Zoektocht naar cnc machine

Patrick Kuster

Nieuw lid
8 jan 2021
6
0
Bemmel
Hallo ben me nu al enige weken aan het verdiepen in cnc machine .
Nu had ik een budget van €3000 maar ben bang dat ik er toch iets bij moet doen .
Nu heb ik eigenlijk 2 merken op het oog de infinity en de shapeoko .
Ben natuurlijk leek op cnc gebied dus weet ook niet of er hier in nederland voor dat geld ook vergelijkbare kwaliteit te krijgen is .
heb geen ruimte voor een hele grote machine maar 1000x1250 zou moeten kunnen .

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
357
280
Schouwen-Duiveland
Goedendag naamgenoot. Ik ben met dezelfde zoektocht bezig. Mijn budget is ongeveer hetzelfde. Ik krijg de tip van een maat van me om eens bij Sorotec te neuzen naar de Hobby-line.

Ook ben ik op de tweede hands markt aan het kijken maar dat is vaak of afgedankt of zelfbouw spul. Als leek weet ik dan niet hoe de toleranties zijn en of alle onderdelen zijn. Maar dan kan wel voor een lager bedrag een machine kopen waar ik mijn leergeld insteek en als ik verder ben met kunde de machine wegdoen voor een betere

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
226
99
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Dag Patrick(s),

Het hangt allemaal een beetje af van wat je wil.
Kan je wat meer aangeven over je wensen en eisen voor een CNC?
Zoals;
- welk materiaal wil je er vooral op doen (alleen mdf, hardhout, plastics, zachtmetaal, hardmetaal (voor het laatste is eerder een cncmill nodig)
- wat voor soort werk wil je er op doen (vormen uitsnijden, 3Dcarving, etc)
- wat voor maat wil je dat maken? (er zijn veel verschillen in werkoppervlak en al dan niet mogelijkheden tot 'doorschuiven', maar ook is het werkoppervlak vaak significant kleiner dan de buitenmaat van de machine.
- heb je uberhaupt al iets van ervaring met het ontwerpen op/voor een cnc en het eventuele opbouwen?
- heb je ervaring met elektra/elektronica? (afhankelijk daar van doe je er goed aan om een al dan niet 'simpeler' spindle te nemen als een makita(kloon) of AMB, of juist met meer ervaring een VFD aangestuurde, wat dan officieel zelfs onder hoogspanning valt met 3fases)
- vind je het fijn om 'bezig te zijn met de cnc', of wil je eigenlijk liever gewoon 'plug&play' en productie kunnen draaien? (Los hier van, elke cnc machine komt met een hoop afstellen/instellen, de peperduren komen ze voor je langs, de normale moet je zelf uitdokteren, de el-cheapo's blijf je bezig omdat die zelden blijvend goed ingesteld kunnen worden.)

De infinity en shapeoko zijn goed bekende machines, maar komen beiden uit USA/Canada volgens mij. Er zijn diverse machines gebouwd op het Openbuilds concept (workbee, queenbee, leadcnc, achtigen), maar ook doorontwikkelingen daarop, zoals de RatRig Stronghold One en Pro.
Die laatsten komen uit Portugal en vallen dus binnen de EU, wat vrij handig is met kosten, eventuele retourissues en support.

Ik ben zelf een enthousiaste bezitter van eerst de RatRig Killerbee en inmiddels de Stronghold One. Ik ben zelf wel iemand die er van houdt met de cnc bezig te zijn en die te optimaliseren of dingen voor bedenken (zoals stofafzuiging en zo), soms meer dan dat ik er daadwerkelijk veel productie op draai.
Deze machines kan je hier vinden. Laat je niet verleiden door de vanafprijs, bij elke machine (ook andere merken) komen nog een hoop kosten bij het configureren.

Met het beantwoorden van bovengenoemde vragen wordt het een stuk makkelijker je een richting te geven, los van budget. In principe kan je oneindig hoog gaan qua prijs namelijk.

Patrick Kuster

Nieuw lid
8 jan 2021
6
0
Bemmel
Hallo Patrick

Ja het is een hele wereld die open gaat.
Had eerst idee om een twotrees te kopen maar daar ben ik maar vanaf gestapt.
Ik wil sowieso geen tweedehandse en ga ook niet een goedkoop ding kopen want dan ga ik me ergeren .
Heb zelf al de shaper maar dat is leuk voor kleine bewerkingen maar niet om veel werk en meters mee te verzetten .
Maar het is niet alleen de machine maar wat er ook allemaal nog bijkomt dat loopt ook nog lekker op .
ik wil gewoon meteen iets goeds waar ik jaren mee vooruit kan en als ik het dan goed onder de knie heb mooie dingen te maken enz want daar zit ook nog wel wat werk haha.
ik Ben er wel eenn beetje achter gekomen dat je zo naar de €5000 gaat en dan moet je jezelf nog inhouden .

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
146
47
Kijk eens naar een ratrig, printnc(zelfbouw) of een lowrider 4. Voor €2500 kom je bij printnc mooi uit voor een werkoppervlak van 800x1200, kun je zelf je machine opbouwen zoals je zelf wilt en meteen heel veel leren over de machine. De printnc community is groot en behulpzaam.

Mocht je geen interesse hebben om zelf te bouwen dan kom je duurder uit.

Besef je wel dat de learning curve best stijl kan zijn.

Patrick Kuster

Nieuw lid
8 jan 2021
6
0
Bemmel
Hallo Bast-Hout

Ik zou er dit mee willen frezen-
-multiplex tot 18mm
- hardhout eik enz
-Naamborden 3d en 2d
-mdf tot 18/22mm
kunstof plexiglas enz

maar het gaat me er ook om dat ik niet een halve dag aan het frezen ben op een stukje omdat de machine het
niet trekt .
Sorry weet het misschien beetje zeikerd haha maar ik hou wel van beetje kwaliteit .
hoeft geen industrieel apparaat te zijn te duur voor en geen ruimte .

Patrick Kuster

Nieuw lid
8 jan 2021
6
0
Bemmel
Hallo Enkhuizen

Ja ik weet dat als ik hem zelf zou bouwen dat het misschien goedkoper is .
Maar weet niet of dat zo`n goed idee is heb totaal geen verstand van cnc wat er allemaal nodig is vooral om zelf te bouwen .
Ik zal mij er eens in gaan verdiepen en kijken of ik daar wegwijs in kan worden .
nou word de curve nog steiler ben ik bang.

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
226
99
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Volgens mij is geen enkele (hobby)machine kant en klaar; zeker als het uit Amerika komt.
Zelfbouw zit in heel veel vormen, van zelf ontwerpen, onderdelen maken en in mekaar zetten, tot een kant en klare set aan spullen die je met behulp van een handleiding (en soms wat hulp) in mekaar zet.

Wat Enkhuizen over leercurve zegt klopt inderdaad; sommigen vinden dat fijn, sommigen totaal niet.
Mocht je wat meer over de RatRig cnc willen weten (naast hun eigen site), ik heb in mijn handtekening ook een link staan naar een behoorlijke set informatie.

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
357
280
Schouwen-Duiveland
Vandaag geslaagd in mijn zoektocht naar een cnc freesmachine.

Het is een tweede hands machine geworden.

Een Heiz High Z-S 1000 T van cnc-step met een spindle van Suhner UAD 30-RF. De CAM software waar de cnc op draait is Kinect-cn. Verder zitten er nog een tiental freesjes bij en zit er een mist koeling/smering bij voor Aluminium en kunststof te frezen. Verder zit er nog een versteviging optie van de fabriek op de portaal voor extra stevigheid voor de spindle. Een T-slot bodemplaat maakt de freesbodem compleet. 0 meeting set sensor voor de hoogte afstelling frees zit erbij.

Kortom een best dikke machine om mee te starten voor een heel nette prijs🤪🤪😬😬

Nu snel een stabiele in te stellen werkbank ervoor bouwen en beginnen maar met de leercurve.

IMG_8505.jpegIMG_8506.jpegIMG_8507.jpegIMG_8508.jpeg

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.921
1.100
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf een lead-CNC van OpenCNC. Zij maken CNC-s volgens het "open build" principe, dus gelijkend op vele andere machines, maar door henzelf in NL in elkaar gezet. Ook op maat te maken, mijn CNC is bijvoorbeeld precies zo gemaakt dat hij op een bepaalde plaats op de werkbank paste.

Mijn CNC heeft een loopvlak van polycarbonaat wieltjes, die in het V-slot van de aluminium profielen rijden.
Ik heb zelf voor een iets goedkopere CNC gekozen omdat ik toen (ook) niet bekend was ermee en ook niet zeker wist hoeveel ik 'm zou gaan gebruiken. En omdat ik een CNC nodig had met een kleine footprint (75 x 80 cm maximale buitenmaat), waarmee ik zo'n 35 x 40 cm kan frezen.
Als ik het nu opnieuw zou doen, zou ik een CNC willen hebben met lineaire geleiders. In de polycarbonaat wielen zit toch een klein beetje speling, wat ik op zich niet merk in het resultaat in hout, maar wat m.i. wel de snelheid en maximale afname beperkt. Maar ook aluminium is op mijn cnc prima te frezen met wat beleid.

Als ik kijk naar het assirtiment van OpenCNC zou en QA-22 een machine zijn die in het hogere hobbymatige segment valt, met lineaire geleiders en kogelomloopspindels. Lijkt veel op de Ratrigs, maar hierbij heb je dus wel het voordeel dat je 'm niet zelf in elkaar hoeft te zetten.
Maar van de Ratrig heb ik laatst ook al naar de Stronghold Pro zitten kijken. Mogelijk ga ik binnenkort ook een upgrade doen (of m'n huidige machine ombouwen naar lineaire geleiders).

@Patrick Kuster waar woon je ergens (regio is voldoende, zet het ook ff in je profiel voor latere vragen)? Misschien woont er wel iemand in jouw omgeving met een CNC waar je een keer kunt gaan kijken, maar om te voorkomen dat iemand uit Heerenveen reageert terwijl jij in Maastricht of zelfs aan de Belgische kust woont...
Ik heb zelf gemerkt dat de leercurve in het begin erg steil is, en dat het vaak vanaf een schermpje lastig te bepalen is hoe een CNC-machine echt in elkaar zit (en wat belangrijk is om op te letten). En als je er nog geen kennis van hebt, is dat juist moeilijk in te schatten of het is wat je ervan verwacht. Dan is er ervaring van iemand zoals @Bast-hout heel waardevol.

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
357
280
Schouwen-Duiveland
Patrick sorry voor het kapen van jou topic. Ik heb mijn vorige post verkeerd gezet en wilde er een nieuw topic voor openen. Echter in mij enthousiasme de post in jou topic geschreven. Ik heb al een nieuw eigen topic gestart over mijn machine.
@ moderators u zou mijn vorige post en deze post kunnen weghalen om dit topic vrij te maken van mijn schaamteloos misbruik van Patrick zijn vragen topic😬😬😬😬😬😬

Patrick Kuster

Nieuw lid
8 jan 2021
6
0
Bemmel
Hoi Rob

Heb gekeken bij opencnc en heb ze een mail gestuurd om te kijken wat er voor mijn budget mogelijk is .
hoe bevalt jou cnc verder .
Ik heb wel in de gaten dat alle machines dat wat ik een beetje in me hoofd heb met mijn eerdere budget van €3000 niet haalbaar zijn dus denk echt dat ik het bijna zal moeten verdubbelen .
Maar een nederlands product lijkt me wel wat .
Ik ben ook wel een beetje iemand als ik het in me hoofd heb zitten dan moet ik het hebben dus moet echt me gemak houden niet dat ik er direct spijt van krijg vooral omdat ik weinig weet van cnc.

grt patrick

DimitriVermeylen

Nieuw lid
25 dec 2024
2
0
Sint-Maria-Latem
Ik heb al 4 jaar een Shapoko 3, de XL. Ik frees minstens 1x per week. Soms frees ik meer dan 12 uur aan één stuk. De frees staat in een onverwarmde garage. En de freesmachine werkt nog steeds perfect. Ik frees in zacht en hard hout. Hun software is heel gebruiksvriendelijk. Ik kocht de machine bij fablab in Aalst, BE.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
337
74
Oss
Hoi Rob

Heb gekeken bij opencnc en heb ze een mail gestuurd om te kijken wat er voor mijn budget mogelijk is .
hoe bevalt jou cnc verder .
Ik heb wel in de gaten dat alle machines dat wat ik een beetje in me hoofd heb met mijn eerdere budget van €3000 niet haalbaar zijn dus denk echt dat ik het bijna zal moeten verdubbelen .
Maar een nederlands product lijkt me wel wat .
Ik ben ook wel een beetje iemand als ik het in me hoofd heb zitten dan moet ik het hebben dus moet echt me gemak houden niet dat ik er direct spijt van krijg vooral omdat ik weinig weet van cnc.

grt patrick
Open cnc is geen Nederlands product. Ze assembleren de machine alleen. Of laten machine zo uit buitenland komen. Dus als jij Mercedes uit Duitsland importeert en in elkaar zet is het dan Nederlands product.
Heb je ooit op cnczone.nl gekeken daar zijn ze niet bepaald positief over de machines van hun. Daarnaast heb ik ze paar keer op beurs mogen ontmoeten. Ze weten van hoed nog rand kreeg ik het idee. Iemand had machine gekocht met wisselaar zaten opnames in die daar niet voor geschikt waren. Bleek achteraf terwijl daar klant speciaal om had gevraagd. Maar hoor regelmatig over sorotec, cnc step. Meestal hoor ik vanafprijzen vanaf €5000,-

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.891
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
Patrick sorry voor het kapen van jou topic. Ik heb mijn vorige post verkeerd gezet en wilde er een nieuw topic voor openen. Echter in mij enthousiasme de post in jou topic geschreven. Ik heb al een nieuw eigen topic gestart over mijn machine.
@ moderators u zou mijn vorige post en deze post kunnen weghalen om dit topic vrij te maken van mijn schaamteloos misbruik van Patrick zijn vragen topic😬😬😬😬😬😬
vermoed dat je minstens 24 u de tijd hebt om je eigen berichten te verwijderen

Patrick Kuster

Nieuw lid
8 jan 2021
6
0
Bemmel
Hoi roland

Ok ja heb ook telefonisch contact gehad met sorotec en dat klopt wat jij zegt daar ga je onder de €5000 niks kopen en het in elkaar zetten heb ik ook gevraagd kost €2200 ik schrok ook wel even
Ik denk dat ik weet wat ik ga doen ik koop eerst een iets goedkopere en doe daar eerst de nodige ervaring mee op en dan als ik denk nou zit ik op het punt dat ik het goed beheers dat ik dan kijk voor dure betere of misschien dan wel zover ben dat ik er zelf een kan maken .

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
337
74
Oss
Hoi roland

Ok ja heb ook telefonisch contact gehad met sorotec en dat klopt wat jij zegt daar ga je onder de €5000 niks kopen en het in elkaar zetten heb ik ook gevraagd kost €2200 ik schrok ook wel even
Ik denk dat ik weet wat ik ga doen ik koop eerst een iets goedkopere en doe daar eerst de nodige ervaring mee op en dan als ik denk nou zit ik op het punt dat ik het goed beheers dat ik dan kijk voor dure betere of misschien dan wel zover ben dat ik er zelf een kan maken .

Elke machine die je koopt zal achteraf niet zijn wat je hoopt. Omdat je gedurende de reis met het werken ermee steeds dingen anders wil of gaat doen. Maar koop je een nieuwe machine van €75000 dan heb je datzelfde probleem alsnog. Dus met de tijd leer je werken met de mogelijkheden of onmogelijkheden althans de dingen waar je op dat eerste moment geen oplossing voor hebt maar door gebruik en inzicht kun of leer je er toch mee werken. Dmv opspanning, andere gereedschappen soms duurt het misschien iets langer maar dan kom je wel weer tot inzichten die je in toekomst verder brengen.

Neem van mij aan uit ervaring ook door schade en schande wijzer geworden

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.921
1.100
Omgeving Eindhoven
Open cnc is geen Nederlands product. Ze assembleren de machine alleen. Of laten machine zo uit buitenland komen.
Klopt, en dat heb ik in mijn bericht ook niet zo gezegd.
Het is, net als zoveel gelijkende machines, Chinees materiaal dat voor een groot deel door henzelf in elkaar wordt gezet.
Ik ben bij ze op de zaak geweest om een machine te bekijken en later mijn machine op te halen. Ze hadden meerdere half-afgebouwde machines staan toen, en mijn machine is ook volgens mijn specs (qua maximum afmetingen gemaakt.
En uit eerdere reacties had ik al begrepen dat jij geen fan van ze bent (mogelijk ooit slechte ervaringen gehad?), dat respecteer ik zeker. Maar ikzelf heb die ervaring niet. Wel is het idd zo dat Tim (de eigenaar) nog jong is; hij was nog student toen ik daar kwam, en het bedrijf deed hij naast zijn studie. Dus dat hij minder ervaring heeft, en jij dat gemerkt hebt, kan ik me indenken.
Elke machine die je koopt zal achteraf niet zijn wat je hoopt. Omdat je gedurende de reis met het werken ermee steeds dingen anders wil of gaat doen. Maar koop je een nieuwe machine van €75000 dan heb je datzelfde probleem alsnog. Dus met de tijd leer je werken met de mogelijkheden of onmogelijkheden althans de dingen waar je op dat eerste moment geen oplossing voor hebt maar door gebruik en inzicht kun of leer je er toch mee werken. Dmv opspanning, andere gereedschappen soms duurt het misschien iets langer maar dan kom je wel weer tot inzichten die je in toekomst verder brengen.
Helemaal mee eens!
Ik heb toen ik mijn huidige CNC gekocht heb bewust daarvoor gekozen, omdat ik niet de kaas had gegeten van het in elkaar zetten van een CNC, en ik op dat moment te druk was met andere projecten om dat uit te vogelen. Of ik dat nu anders zou doen (en ook andere keuzes zou maken qua specs)? Jazeker, maar dat is doordat ik nu meer ervaring heb met CNC en (juist daardoor) weet wat ik voor de toekomst wil.
Beter gezegd, ik ben de laatste weken aan het ontwerpen geslagen voor een nieuwe (zelfbouw) met lineaire geleiders en kogelomloopspindels. Maar dat is puur door de ervaring die ik inmiddels heb opgedaan met de huidige machine.

Wat helemaal niet wil zeggen dat ik ontevreden ben over de LeadCNC die ik nu heb (als antwoord op de vraag van @Patrick Kuster). Het is voor het beperkte budget wat ik er toen aan wilde uitgeven een superdegelijke machine gebleken, en ik heb er veel plezier van gehad. Maar nu weet ik wat ik definitief wil en ga ik daar komende maanden naartoe werken.

Een CNC is voor de meeste mensen (omdat budget ook meespeelt) een machine die je niet meteen koopt voor de rest van je leven, als je er nog geen kennis van hebt. Dan koop je wat je dan denkt nodig te hebben en voor het geld wat je er dan voor kwijt wilt zijn, nog niet wetende of je er veel gebruik van gaat maken. En niet een machine die het tigvoudige kost terwijl je dat mogelijk niet gaat gebruiken. Net als dat een beginnend houtbewerker niet meteen Festool of Hammer zal kopen als zijn eerste machine, of een Veritas of Lee Nielsen schaaf maar begint met een Stanley of CN-import (en daar ook mooie resultaten me haalt).

Precies dat zou ook mijn advies zijn. Eerst ervaring opdoen, die machine over een paar jaar weer verkopen om dan pas te investeren in wat je echt wilt (en dan de eerste machine gebruiken om onderdelen te maken voor de nieuwe).
De machine die ik nu aan het plannen ben, zal aan materiaalkosten ergens rond de 2000 euro uit gaan komen schat ik nu in. Even afhankelijk van de keuzes die ik maak (Chineese geleiders/spindels of hier in de EU kopen bijvoorbeeld). Maar als ik een dergelijke machine van een EU-bouwer zou moeten kopen zal die nog wat hoger zitten qua prijs als bouwpakket (en dan kan ik 'm niet aanpassen aan de maten van de plek waar die moet komen staan, want een standaard 1000x1000 machine kan ik niet kwijt hier), om maar niet te spreken van een kant en klare opgebouwde machine. Als ik die zou willen laten bouwen door een bedrijf denk ik dat ik aan 5000+ moet denken.
(en mijn huidige machine komt dus waarschijnlijk ergens in de eerste helft van 2025 te koop)

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
337
74
Oss
Klopt, en dat heb ik in mijn bericht ook niet zo gezegd.
Het is, net als zoveel gelijkende machines, Chinees materiaal dat voor een groot deel door henzelf in elkaar wordt gezet.

Nee dat zei Patrick.
ze importeren machines en in speciale gevallen zetten ze nieuwe machine in elkaar maatwerk.
Daar proberen ze graantje van mee te pikken. Althans helft willen ze grof eraan verdienen. Maar markt word er beetje mee overspoeld.

Ik ben bij ze op de zaak geweest om een machine te bekijken en later mijn machine op te halen. Ze hadden meerdere half-afgebouwde machines staan toen, en mijn machine is ook volgens mijn specs (qua maximum afmetingen gemaakt.
En uit eerdere reacties had ik al begrepen dat jij geen fan van ze bent (mogelijk ooit slechte ervaringen gehad?), dat respecteer ik zeker. Maar ikzelf heb die ervaring niet. Wel is het idd zo dat Tim (de eigenaar) nog jong is; hij was nog student toen ik daar kwam, en het bedrijf deed hij naast zijn studie. Dus dat hij minder ervaring heeft, en jij dat gemerkt hebt, kan ik me indenken.

Als ik mensen spreek die vragen om machine met wisselaar en word vervolgens machine geleverd met wisselaar maar met opnames die niet geschikt zijn voor gebruik van wisselaar. En heb ze op beurs getroffen keer of 2 toen hebben ze mij niet overtuigt. Als je vervolgens van 3 verschillende mensen hoort dat ze niet tevreden zijn is 1+1=2

Ik heb geen machine van hun.
Heb een Italiaanse machine weegt 7,5 ton en is nog helft te klein. Vacuumtafel van 3,20 x 1,05 ( type gantry machine ) met 9kw luchtgekoelde spindel en 16voudige boorunit en 10 voudige wisselaar.
Toen ik hem kocht was spindel 2 jaar oud. En kosten om tweedehands aan te schaffen was minder dan bedragen die ik hier hoor.

Heb overwogen om machine erbij te kopen. Maar markt word overspoeld met bedrijven als open cnc. Importeren en hier verkopen om rompslomp te besparen

Timberboards

Nieuw lid
31 jul 2019
5
2
Ik heb nog een hele mooie CNC step highz 1400T machine staan voor 6000 euro inclusief vacuüm bed welke voor mij nog jaren door had kunnen draaien als ik niet zou stoppen met mijn bedrijf. Hij is in Leeuwarden werkend te bekijken en ik kan je alles uitleggen van hoe het werkt. Eind mei/ begin januari is deze beschikbaar voor afhalen. Ik maak er longboards mee die uit vrij hard bamboe en composietmateriaal gemaakt worden en deze kan ik met 3 minuten per plank uit snijden met heel hoge precisie.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.