat gebruiken, ik zou eerst die waslaag verwijderen. Daarna ook zorgen dat het minder zuigt, voordat je er iets op gaat smeren. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar ik ken iemand die zweert bij schellak op MDF. Het kan de moeite waard zijn om dat eens op een proefstukje uit te proberen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
de zuigende werking van mdf is juiste een positieve eigenschap als je het gebruikt voor meubels.
doordat de mdf de verf of lak van de eerste laaf vrijwel helemaal opzuigt krijgt het een sterker oppervlak.

geef maar eens een klap met je hamer tegen een onbehandelde kopse kant en vergelijk dit met een volledig afgewerkte kopse kant.

voordat je gaat schuren inderdaad even afnemen met bijvoorbeel universol en voor het schilderen nogmaals
 

The Fatal

Nieuw lid
27 jan 2018
6
0
Ah dat maakt het allemaal net wat makkelijker. Ik moet nog gefineerde platen hebben, maar daarvoor wil ik naar Arnhem.... En die zijn niet open voor particulieren.
Laatst nog wel naar België geweest voor een aantal V313 MDF platen. Dat scheelde toch behoorlijk met de prijzen die ik bij Jongeneel heb opgevraagd! In Hoogstraten zitten 2 grote houthandels. Ook bij jou in de buurt.
Heb je daar wat meer gegevens van? Is voor mij ook in de buurt namelijk.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Zeker.
Ik heb bij zowel Janssen en Janssen als Marijnissen platen V313 MDF gekocht in 18mm. Beide zaken zitten in Hoogstraten. Daar waren ze zo'n €27 per stuk. Bij Jongeneel kost zo'n plaat €55. Nogal een verschil!
Voor de andere prijzen zou ik ze gewoon even bellen of mailen. Heb ik destijds ook gedaan.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
nee hoor het spel werkt anders
Als je volume inkoopt bij een van die grote jongens krijg je als aannemer heel veel korting op de basisprijs.
tot wel 80%
Je heb dan een keuze in hoeverre je die korting doorberekend aan je klant of in je eigen zak stopt.
 

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
62
34
Staden
Ik heb het werkblad (zwart mdf) van mn werkbank met olie behandeld, de eerste lagen zijn er zo ingetrokken. Ik heb er denk ik in totaal 8 lagen moeten opwrijven tegen dat het mdf verzadigd was. 1ste laag was direct droog, na 20min 2de laag, uitwrijven na 20min was overbodig want olie was na 3min al ingetrokken daarna 24u laten uitharden en dan opnieuw. mdf in de olie zetten duurt best lang, heeft me 4 dagen gekost. Maar ik ben wel heel tevreden van het resultaat. Voor lades zou ik echter lakken, gaat veel sneller en de kopse kanten vragen ook niet echt extra aandacht. Die worden echt wel hard met 2 lagen.
 

Bowls

Nieuw lid
11 jun 2016
14
5
Probeer i.p.v. "gewoon" zwart MDF eens "Valchromat". Er staat een boel op internet over dit spul.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.