Zwaluwstaartmal.. de eerste gebruikerstest.. T-track optie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Voor alle nieuwsgierigen, ik geloof dat ik de gelukkige ben die de mallen het eerst van Thom in ontvangst mocht nemen. Da's dan weer een voordeel van in Arnhem wonen, naast 1 van de fijnste Arnhemse houthandels en een fijne houtbewerkerswinkel... en genoeg mooi hout op de Veluwe. Mooie stad toch maar genoeg daarover. De test van De Mal...

Ik heb als eerste de grote getest, model E. Daarvoor zijn geen Trend frezen nodig vandaar dat ik hem al kon gebruiken.

Mijn bevindingen hieronder in foto's en wat commentaren:

Instellen:
  • - Afstellen en gebruiken is niet moeilijk zeker niets als je het Youtube filmpje van MLCS woodworking een keer hebt bekeken (link staat in de technische discussie over de mal)
    - Een standaard kopieerring voor een festool OF-1010 is te hoog, bij afslijpen op de bandschuurder uitkijken dat je niet je zool van je frees meeschuurt :oops:
    - De diepteinstelling (overstek) van de mal aan de schuine zijde (daar waar je met de rechte frees freest) is bij mij ongeveer 48mm
    - Voor bijstellen van de mal als de passing niet juist is is een redelijke grote verstelling van de overstek (diepteinstelling) vereist. Een millimeter per keer is geen probleem.

Gebruik:
  • - Belangrijk om in de juiste richting te frezen (van links naar rechts) maar nooit met de frees uit de mal te lopen want anders krijg je splintering. Zowel links als rechts per pin dus het hout infrezen zodat je splintering voorkomt.
    - Belangrijk is om de verdeling zo te maken dat je netjes uitkomt. Voor mal E zou dat dus inhouden dat je in veelvouden van 44,6 millimeter (45) moet rekenen. Als het dan beter uitkomt kun je die maat met max 10mm verkleinen of vergroten. Per 45mm heb je 1 staart. Bij 90 dus 2, 135 =3.
    - Als voorbeeld bij 6 staarten heb je dus 6 x 45 = 270mm. Die 270 kun je met 10mm verkleinen en vergroten dus je werkbare breedte is van 260 tot 280mm.
    - Belangrijk is om zicht op je werk te houden en dus moet je mal hoog genoeg zitten zodat je kunt zien wat je doet. Blind werken kan wel maar met zicht vind ik persoonlijk makkelijker.
    - Nadeel van met zicht werken is dat je behoorlijk in de spanen zit. De stofzuiger op mijn OF-1010 pakt nog niet de helft van de spanen lijkt het.
    - Eenmaal je stukjes uitgezet en gemarkeerd is het frezen zelf een secondenkwestie. Het is dus handig om alle gelijke delen tegelijkertijd te frezen om te voorkomen dat je steeds frezen moet wisselen en instellen.
    - Nooit je frees optillen tijdens het frezen en altijd eerst uit de mal halen voordat je je frees optilt want anders loopt je freesje tegen de mal aan. Eerst inzetten dan frees aan voorkomt dat ook.

UPDATE:
  • * Het blok mag ietsjes breder dan aangegeven in de handleiding van Thom, bij maximaal verstellen kom je anders bijna tegen het einde van de rechte lip. Dus breedte blok +5mm zit je ok.
    * Bij het instellen gebruik je de sleufgaten, de schroefkoppen die boven de mal uitsteken kunnen dan in de weg zitten bij het proeffrezen, een smal stukje proeffrezen kan uitkomst bieden anders om en om links rechts losdraaien.

Al met al een prima mal, het voorbeeld op de foto's is zeker niet perfect, oefening baart kunst en eens ingesteld is frezen een flutje van een cent.

Thom, hierbij alvast de eremedaille van dit forum (mag dat Baas?) van mij tenminste voor dit mooie initiatief en ik ben er trots op dat ik hem als eerste mocht proberen. Dit werkstukje zal zeker niet het mooiste zijn wat er meer wordt geproduceerd maar het eerste is het wel!! :mrgreen: (Toch?)

Ik heb zelf T-Tracks ingebouwd in mijn blok om zo het hou makkelijk te kunnen klemmen. Indien er voldoende animo is kan ik die ook voor de overige malgebruikers bestellen. Ook in combi met knappen of hendels.

De tRacks zijn 20 breed, 9 hoog en er past een M6 of M8 slotbout in. Met een klemblok ertussen klem je het te frezen paneel eenvoudig in. Ik moet nog even achter veren aan dan is hij helemaal compleet voor aktie.

Foto's van de track en knoppen in de post, ik zal vanavond nog even een foto maken van de mal met track erin gefreesd.

Indien interesse hierin dan stuur maar een PB.

Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: Zwaluwstaartmal..... de eerste gebruikerstest....

*jaloers modus aan*

Wat een flut resultaat. Als ik mn mallen nu ook al had gehad, dan....


*jaloers modus uit*

:lol:


Ziet er goed uit hoor en ben blij te horen/zien dat de 1e ervaringen meteen positief zijn.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Zwaluwstaartmal..... de eerste gebruikerstest....

Ik vind het wel heel erg leuk om te zien dat ook bij andere werkt!

Remco, wat is de "afstel maat" van de schuine vingers tot aan het blok? Maakt het voor de andere makkelijker de mal af te stellen. Zal dit dan ook in de handleiding veranderen! (LEZEN THOM!! 48mm)

Een tip uit het youtube filmpje is om 0.5mm ofzo voorbij je afteken lijn te frezen. De verbinding steekt dan iets uit met als resutaat dat je dan nog wat kunt schuren!

Erg leuk!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Re: Zwaluwstaartmal..... de eerste gebruikerstest....

Hardstikke leuk!!! Ik wil mijn complimenten geven aan Thom voor het opzetten en uitvoeren van dit project!!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hier de gemonteerde tracks in de mal... werkt mooi alleen zijn mijn veren iets te lang voor inspannen van dunner hout, moet dus nog kortere op de kop tikken, iemand een goed adres voor veren?

Ik ga voor een aantal malbestellers (?) die tracks ook bestellen, wie mee wil liften moet me zsm een PB sturen dan kan ik je bestelling meenemen. Eveneens voor de knoppen of hendels. Voorbeeld in de bovenste post.

Attached files
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Wow, net echt! :D

Dit ziet er zo uuit als op het filpje. We lijken wel chinezen!
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Heb je de mal nu met slechts 1 schroefje vastzitten?
Als het schroefje uitsteekt, dan kun je toch eenvoudig de gaatjes in de mal even verzinken? Dan steken de schroeven er niet meer bovenuit.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Creatief_Met_Hout zei:
Heb je de mal nu met slechts 1 schroefje vastzitten?

Valt weinig weg te moffelen hier met zoveel experts, je hebt gelijk, hij zit nu maar met eentje vast, moet idd even de gaatjes iets verzinken. Voor de definitieve kan dat. Voor de sleufgaatjes is het wat lastiger want die wil je kunnen schuiven. Eigenlijk zou je een platkopschroef moeten gebruiken in een gefreesde sleuf. Ik heb wel metaalfreesjes, eens kijken of ik dat zelf kan met mijn kolomboor. Even de snelheid opzoeken enzo.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ik heb hem ook net binnen gekregen en eventjes geprobeerd, het heeft nog wel even wat finetuning nodig maar he begint erop te lijken



groeten bas

Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Afstellen is een simpel klusje, ik vond het het makelijkst gaan om maar 1 of 2 staarten te frezen en dan weer te passen. Pas als hij goed zit testen met een breder plankje.

ik zie dat je de mal al in de definitieve gaten hebt vastgeschroefd, dan wordt het lastig bijstellen of je moet andere gaten gaan gebruiken.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
klopt maar is ook nog niet het difinitieve balkje waar hij op komt die gaan ik morgen even halen
het enige waar ik nu mee zit is dat het hout uitbreekt op de kanten en ik heb geen idee hoe ik dat kan verhelpen, iemand een idee?

groeten bas
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Wat mij verteld is, is dat zwaluwstaarten aan de kopse kant van het hout moeten / horen. Dus min of meer haaks op de draad gefreesd worden. Ook kun je het hout voorritsen. Scheppie kan je dat het beste uit leggen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Iedereen die tracks wil bestellen en dat nog niet heeft gedaan, ik ga maandagmorgen de bestelling doen dus graag daarvoor bericht.
 

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
Een mooi pakketje binnen gekregen, vanmiddag maar eens proberen. Bedankt.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Zo inmiddels lekker bezig geweest met mijn mal, eerst een testje:

en daarna serieus bezig geweest, heerlijk om zwaluwstaarten met de hand te maken, maar dit wordt redelijk onbetaalbaar al ik dat met de hand moet doen:

Dus dankjewel THOM voor dit mooie project

Attached files
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Het was even gepriegel om de mal op een balk te krijgen op de goede afstand, maar nu die dat zit werkt het prima. en met een geleide blokje er tegenaan dus ook geschikt voor repeteer werk.

Misschien moet ik hem ook nog een tikkie bijstellen want ik moet de verbindingen redelijk hard in elkaar timmeren.

Maar over het algemeen werkt het heel goed. ben verbaasd hoe makkelijk het werkt als je de instellingen eenmaal hebt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.