Zwaluwstaartzaag maken

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Na een tijdje op het web gekeken te hebben na mooie handzagen viel mijn oog op die van Two Layers http://two-lawyers-toolworks.blogspot.nl/
Maar ik blijf een Hollander dus waar kan het goedkoper. Zelf maken dus. Ik heb nog een botte japanse zaag liggen van Kirschen. Eerst alle geharde tanden eraf gehaald. Een geluk dat ik een half automatische schaatsenslijpmachine heb instellen en gaan. Geen last van hitte en (als je het sjabloon er uithaald) recht. De gaten erin geboord, dat ging niet goed, nog voor dat het gat (5mm) klaar was boor rond. Maar goed op de achterzijde zat nu een bultje dus deze weg gevijld en met de vijl opgewerkt naar 5 mm. Als rug heb ik ovaal messing staf tweezijdig op het mes gelijmd en met m 5 boutjes extra geborgd. Helaas zijn de foto's verwijderd van het "productieproces". Zaaghandvat gemaakt van sliky oak dit is vals kwartiers gezaagd plataan als ik rick goed begrepen heb. En een boutje en moer van messing gemaakt om het handvat vast te zetten. Ik wilde de maximale lengte van mijn zaagblad benutten hierdoor kan ik het blad maar met een bout vast zetten. Morgen foto'van de voorlopig gemonteerde zaag. Hier alvast het handvat
zaaghandvatl.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Brak al tijdens het vijlen. Zit nu een draadeind in. En ebben ingelegd om e.e.a. te verfraaien of te verbergen. Weet dat de nerf eigenlijk de verkeerde kant op loopt. Maar het hout heeft een mooie tekening. Ook is dit een proef voor het maken van andere zagen. Waar ziten de problemen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is een fraai stukje werk Wim en een heuse schaatsenslijpmachine. Kun je niet een klein voorraadje aanleggen van zaagblad blanks? Je schrijft dat helaas de foto's van het productieproces verwijderd zijn, bedoel je van onze website? Ik heb niks verwijderd, dat gebeurd alleen bij heeeeele grote uitzondering.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
He Wim,

Erg mooie vorm voor het handvat. Het is trouwens "lacewood", ook wel louro faia genoemd....Het is een mooie houtsoort inderdaad
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Nee, Jaap op mijn mobile:mad::mad:
Rick: Silky oak en lacewood dat is toch hetzelfde?
Jaap, mocht iemand de tanden van zijn zaag willen wegslijpen geef dan even een pb maar de lengte die ik kan slijpen is beperkt. Zaag blanks op voorraad klinkt leuk maar waar zijn deze te koop en zijn ze te verkopen?
Hier een foto van het blad erin. De volgende zal ik anders maken maar al doende leert men.
zaag1.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ha Wim, lekker bezig! De vorm zit er al aardig in zo.

Als ik wat tips mag geven. Zoals al genoemd, let op de draadrichting van het hout. Hier vind je een zaagkit uit Amerika waar het goed staat uitgelegd.
http://www.toolsforworkingwood.com/prodimg/gt/pdf/GT-CKITXX_INST.pdf

En ik zou toch kiezen voor twee zaagschroeven. Bij zo'n klein zaagje wordt dat wat krap, maar met twee schroeven is het geheel veel stabieler tegen verdraaien.

En ten slotte, zet de messing rug veel dieper in het handvat. Nu steekt het geheel er zo ver boven uit en lijkt het net of het er eigenlijk niet bijhoort.

Voor een zaagblad is het beste materiaal verenstaalband 1.1274 of C100 in de oude normering. Geen idee waar je dat kunt kopen. C75 is wel vaak te koop maar dat is echt een stuk zachter. Een zwaluwstaartzaagje is mooi als je een stuk van 50x200x0,5mm kunt krijgen. Dit spul is nog goed te vijlen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Persoonlijk zou ik ook de hoek van het handvat ten opzichte van het blad iets kleiner maken. Je hand wijst nu helemaal naar de hiel, zo niet daar voorbij. Je moet nu een gekke beweging maken om horizontaal te zagen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Silky oak : Grevillea robusta Is een australische houtsoort.

Lacewood/ louro faia : Panopsis spp. Groeit een stukje verderop in ZuidAmerika

Silky oak staat nog op mijn verlanglijstje. Een kennis van mij is verhuist naar Australie...hij gaat daar eens rondneuzen voor mij...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Zoals reeds eerder vermeld dit project was om de fouten in mijn ontwerp op te sporen. De volgende keer zal ik geen half ovaal messing meer gebruiken. Het is niet zo makkelijk om de ovale vorm in het hout te krijgen. Je zit in (raar door de gekozen zaagwijze) kops hout te werken.
Seek het was ook de bedoeling om voor twee zaagschroeven te kiezen maar mijn donor blad heeft op die plek een andere vorm er zit dus geen ijzer achter voor een tweede schroef. Ik vond de vorm van het handvat mooi en deze als eerste gemaakt en kwam toe tot de conclusie dat het zaagblad wat kort werd. Verhouding vond ik niet zo mooi. Maar ik ga eerst maar eens kijken of ik er tanden in kan vijlen. Als ik er meerdere vijlen voor nodig heb dan pas ik. Het boren was al k.
Artheg ik heb het patroon hiervandaan http://www.toolsforworkingwood.com/prodimg/gt/pdf/GT-CKITXX_INST.pdf heb ik de hoek die hier al is gegeven dan niet aangehouden of begrijp ik je opmerking niet goed.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Silky oak : Grevillea robusta Is een australische houtsoort.

Lacewood/ louro faia : Panopsis spp. Groeit een stukje verderop in ZuidAmerika

Silky oak staat nog op mijn verlanglijstje. Een kennis van mij is verhuist naar Australie...hij gaat daar eens rondneuzen voor mij...

Rick ik heb op het www de woorden als synoniem gelezen. Heb nu even afbeeldingen gegoogeld en zie wel verschillen. Bedankt maar voor leken is het hout determineren lastig.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het gaat niet zozeer om de hoek per se maar om de richting waarin je duwt. Kijk even naar de plaatjes bovenaan pagina 6: de gestrekte wijsvinger wijst naar ongeveer halverwege de tandlijn. Als je jouw handvat bekijkt dan loopt de lijn door je wijsvinger ongeveer van het zwarte blokje over de zaagschroef. Die lijn komt veel dichter bij de hiel van de zaag uit, ongeveer onder het eind van het handvat. Niet zo ver naar achter als ik eerst dacht overigens. Zo te zien komt het omdat jouw blad minder hoog is dan dat van de Gramercy.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Het gaat niet zozeer om de hoek per se maar om de richting waarin je duwt. Kijk even naar de plaatjes bovenaan pagina 6: de gestrekte wijsvinger wijst naar ongeveer halverwege de tandlijn. Als je jouw handvat bekijkt dan loopt de lijn door je wijsvinger ongeveer van het zwarte blokje over de zaagschroef. Die lijn komt veel dichter bij de hiel van de zaag uit, ongeveer onder het eind van het handvat. Niet zo ver naar achter als ik eerst dacht overigens. Zo te zien komt het omdat jouw blad minder hoog is dan dat van de Gramercy.

Ja ik ga proberen om de zaag dieper in het handvat te krijgen. Zal met een beetje segment werk wel lukken.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Grevillea robusta, commonly known as the southern silky oak or silky oak, or Australian silver oak

Australische zilvereik (Grevillea robusta)

Plataan (Platanus) is dan toch heel wat anders?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb een leverancier van 1.1274 plaat gevonden in Duitsland in een Ebay shop. Lijkt me ideaal voor kleine stukken! En verzendkosten vanuit Duitsland valt wel mee.

http://stores.ebay.de/Metall-Jobst/_i.html?_nkw=C-stahl&_sid=811531477

PS: Zo, ik heb een plaatje besteld, 200x50x0.45mm. Als de tafel klaar is, en het keukenkozijn geschilderd en mijn blokhut....


Nou, het plaatje staal is binnen. Keurig verpakt, netjes aan de maat en echt heel netjes vlak! Dat laatste is niet eens vanzelfsprekend omdat dit spul op de rol geleverd wordt aan de groothandel. Er staat ook nog netjes 1.1274 in een hoekje gestempeld, dus dat zit wel goed met de staalsoort.

Eigenlijk best veel geld voor 1 zo'n plaatje als je de bezorgkosten van 7 euro er bij telt, maar goed, een mens moet eens iets geks doen. 20 cm of 8" is wel echt de minimale maat voor een zaluwstaart zaagje. Ik wil eigenlijk het zaagje uit de Seaton chest na gaan maken, maar die is 9" lang. Je kunt bij die leverancier ook zelf een maat opvragen. Als ik iets minder spontaan had gereageerd dan zou ik om een stuk van 25cm hebben gevraagd.

Maar goed, hier is het plaatje samen met een messingrug die ik nog heb liggen.
foto16.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.