Zwaluwstaartmal voor een Festool OF 1400

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Een dergelijke mal lijkt mij een meerwaarde. Nu bestaat er de Festool VS600GE. In een stokoud bericht alhier kom ik deze tegen:
Het prijsverschil betekend ook een, groot, kwaliteitsverschil?
613drdHsMIL._AC_SL1249_.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
Ik heb een goedkope uitvoering van die porter cable en die werkt prima. Ik gebruik hem met een silverline frees van 4 tientjes van ebay, omdat de freesjes die er bij zaten een 1/2 duims opname hebben. Of de festool uitvoering beter is, kan ik je niet vertellen. Maar gezien de reputatie van festool, zal hij minstens zo goed werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Dank voor je reactie.
Bedoel je dat er een nog goedkopere versie is van de Porter Cable? Of bedoel je dat je de Porter Cable 4216 gebruikt?
(ik ben nog niet thuis in deze materie en ik leer gaat dus stel ik vragen)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Verkijk je niet op complexiteit van deze bewerking. Op filmpjes lijkt het allemaal zeer simpel , maar in de praktijk valt dat flink tegen. De juiste instellingen vinden is niet zo eenvoudig. Het is niet zomaar een stuk hout in de mal stoppen, even met de frees er over en je hebt een perfecte zwaluwstaart. Alle instellingen moeten kloppen.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Verkijk je niet op complexiteit van deze bewerking. Op filmpjes lijkt het allemaal zeer simpel , maar in de praktijk valt dat flink tegen. De juiste instellingen vinden is niet zo eenvoudig. Het is niet zomaar een stuk hout in de mal stoppen, even met de frees er over en je hebt een perfecte zwaluwstaart. Alle instellingen moeten kloppen.
Dat heb ik reeds mogen ervaren tijdens mijn opleiding. Op een standalone freesmachine.
Dat was een pittige kluif om goed afgesteld te krijgen. Voor de eerste keer tevreden en nog genoeg te leren voor volgende keren.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
241
84
Eerst met het handje oefenen en dan machinaal maar het klopt wel wat Mathieu hierboven schrijft.
DSC00691.JPG
 

Bijlagen

  • DSC00340.JPG
    DSC00340.JPG
    117,7 KB · Weergaven: 42
  • DSC00349.JPG
    DSC00349.JPG
    145,2 KB · Weergaven: 38
  • DSC00346.JPG
    DSC00346.JPG
    118,9 KB · Weergaven: 35
  • DSC00345.JPG
    DSC00345.JPG
    123,3 KB · Weergaven: 33
  • DSC00341.JPG
    DSC00341.JPG
    93,1 KB · Weergaven: 40

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
Ik vindt dat afstellen wel mee vallen en als hij goed staat, schrijf je de maat tot de grondplaat op. Dan zet je hem de volgende keer met de schuifmaat zo weer op diepte. Even googlen leerde mij, dat axminster min of meer de zelfde jig verkoopt, als ik heb. De UJK dovetail jig. Ik heb hem destijds gekozen omdat hij een extra stukje aluminium heeft waar de freesmachine op rust. Dan heb je geen last van kantelen. Dat stofzuiger ding wat er bij zit, kan je in de doos laten. Dat zit binnen 2 seconden hopeloos verstopt. De frezen die bij de mijne zaten, waren zoals gemeld 1/2 duims opname. Ik zie dat de prijs bij axminster iets hoger is dan dat ik er voor heb betaald. Was iets van 85 pond met de silverline freesmachine er bij. En zowel de freesmachine als de jig kwamen regelrecht uit de volksrepubliek china.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Eerst met het handje oefenen en dan machinaal maar het klopt wel wat Mathieu hierboven schrijft.
Bekijk bijlage 119281
Zeker eerst met de hand. Heb al een serie voor mijn kist er op zitten. Oefeningen daarvoor en komende voor de Z stoel van Rietveld. Een van de docenten, tevens meubelmaker, geeft aan nog altijd zijn zwaluwstaarten met de hand te maken. Dan draai je geen productie maar rust je op een ambacht.

De UJK dovetail jig kost 420 euro. Dat extra stuk alu lijkt mij een meerwaarde. En welke de Festtool niet heeft, zou die voor mij af vallen
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
Ik gaf alleen maar aan dat die van mij er ook zo uit ziet. Dat geld zou ik er nooit aan uit geven. Daar koop je een gebruikte scheer zwaluwstaart machine voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
241
84

Bijlagen

  • DSC00698.JPG
    DSC00698.JPG
    144,3 KB · Weergaven: 41
  • DSC00688.JPG
    DSC00688.JPG
    147,8 KB · Weergaven: 43
  • DSC00701.JPG
    DSC00701.JPG
    146,5 KB · Weergaven: 43
  • DSC00706.JPG
    DSC00706.JPG
    141,8 KB · Weergaven: 43
  • DSC00704.JPG
    DSC00704.JPG
    138,1 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.758
2.604
Gaanderen
Hier ook dezelfde ervaring met het festoolhulpstuk. Wij gaven er vroeger cursussen mee. Als de cursusleider de machine had afgesteld (geruime tijd) en een cursist ging hierna aan de gang dan zaten er al verschillen in. Lag aan het drukken etc etc. Loont alleen als je er veel moet maken. Met een kist ben ik met zaag frees en beitel sneller klaar dan uit te vinden hoe ik hem moet instellen enzovoort. Aan de andere kant als je er nooit tijd in steekt dan leer je het nooit (goed)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
cmt biedt die ook aan
in 300 en 600 mm verkrijgbaar
geen ervaring mee
ik heb deze in bezit, en heb het enkele keren geprobeerd, maar het is mij nog niet goed gelukt om er een sluitende verbinding mee te maken. Heb het opgegeven tot een nader moment dat ik alle tijd heb om het goed te doen.

Kwaliteit van het ding zelf (qua materiaal) lijkt goed, maar het was een enorme hoop stoeien om het ook maar iets op passend te laten lijken.

Kan zijn dat ik het niet goed doe, maar de handleiding is erg karig in de uitleg.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
Als je de porter cable handleiding op zoekt, die is wel heel goed en uitgebreid. Wel in het engels.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
ik heb deze in bezit, en heb het enkele keren geprobeerd, maar het is mij nog niet goed gelukt om er een sluitende verbinding mee te maken. Heb het opgegeven tot een nader moment dat ik alle tijd heb om het goed te doen.

Kwaliteit van het ding zelf (qua materiaal) lijkt goed, maar het was een enorme hoop stoeien om het ook maar iets op passend te laten lijken.

Kan zijn dat ik het niet goed doe, maar de handleiding is erg karig in de uitleg.
Hier hetzelfde verhaal. Veel plannen maar geen resultaat. Mal hangt stof te verzamelen. Voor de handleiding was ik bij de oorspronkelijke fabrikant gaan kijken. Is als ik me goed herinner een Tsjechisch product ( of ook UJK).
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Iemand een tip voor een goedkoper alternatief voor de UJK?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
Volgens mij is de silverline het laagst geprijsd. Die dingen werken allemaal het zelfde. Je hebt ze met die frezen met een aanlooplager gebruiken, maar die kan je ook gebruiken met een copierring en een gewone frees. Je kan ook zwaluwstaart frezen met een andere hoek gebruiken, maar dan moet je de diepte aanpassen. Je kan het beste opschrijven welke uitsteeklengtes je bij welke situatie gebruikt hebt. Dan kan je heel snel instellen. Als de verbinding te los is, moet je de uitsteeklengte vergroten. als de verbinding te strak is, moet je de uitsteeklengte verkleinen.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
HBM heeft er ook een in het assortiment. Geen ervaring mee verder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.