Zoldervloer uitlatten voor osb

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
We willen onze zolder meer gebruiken als leefruimte.
Momenteel is het een betonnen afwerking waarop elektriciteitsbuizen lopen voor de verlichting/stopcontacten in het verdiep er onder.
Ik had het idee om met cls/sls 58mm een roostering te maken waarop er vervolgens osb-platen komen te liggen. Nu vroeg ik mij af wat de makkelijkste manier is om het geheel uit te passen. Pootjes er tegenaan vijzen? Uitkaleren met iets onder de cls/sls?
Wie was mij reeds voor en heeft DE gouden tip? :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
de hoh-afstanden + de afstanden tussen de ondersteuningen van de sls zullen de dikte ervan bepalen
je legt de sls inderdaad best op zijn kant om de grootste draagkracht te bekomen
koop een laserwaterpas met minstens een horizontale straal, en lijn de sls daarop uit
ALS de sls recht is, hoef je enkel opvullatjes te plaatsen
ik zou beuken nemen + ze lijmen
is er kans dat de sls kromt, dan moet je die bevestigen
slagpluggen is het makkelijkst
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.833
395
38
Enkhuizen
Gaat dat niet enorm klinken zon holle vloer.
Ik zou idd een cement dekvloer aanbrengen.
Dat kun je makkelijk zelf doen maar ivm met oppervlak wel veel werk.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gaat dat niet enorm klinken zon holle vloer.
die kans bestaat
hangt af van de massa van de bestaande betonnen afwerking
glas- of rotswol tussen de latten beperkt het geluid
voor het contactgeluid kan er een reepje isolatie (*) onder de sls'en
(*) afsnijden van grote rollen die ze bij het gieten van beton aan de rand van de ruimte gebruiken - verwaarloosbare kost
 
  • Leuk
Waarderingen: bartcurfs

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
die kans bestaat
hangt af van de massa van de bestaande betonnen afwerking
glas- of rotswol tussen de latten beperkt het geluid
voor het contactgeluid kan er een reepje isolatie (*) onder de sls'en
(*) afsnijden van grote rollen die ze bij het gieten van beton aan de rand van de ruimte gebruiken - verwaarloosbare kost
Randisolatie bedoel je waarschijnlijk.
Hele andere insteek, een cementdekvloer laten smeren? Zou goedkoper kunnen zijn vermoed ik?
Chapen bedoel je waarschijnlijk. Dit was ook mijn eerste idee, maar is direct een stuk zwaarder en duurder. (wel steviger). Architect raadde het ook niet echt aan wegens nieuwe zettingen en kans op barsten enzo. De zolder helemaal leegmaken zie ik ook niet onmiddellijk zitten :)

Gaat dat niet enorm klinken zon holle vloer.
Ik zou eventueel isoleren ertussen.
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Chapen bedoel je waarschijnlijk. Dit was ook mijn eerste idee, maar is direct een stuk zwaarder en duurder. (wel steviger). Architect raadde het ook niet echt aan wegens nieuwe zettingen en kans op barsten enzo. De zolder helemaal leegmaken zie ik ook niet onmiddellijk zitten :)

Ik zou eventueel isoleren ertussen.
architect is denk ik niet helemaal het juiste adres, een constructeur kan hier inhoudelijk meer over zeggen, als het goed is zal de vloer er wel op berekend zijn.
als je alsnog tussen de balkjes zou willen isoleren weet ik niet of het nog steeds goedkoper is dan 'chapen'.
Tegen het argument 'zolder niet helemaal willen leegmaken' heb ik niets in te brengen ;)
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Het is wel een betonnen vloer? Is deze constructief geschikt als leefvloer?

Andere opties zijn uitvlakken met fermacell vloerplaten of egalisatiekorrels met OSB.
1635931171245.png
Het is dezelfde vloer als de 1ste verdieping: potjes met een 2-3cm betonmortel erop gesmeerd.
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Ah, ik zie een nieuw trapgat. De constructeur zal vast dan ook gechecked hebben of de vloer de gewijzigde belasting kan hebben.
Er is daar helemaal geen twijfel rond geweest, zolang ik er geen binnenzwembad maak ... :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.