Zwart eiken / Hog Oak ?

steven78

Nieuw lid
22 okt 2020
19
1
Kan iemand hier meer over vertellen, klopt het dat het Hog Oak / zwart eiken is ?

en is dit nou heel oud door de kleuren die er in zitten ?

Het komt uit een hele oude houtzagerij die ondertussen niet meer bestaat. Had er al een balkje van gedraaid, zitten stukken bij die bijna helemaal zwart zijn.
 

Bijlagen

  • IMG_6768.jpeg
    IMG_6768.jpeg
    107,3 KB · Weergaven: 43
  • IMG_6769.jpeg
    IMG_6769.jpeg
    105,7 KB · Weergaven: 43
  • IMG_6770.jpeg
    IMG_6770.jpeg
    118,8 KB · Weergaven: 43
  • IMG_6771.jpeg
    IMG_6771.jpeg
    115,9 KB · Weergaven: 44
  • IMG_6772.jpeg
    IMG_6772.jpeg
    119,7 KB · Weergaven: 42
  • IMG_6773.jpeg
    IMG_6773.jpeg
    106,4 KB · Weergaven: 45

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De correcte term is 'Bog Oak' of, als je Duits kunt, Mooreiche. Eikenhout dat lang (eeuwen) onder de grond zit kleurt diep (en door en door) zwart. Neemt ook veel vocht op en vervormt bijzonder veel bij het drogen, overigens.

Aangezien jouw hout niet door en door zwart is, lijkt het me jonger.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Was het geen hout dat in een veenmoeras onder water lag, waardoor het niet verrotte, omdat het zuurstof gehalte heel laag was? Net zo als met hout uit de baltische zee?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Het hout uit veenmoeras heeft de algemene naam kienhout en kan van vele soorten komen. Dus ook van de eik en heet dan ook wel veeneik. Verder geloof ik niet dat er veel verschillen in zitten of eiken nu lang in een veen gebied heeft gelegen of lang in een rivier of als paalfundering lang in de natte grond.
Allemaal Bog oak
 

steven78

Nieuw lid
22 okt 2020
19
1
Is niet heel oud 100 jaar of nog wel veel meer ? en of groeit dit dan ook in deze kleuren als bog oak ?
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Jaren terug heb ik een kast gemaakt voor een boeren familie.
Het eiken kwam van hun eigen erf en had vele jaren gediend als plankenvloer voor de hooizolder boven de stallen.
Door de jarenlange inwerking van ammoniak was dit eiken ook zo verkleurd.
Was heel bijzonder om te zien.
Scheen vroeger heel gebruikelijk te zijn bij boeren.

Weet natuurlijk niet of dat ook bij dit hout zo is gebeurt, maar ik herkende de verkleuring.
 
  • Leuk
Waarderingen: zaagfabriek

fritske

Nieuw lid
19 mei 2012
6
1
Zou het geen ijzer kunnen zijn? hier bij een omgewaaide oude eik kwam ik ook zwarte verkleuring tegen, bleek er een ingegroeide spijker diep in het hout te zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.