Zwaluwstaart in tuinmeubel

Rechttoe

Nieuw lid
17 jun 2021
1
0
Amsterdam
Dit is mijn eerste post op dit mooie forum.

Ik ben van plan om een tuinmeubel te maken van Douglashout met zwaluwstaartverbindingen. De zwaluwstaarten komen in de lengte van de plank zodat de planken naast elkaar in elkaar schuiven, dus niet aan de kopse kant. In het Engels noemen ze dat een ‘sliding dovetail’. Hoe het in het Nederlands heet weet ik helaas niet. Het zal een decoratief meubel worden voor bloemen en wordt voor het gebruik slechts beperkt met gewicht belast. Ik wil het maken met een bovenfrees.

Nu vraag ik me het volgende af:
  • Zal het Douglas hout en de verbinding de elementen weerstaan? De constructie wordt dus niet zwaar belast maar ik vraag me af hoe het hout zal gaan werken en of de verbinding dat aankan.
  • Welke dikte plank en grootte frees zal ik hiervoor gebruiken? Voor een plank lijkt een 18mm me mooi. Maar de zwaluwstaartfrees die ik heb is 12,7 breed waardoor de zijkant van de verbinding erg dun wordt (18 - 12,7= ca. 6 in totaal, oftewel 3mm per zijkant).
  • Bij RS Tools hebben ze ook kleinere, zoals een 9,5, 8 of of zelfs 6. Met een 18 mm plank en een 9,5 frees blijft er dan ca. 4mm per zijkant over. Is dat voldoende of moet ik een dunnere frees of een dikkere plank? Dit met het oog op het werken. Mijn intuïtie zegt een 8 mm frees. Dan houd bij het het vrouwtje aan de buitenkanten 5 mm over. En de tong, het mannetje, is op zijn smalst dan 6 mm.
Bedankt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
hout zeker buiten moet kunnen werken
ik denk niet dat jouw plan dit makkelijk maakt
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Maar waarom die zwaluwstaart? Die zie je alleen aan de kopse kanten? Waar je tegen aan gaat lopen is dat het hout in de breedte wil werken. Met een losse mes en groef gaat dat veel beter. Ik weet niet hoe de rest van de constructie er uit moet komen te zien, maar die samengestelde planken hebben samen dan flink de ruimte nodig.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dit is mijn eerste post op dit mooie forum.
vooreerst . . . welkom

een schuifzwaluwstaart is een mooi kunstje
op dit forum gaan de meeste meningen + ervaringen met het blad van een tuintafel in de richting van losse planken
een samengesteld blad wordt aan extreem wisselende weersomstandigheden blootgesteld
het zal alle kanten op gaan
de schuifzwaluwstaart krijgt het binnen minder te verduren
wat niet belet dat je bij buitengebruik minstens een ervaring zal hebben
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.985
813
Omgeving Leiden
Hoi Rechttoe,

Nieuw op dit forum wil niet zeggen dat je geen ervaring hebt, maar toch wil ik je zeggen dat het maken van sliding dovetails over een flinke lengte geen gemakkelijke opgave is.
Daarmee kom ik op de vraag hoe langen breed het blad wordt. Bij een halve meter lengte zou je alleszins kunnen proberen. Bij anderhalve meter zou ik me achter de oren krabben.

Je hebt al gerekend wat erbij een bepaalde plankdikte aan materiaal blijft staan wanneer je de zwaluwstaart gleuf hebt gefreesd. Dat is niet veel. Bedenk daarbij ook dat het hout dat blijft 'staan' het in de lengterichting van het hout loopt ( met de nerf mee dus) en dus makkelijk afbreekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Hallo Rechttoe,

Uit jouw beschrijving maak ik, en volgens mij ook de bovenstaande reageerders, dat je tekening 1 wilt maken.
Dat lijkt mij ook onnodig moeilijk. Het is niet steviger, eerder zwakker en het doet niks met de werking van het hout. Koud verlijmen is sterk genoeg.
Of bedoel je misschien tekening 2, Hier kan het blad schuiven over de legger. Eventueel de planken juist niet verlijmen en er ruimte tussen laten. Nog steeds een uitdaging om netjes te maken.
Schuivende_zwaluwstaart.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.