zwaluwstaart freesmal

Thijs van ginderen

Nieuw lid
31 jan 2016
3
0
De pollen
Enkele jaren geleden heeft een forumlid " markmoes" een freesmal zelfgemaakt , om zwaluwstaarten in constructies te frezen , en ook aangeboden aan de leden.
Wie heeft deze mal of de tekeningen toen ook aangeschaft bij hem ?
En zou dan deze mal eventueel willen verhuren of verkopen ?
De tekeningen delen zou ook al fijn zijn , mits vergoeding uiteraard ;-)
Dank bij voorbaat
Stef

Ik heb ooit zelf zoon mal getekend in sketchup, ook nadat ik het topic van Markmoes had gezien/gelezen.
Dit gewoon om het een keer te proberen. ik heb de tekeningen geprint en uit gezaagd uit een stukje plaat materiaal.
dit werkte verrassend goed. een erg mooie verbinding, en ook stevig.
mal jpeg.jpg

Gr thijs

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
47
2
Ik heb ooit zelf zoon mal getekend in sketchup, ook nadat ik het topic van Markmoes had gezien/gelezen.
Dit gewoon om het een keer te proberen. ik heb de tekeningen geprint en uit gezaagd uit een stukje plaat materiaal.
dit werkte verrassend goed. een erg mooie verbinding, en ook stevig.
Bekijk bijlage 86555

Gr thijs

Dit wil ik van het weekend ook gaan proberen. Maar zijn er bepaalde afmetingen waar een zwaluwstaart verbinding als deze aan moet voldoen? Ik moet 150x75 douglas balken tegen een 200x200 douglas balk bevestigen.

En zou het een alternatief zijn om de dakbalk een stukje in te kepen en gewoon een rechthoek uit de hoofdbalk te frezen, waar de dakbalk in komt te liggen? En deze dan bevestigen met 1 schroef van bovenaf.

Gerco

Nieuw lid
25 okt 2018
20
6
Even wat zaagsel van dit topic afblazen. Ik heb zelf al meerdere leren overwogen om zo'n mal te maken / aan te schaffen. Ik heb alleen een paar twijfels:
1. Wat is de contstructieve waarde van deze verbinding. Mag je dit dus toepassen in bijvoorbeeld je balklaag.
2. Hout werkt, en zeker het de houten balken welke je vandaag de dag geleverd krijgt, omdat het nog niet goed gedroogd is. De kans is dus aanwezig dat de balken n9g iets krimpen. Heeft dat invloed op de sterkte van zo'n verbinding of denk ik te ver door.
3. Door het hout zo op te sluiten kan het ook niet meer bewegen. Heb je daardoor niet een grotere kans op een krakende vloer.

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.506
3.069
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Gerco
in dit draadje komen verbindingen voor lades en voor balken ter sprake
welke richting wil jij op ?

hout werkt inderdaad
in de lengte het minst
in de breedte het meest
je dient met de vochtigheidsgraad rekening te houden
douglas ligt dikwijls buiten in de regen

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.322
1.138
Enschede
ingoogni.nl
Als het rechter deel van het plaatje een bovenaanzicht is en de nerf richting haaks op elkaar staat (rood rechts links, blauw boven onder tov het scher) dan krimpt het in de richting in/uit het scherm. Beide balken werken in die richting dus het zelfde, en dat geld ook voor de andere richtingen toch? T.o.v elkaar kan er wat krimpverschil zijn, maar met een niet te kleine zwalustaarthouk valt het geheel niet uit elkaar.

Anders even met de hand een modelletje maken en in de magnetron / oven er mee. Dat zou ik in eiken en vuren doen om te kunnen vergelijken.

Gerco

Nieuw lid
25 okt 2018
20
6
Het is gaat om de versie voor de balken, vandaar ook mijn vraag voor toepassing in een balklaag. Echt als vervanging van de raveelijzers. Ik heb al wel eens een mal gemaakt voor een raveelverbinding inkeping met rechte tand, maar met een zwaluwstaart lijkt mij nog sterker en preciezer. Zeker om dat balken tegenwoordig vaak getorst zijn. Hiermee trek je dan makkelijker recht denk ik. In de meeste gevallen gaat het dan ook om vuren constructiebalken, 70x170 en groter.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.