Zwaluwstaart onder een hoek

Thomas M

Nieuw lid
23 mei 2020
10
0
Hallo,

Vroeg me af of iemand me kon vertellen of er een goede manier is om een zwaluwstaart verbinding te maken onder een andere hoek dan 90graden. Specifiek heb ik ongeveer een hoek van 93 graden nodig om de rugleuning van een stoel (verbinding met zitvlak) van een lichte helling te voorzien. Ik wil graag een bovenfrees gebruiken omdat ik een reeks ga maken.
Festool heeft de freesmal v600, maar ik kan nergens terugvinden of het hiermee mogelijk is.

Bedankt voor de hulp,
Thomas
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
92
31
In 2015 heb ik Rietveld’s Z stoel gemaakt. De rugleuning Is met zwaluwstaarten aan de zitting gekoppeld onder een hoek van >90 graden.
Dat ging perfect met een “jig” op de Woodrat. Om met de Woodrat goed om te kunnen gaan heb ik eerst een perfecte cursus gevolgd bij Passen en Meten. Zeer leerzaam en zeer aanbevelenswaardig. Na dit project heb ik iemand anders gelukkig gemaakt met de Woodrat. Helaas kan ik de foto’s niet meervinden.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Dit kan prima met de hand, zie dit topic: Nachtkastje of onderstaand krukje dat in de hut van mn zoon staat:
IMG_20200523_204850246.jpg
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Nog even nagekeken in het boek van Tage Frid (die naast handwerk ook machinetechnieken beschrijft), en die doet 'onder een hoek' ook alleen met de hand.

Ander idee is om 'dovetail keys' te maken:
IMG_20200523_210023813.jpg
Uit Terrie Noll's Joint Book
 

Thomas M

Nieuw lid
23 mei 2020
10
0
In 2015 heb ik Rietveld’s Z stoel gemaakt. De rugleuning Is met zwaluwstaarten aan de zitting gekoppeld onder een hoek van >90 graden.
Dat ging perfect met een “jig” op de Woodrat. Om met de Woodrat goed om te kunnen gaan heb ik eerst een perfecte cursus gevolgd bij Passen en Meten. Zeer leerzaam en zeer aanbevelenswaardig. Na dit project heb ik iemand anders gelukkig gemaakt met de Woodrat. Helaas kan ik de foto’s niet meervinden.

Dat is de stoel die ik ook ga maken. Een 'jig' op die woodrat lijkt me inderdaad handig, al lijkt het me wel een complexe machine om te leren gebruiken. Dacht misschien dat iemand ervaring had met de Festool v600 en een techniek wist om deze in te zetten.

Moest je de foto's terugvinden, stuur je ze maar door!
Welk hout heb je voor de stoel gebruikt?

Groeten,
Thomas
 

Thomas M

Nieuw lid
23 mei 2020
10
0
Nog even nagekeken in het boek van Tage Frid (die naast handwerk ook machinetechnieken beschrijft), en die doet 'onder een hoek' ook alleen met de hand.

Ander idee is om 'dovetail keys' te maken:
Bekijk bijlage 86696
Uit Terrie Noll's Joint Book

Bedankt voor de tip! Voorlopig nog even op zoek naar een geautomatiseerde techniek. ik wil namelijk meerder stuks maken en dat zou het proces heel wat kunnen versnellen.

Die dovetail keys kunnen wel interessant zijn.

Groeten,
Thomas
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Dat is de stoel die ik ook ga maken. Een 'jig' op die woodrat lijkt me inderdaad handig, al lijkt het me wel een complexe machine om te leren gebruiken. Dacht misschien dat iemand ervaring had met de Festool v600 en een techniek wist om deze in te zetten.

Moest je de foto's terugvinden, stuur je ze maar door!
Welk hout heb je voor de stoel gebruikt?

Groeten,
Thomas
Wij hebben ze van Essen gemaakt, beetje taai om de zwaluwstaarten te hakken maar wel erg mooi.
 

Bijlagen

  • B2D05E68-E828-4C09-9265-8FFBAF1B78B6.jpeg
    B2D05E68-E828-4C09-9265-8FFBAF1B78B6.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Thomas M

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.037
2.572
wr1944, bedankt dat je het linkje even op het forum hebt gezet. Ik ben niet zo handig daarmee. De porter cable manuals zijn de beste die ik heb kunnen vinden voor het werken en afstellen van een zwaluwstaart hulpstuk.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
We hebben het met de hand (beitel) gedaan en een balkje met schuine kant met de correcte hoek.

Ik weet niet hoeveel je er wilt gaan maken, maar hou er rekening mee dat er rechten op deze stoel rusten, voor eigen gebruik mag wel.
 

Thomas M

Nieuw lid
23 mei 2020
10
0
We hebben het met de hand (beitel) gedaan en een balkje met schuine kant met de correcte hoek.

Ik weet niet hoeveel je er wilt gaan maken, maar hou er rekening mee dat er rechten op deze stoel rusten, voor eigen gebruik mag wel.

Wil er 6 maken voor thuis, dus leek me wel handig moest ik een systeem kunnen hanteren waarbij ze allemaal gelijk zijn. Als ik er toch geen vind die me aanstaat, zal het met de hand zijn.
Denk je dat berken multiplex van 21mm een optie is ?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste Thomas,

Berken multiplex is geen optie, eigenlijk welke multiplex eender.
Dit ontwerp komt alleen in massief hout tot zijn recht (Rietveld zelf en van de Groenekan) gebruikte hout van oude kaasplanken. Voorts ga je met multiplex een behoorlijk constructie probleem krijgen met de lijm verstekvlakken. Het zal niet stevig genoeg zijn, massief hout heeft daarbij elastische eigenschappen die de plexen veel minder hebben en het is een crime om mooie zwaluwstaarten te maken in multiplex
Mijn advies gebruik massief hout BV esdoorn, essen, of BV kastanje of rubberwood
Als je het hout niet kunt machineren en of verbreden koop dan bij de dhz supermarkt massief verlijmd lamel plaat kun je in alle kwaliteiten krijgen ( smal verlijmd gefingerlast of doorgaand)Een aantal cursisten van mij hebben deze stoel ook gemaakt.
En nog een advies pas de zithoogte van de stoel aan Rietveld maakte zijn stoel in het begin op 41 cm daarna op 43 cm, ikzelf heb ze op 47 cm gemaakt en ja de valling van de rugleuning 2 graden naar achter. De originele stoel heeft een vrij rechte rug..
Bedenk goed dat deze stoel ontworpen is in een periode dat zithoogtes veel lager lag de mens was niet zo lang.
Machinaal zwaluwstaarten maken in een hoek is erg lastig eer je een knappe sluitende verbinding hebt ben heel veelproefhout en tijd verder. Met de hand en een een afsteekblok in een hoek gaat het het een stuk makkelijker. Je moet al wel redelijk kunnen zagen en met de beitel kunnen werken. Maar dat geld ook voor de bovenfrees. :)

Succes!

Groetnis, Roeland
 

Thomas M

Nieuw lid
23 mei 2020
10
0
Beste Thomas,

Berken multiplex is geen optie, eigenlijk welke multiplex eender.
Dit ontwerp komt alleen in massief hout tot zijn recht (Rietveld zelf en van de Groenekan) gebruikte hout van oude kaasplanken. Voorts ga je met multiplex een behoorlijk constructie probleem krijgen met de lijm verstekvlakken. Het zal niet stevig genoeg zijn, massief hout heeft daarbij elastische eigenschappen die de plexen veel minder hebben en het is een crime om mooie zwaluwstaarten te maken in multiplex
Mijn advies gebruik massief hout BV esdoorn, essen, of BV kastanje of rubberwood
Als je het hout niet kunt machineren en of verbreden koop dan bij de dhz supermarkt massief verlijmd lamel plaat kun je in alle kwaliteiten krijgen ( smal verlijmd gefingerlast of doorgaand)Een aantal cursisten van mij hebben deze stoel ook gemaakt.
En nog een advies pas de zithoogte van de stoel aan Rietveld maakte zijn stoel in het begin op 41 cm daarna op 43 cm, ikzelf heb ze op 47 cm gemaakt en ja de valling van de rugleuning 2 graden naar achter. De originele stoel heeft een vrij rechte rug..
Bedenk goed dat deze stoel ontworpen is in een periode dat zithoogtes veel lager lag de mens was niet zo lang.
Machinaal zwaluwstaarten maken in een hoek is erg lastig eer je een knappe sluitende verbinding hebt ben heel veelproefhout en tijd verder. Met de hand en een een afsteekblok in een hoek gaat het het een stuk makkelijker. Je moet al wel redelijk kunnen zagen en met de beitel kunnen werken. Maar dat geld ook voor de bovenfrees. :)

Succes!

Groetnis, Roeland

Bedankt voor de tips. Dat schept al wat meer duidelijkheid.
M'n redenering was de volgende: Moest er in 1934 al zo'n kwalitatief multiplex hebben bestaan als vandaag, was de kans groot dat Rietveld het had gebruikt voor zijn ontwerpen.

Gebruik je trouwens een markeer malletje om de zwaluwstaarten af te tekenen? Zo ja, raadt je een specifiek model aan?
En is het gebruik van massief berk aan te raden?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Berk kan wel maar is vrij zacht

Zeker gebruik ik af tekenhoutjes voor de staarten. Je kunt ze ook heel makkelijk zelf maken zal vanmiddag in de werkplaats even wat foto's nemen van de malletjes die ik gebruik oa twee van eigen ontwerp 1 van de meubelmakers vakschool en 1 van Paul Sellers.

Groetnis, Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: Thomas M

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Wij hebben ze in verschillende maten gemaakt, let op als je dit wilt laten kloppen moet de hoek van de poot ook iets aangepast worden, de eerste op de foto is de originele maat met een extra hoge rug, de tweede is hoger met andere hoeken en een nog hogere rug.
En ja Roeland heeft gelijk, dit "moet" in massief hout, een meubelpaneel zou eventueel nog kunnen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Volgens mij niet hoor de Hoek blijft hetzelfde alleen de basis (schuine plank) word wat langer
Hier mijn z stoeltje gemaakt van Indisch rosewood is denk ik nu zo'n 20 jaar oud
Had er voor me zelf 6 gemaakt inmiddels in de loop der jaren 5 weg gedaan.
We zitten er dagelijks op het is een lichte maar heel sterke houtsoort Heb ze ook in eikenhout gemaakt maar dan wegen ze beduidend zwaarder en veren bijna niet zijn dan flink stugger die rosewood veert een beetje wat aan het zit comfort bijdraagt
Is best ook goed belastbaar de zwaarste persoon die er op heeft gezeten woog zwaarder als 140 kg
60B73E3A-F8E1-4A98-96F8-CFC8936EE24E.jpeg
Groetnis, Roeland
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
92
31
Gevonden!
De eerste drie foto's zijn van een draadje uit 2015 van dit forum.
2 foto's van het "jig" dat ik heb gebruikt.
2 foto's van mijn stoel in kersenhout.
Het was een heel erg leuk project waarbij je geduld moet hebben en veel moet passen en meten!IMG_2507.pngIMG_2508.png45CF577A-F4C8-49AD-B802-D4FBFAEBB1D4.JPEGC4BA012D-9648-483E-A077-90A7125CCB72.JPEGIMG_0598.JPGIMG_0599.JPGIMG_0600.JPG
IMG_2508.png
45CF577A-F4C8-49AD-B802-D4FBFAEBB1D4.JPEG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.