Zoek een specifieke meubelmaker (hout dokter?)

MorallyChallanged

Nieuw lid
15 dec 2021
11
0
prive
kent iemand een meubelmaker met een naam die lijkt op "hout dokter"?
het kan zijn dat hij niet meer actief is maar ik weet nog dat hij een bijzonder mooie tafel heeft gemaakt:
lich hout met natuurlijke boomvorm in het midden en donker aan beide kanten die gevormd waren om precies in die middenstuk te passen.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
641
305
Het Groene Hart
Een Nederlandstalig iemand? Of Internationaal.
Eerste wat bij mij opkomt met "hout dokter" is namelijk The Wood Whisperer.

Bedoel je trouwens niet "gewoon" een "river table" want daar zijn er duizenden van.
 

MorallyChallanged

Nieuw lid
15 dec 2021
11
0
prive
Een Nederlandstalig iemand? Of Internationaal.
Eerste wat bij mij opkomt met "hout dokter" is namelijk The Wood Whisperer.

Nederlands hoogstwaarschijnlijk, zijn naam moet er erg op lijken

Bedoel je trouwens niet "gewoon" een "river table" want daar zijn er duizenden van.
Zoals ik al zei hout op hout en "live edge" komt van middelste stuk in tegenstelling tot river table die epoxy me 2 "live edges" op buitenste stukken heeft
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Edward Otten uit Zwolle maakt op deze manier tafels en op zijn website staat zo'n tafel op de homepagina:
 

MorallyChallanged

Nieuw lid
15 dec 2021
11
0
prive
Edward Otten uit Zwolle maakt op deze manier tafels en op zijn website staat zo'n tafel op de homepagina:
nee, dit lijkt essen en noten (wel deze verbinding tussen houtsoorten) en in het midden zijn er 2 symmetrische stukken; die ik heb gezien had een veel lichtere en smallere binnenkant die van 1 stuk leek te zijn (ik denk esdoorn) en (wenge of noten denk ik) zijkanten (ik denk met een rechte rand)
 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Dan was dit vast de tafel die je bedoelde. Ben wel benieuwd hoe je die twee stukken met zo'n grillige vorm zo mooi passend krijgt..

drstafel.salontafel_duokleur.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Dan was dit vast de tafel die je bedoelde. Ben wel benieuwd hoe je die twee stukken met zo'n grillige vorm zo mooi passend krijgt..

drstafel.salontafel_duokleur.jpg

Grof in passende vormen zagen (bijv. decoupeerzaag)
Delen uitlijnen tot best passende vorm
met bovenfrees het pad volgen en hiermee altijd beide delen tegelijk raken.
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum

Deed me hier een beetje aan denken.(alleen de vorm zagen)
Iets minder creatief met de bochten.
Maar zo zou je wel in de buurt kunnen komen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Als je niet-rechte delen passend wilt frezen, dan heb je een speciale set kopieerfrezen nodig. Met name omdat je de binnen- en buitenbochten goed passend moet zien te krijgen, en dat gaat zonder een dergelijke set zeer moeizaam (je krijgt het gewoon niet strak genoeg voor een sluitende naad).

Overigens is de charme van de meeste "epoxy river tables" juist dat ze organisch van vorm zijn en dus niet heel strak passend.

ENT heeft een set die ook al een poosje op mijn wensenlijstje staat (maar het is er nog niet van gekomen die te kopen, wel andere frezen van ENT en die waren uitstekend van kwaliteit):

 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
als ik genoeg geld had verdient met meubelmaken voor een cnc dan had ik geen advies nodig
Specifieke zakken kan je ook uitbesteden er zijn genoeg bedrijven waar je een vorm kan laten snijden of frezen.
dit is een typische voorbeeld waarbij digitale nauwkeurigheid kostenbesparend werkt en bovendien het resultaat ten goede komt.

een kopieerfrees werkt volgens mij niet voor contramallen.
wel kan je de mal voor beide zijde in 1 keer uit een plaat zagen zodat je twee mallen verkrijgt
die je dan vervolgens met de kopieerfrees overbrengen op je hout
.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.