Zwaluwstaart hulpmiddel voor op een freestafel?

twdi

Post veel
15 jul 2019
760
122
Sterksel
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb de Leigh RTJ400 gevonden, maar doordat die een eigen verloopbus gebruikt denk ik niet dat ik die kan gebruiken.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.965
2.502
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb de Leigh RTJ400 gevonden
voor de collega's
deze

• Leuk
Waarderingen: twdi en The Boktor

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
422
410
Heb zelf de dovetail jig van peachtree, die kan je bij baptist krijgen en werkt gewoon goed. Wel rekening mee houden dat de freesjes die je erbij krijgt niet best zijn en je freesjes met een specifieke lager diameter nodig hebt, volgens mij 15.8mm. Ik heb uiteindelijk freesjes via amazon van "whiteside bits" gekocht uit amerika. Die zijn geweldig. Je kan ook zoals hier al geschreven met adapterplaatjes werken op de frees.

shiftie

Nieuw lid
22 okt 2024
12
26
Rotterdam
Ik heb zelf recentelijk de Porter Cable Dovetail jig 4216 voor mijn verjaardag gekregen. Mooie unit, maar ik heb er nog geen goede resultaten mee gekregen. Je moet best diep frezen en dat lukt bijna niet met de meegeleverd freesjes. Multiplex versplinterd en verbrand. Met grenen braken de pinnen af.

Ben benieuwd wat ik fout doe. Freesjes slecht? Machine? Ander hout misschien?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.937
3.513
Ik heb zo'n vergelijkbare jig. Ik gebruik er ook whiteside freesjes in. Geeft goede resultaten.

shiftie

Nieuw lid
22 okt 2024
12
26
Rotterdam
Ik heb zo'n vergelijkbare jig. Ik gebruik er ook whiteside freesjes in. Geeft goede resultaten.
Interessant. Ik sta ook perplex want op internet zijn legio filmpjes te vinden waar het prima op gaat.
Welk hout en welke machine gebruik je? Kan je misschien een link delen van de freesjes?

Bedankt!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.937
3.513
Hout is net wat ik voor een project heb liggen. Ik heb grenen, eiken, esdoorn , diverse tropische hardhoutsoorten, acasia, multiplex van zwaluwstaarten voorzien. De bitjes zaten bij de jig, toen ik die kocht. De freesmachine is een silverline 1500 watt. Dat was de goedkoopste machine die ik kon vinden met alle benodigde spantangen. Was toen iets van 43 euro.

• Leuk
Waarderingen: shiftie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.