Zo zout eten wij het niet vaak...

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Maar zonder zout kan ik ook niet. En omdat ik die lelijk pot van <insert supermarkt> nou wel kwijt wil, ga ik doen waarin duizenden houtbewerkers mij al eeuwen voorgegaan zijn: een zoutdoosje. Ik heb een nieuw lint op mijn dikke bertha zaag zitten en dat is, ondanks het wel dik is voor een lintzaag, maar 1,1mm breed - uiteraard wel met 'gezette' tanden. Wel minder dan de 3+ millimeter van een zaagblad in de tafel dus. Ideaal om wat restjes te herzagen.

WhatsApp Image 2022-10-03 at 16.04.35.jpeg

Dat ging lekker stabiel, ondanks het geweld van de machine zelf. Van ~18mm naar, na opnieuw vlakken om de zaagsporen eraf te halen, ongeveer 6mm dik. Daarna op de zaagtafel wat plankjes gemaakt onder verstek en een freesrandje erin voor de onderkant. Ik twijfelde nog over een tandverbinding of misschien zelfs zwaluwstaarten (moet ik nog steeds een keer durven proberen) maar dat moet nog even wachten.

WhatsApp Image 2022-10-04 at 18.43.42.jpeg

Stukkie tape erom zodat alles netjes op zijn plek blijven, en dan voorzichtig wat klemmen toevoegen zodat de verstekhoekjes op hun plek blijven.

WhatsApp Image 2022-10-04 at 18.40.59.jpeg

Resultaat zo ver:

WhatsApp Image 2022-10-04 at 20.23.55.jpeg

Wat heb ik tot nu toe geleerd van dit fröbelproject: Zulke miniscule verstekhoeken nauwkeurig krijgen op zo'n joekel van een zaagtafel is nog best lastig. Ik vind het resultaat acceptabel voor een eerste poging en met de hand zou ik het zeker niet beter gedaan hebben, maar ik zie nog wel wat miniscule kiertjes. Daar kán ik wat houtstof+lijm mengsel in smeren, maar ik wil nog wat hoekversterking aanbrengen dus dat worden ofwel latjes die ik er dwars in zet, of een soort van lange hoeklatjes die ik om de hoek heen lijm (soort pilaar effect).

Ik wilde geen metalen scharnier dus heb de voorkant precies 6mm lager gemaakt. Er komt dan een deksel in (van padoek) dat scharniert op twee miniscule spijkertjes, een verbreding en een hoekje daarin zodat het precies in de voorkant valt. Althans, dat is het plan. Misschien mislukt het allemaal en zie ik me gedwongen het eindproduct met gebogen hoofd te ruilen voor een toegangskaartje tot de open dag.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Om zo'n kleine delen herhaaldelijk en strak in verstek te zagen had ik een tweede cross cut slede gemaakt:

dddddd.JPG

Zo kreeg ik keer op keer strakke resultaten (met een Hammer B3).
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en trigger

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Zo'n crosscut sled wil ik ook nog wel eens maken, en een futselplank voor verstekken, maar wat je ook al laat zien, dat klemmen, lijkt me lastig met kleine stukjes.

Iemand hier al ervaring met lock miter bits voor de freestafel?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Is ook mijn ervaring - vandaar dat ik verstekken op kleine doosjes tegenwoordig op de futselplank maak - kost bovendien nauwelijks meer tijd...
Misschien zelfs minder. Ik moet echt een keer een mooie futselplank maken, zeker als ik van plan ben vaker dit soort miniklusjes te doen, die stiekem best leuk zijn. Zoveel projecten, zo weinig tijd....

In de gauwigheid weinig foto's gemaakt. Met een paar 45 graden gezaagde reststukken die ik nog had liggen de zijkanten over de zaagtafel gehaald, en dan wat reststukjes padoek gevlakt tot 3/4mm en ertussen gefrot met lijm:

20221005_114520.jpg

Mijn originele tekening ging uit van een tandverbinding, maar ik ben geswitched naar verstek. Dom, want nu maakte ik het mezelf extra lastig met het deksel. Ik heb de achterkant opnieuw moeten maken (niet zichtbaar op de foto's) omdat die origineel ook laag was, net zoals de voorkant. Het zou dan echter lastig zijn geweest een scharnier te maken op twee schuine stukjes (en lelijk).

Dus... nu moet ik wel een bovenzijde maken die twee 'hoekpuntjes' heeft voor de voorzijde. Dat is allemaal handwerk geweest (japanse zaagjes, mesje, vijltje, schuurpapier etc) en vrij priegelig allemaal. Maar goed, dat is gelukt. Het 'scharnier' bestaat uit twee 1.2mm spijkertjes in een 1mm voorgeboord gat zodat het soepeltjes draait maar toch klemt. Handvat bovenop gewoon een reststukje.

Alle randjes zijn tot korrel 400 afgewerkt zodat het niet scherp voelt. Afwerking met Ikea SKYDD olie (voor snijplanken).

20221005_172651.jpg

Het stukje ernaast is een 'french cleat':

20221005_172923.jpg

...om hem op te kunnen hangen. Ik heb geen idee of de D3 lijm waarmee de achterzijde vast zit dit wel aankan als het ding vol zout zit, maar we gaan het meemaken.

20221005_172909.jpg

20221005_172941.jpg

Al met al weer een hoop 'geleerd' :p.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Zo'n crosscut sled wil ik ook nog wel eens maken, en een futselplank voor verstekken, maar wat je ook al laat zien, dat klemmen, lijkt me lastig met kleine stukjes.
Dat heb ik net gedaan zodat kleine stukken behoedzaam gezaagd kunnen worden. De neerwaartse klemmen schroef ik gewoon waar dan ook op de slede, werkte (voor mij) heel goed. Op de foto zie je dat het bovenste stukje mpx zo ook meteen de te zagen plankjes borgt in 2 richtingen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Volgens mij zijn alle witte houtlijmen, mits goed toegepast, sterker dan het hout. Dus het breekt niet op de lijmnaad maar in het hout. Dus lijm is voor deze toepassing meer dan sterk genoeg,
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Ik probeer te zien welke bewerkingen er allemaal mee mogelijk zijn, maar ik 'zie' alleen de 45 graden. De beitel van de schaaf loopt precies door de ruimte tussen plank en balkje heen, neem ik aan? Ik ben wel heel benieuwd nu!
Deze is perfect voor het kistje wat jij gemaakt hebt.
Is inderdaad op 45 graden en je krijgt zo mooie strakke verbindingen.
Je hebt ook een,gewone futselplank op 45 graden' deze gebruik je voor
bv lijstjes.
 

Bijlagen

  • DSC00299.JPG
    DSC00299.JPG
    156,4 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: trigger

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Zit nu nog wel naar die haaklat te kijken, die had ik misschien wat breder gemaakt, en een voorziening getroffen zodat het bakje altijd precies op het midden erop gehangen wordt en niet kan kantelen, nu loop je denk ik het risico dat ie eraf kantelt en je een berg suiker op het aanrecht krijgt :)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zit nu nog wel naar die haaklat te kijken, die had ik misschien wat breder gemaakt, en een voorziening getroffen zodat het bakje altijd precies op het midden erop gehangen wordt en niet kan kantelen, nu loop je denk ik het risico dat ie eraf kantelt en je een berg suiker op het aanrecht krijgt :)
Ik kan je met absolute zekerheid zeggen dat dit niet kan gebeuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pentarthrum huttoni

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Oh ja, er gaat zout in :) Nou ja, een berg zout dan (zat er aan te denken omdat ik zelf een bakje voor het zout heb gemaakt en een zelfde soort bakje wilde gaan maken voor de suiker :D ).
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.