Zo maar iets moois, van Jean Dunand

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Jean-Dunand-black-and-poychrome-lacquered-cabinet-1921-image-via-sothebys.jpg

Soms kom je zo maar iets moois tegen, internet is echt een onuitputtelijke bron. Dit is een gelakt meubeltje van Jean Dunand, een Franse Art-Deco schilder en ontwerper. Hij gebruikte o.a., zoals in die tijd gebruikelijk, japanse urushi lak, roggehuid en eierschaal. Onderaan deze post kopieer ik wel een stukje tekst over hem. Het zwarte tafeltje, ingelegd met eierschaal is in december 2012 geveild voor $ 602.500,-

Maar los van prijzen etc. toen ik dit kastje zag vond ik het direct zo mooi en volgens mij kun je dit in ieder interieur zetten, huiselijk of zakelijk en je oog zal er steeds weer naar toe trekken.

jean_dunand_an_occasional_table_1923092857).jpg

Jean-Dunand-Playing-table.jpg

jean_dunand_a_radio_cabinet_circa_1930092937).jpg

Jean Dunand was a French Art Deco artist and designer. Considered a master of lacquer, Dunand's practice also involved sculpting, metalwork, and furniture design. Characteristic of the Art Deco movement, his works are boldly adorned with all manner of pattern and organic motif, featuring forms that fluctuate between the ovular and the rectilinear. Born in Lancy, Switzerland on May 20, 1877, Dunand first learned the trade of sculpture at the Geneva School of Industrial Arts in 1891 before moving to Paris in 1897. His artistic turning point came when he began working with Japanese artist Seizo Sougawara in the early 20th century, who taught Dunand lacquer techniques previously unknown in the West. Over time, his popularity and influence grew to the point that he was employing 100 people in his studio. Among his best-known works are ornamental vases, screens, furniture, and jewelry, often adorned with stylized animals such as birds or fish. Dunand regularly exhibited his pieces throughout France, notably including the Salon d’Automne and the 1925 Paris Exhibition, when he created the French Embassy’s iconic smoking room, now regarded a national treasure. He died on June 7, 1942.

Bovenstaande tekst is overgenomen van Artnet.com.

jaap
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
563
Die rankere zijn toch ook helemaal niet zo moeilijk? :whistle:

Laten we er maar geen weddenschap van maken, voor je het weet staan we beide in onze schuur stoelen te maken die we eigenlijk geen van beide willen.

Toch nog even een lans breken voor de rooie: de schoonheid zit (voor mij) vooral in het neigen van het vlak tussen de poten. Da's namelijk niet alleen comfortabel bij het opstaan, het weerspiegelt ook heel subtiel de neiging van het rugkussen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.