Zitbank en koffietafel in notelaar

jorisvh

Post veel
tijd om nog eens een bouwverslag te delen: een robuuste zitbank “platform sofa” met koffietafel in massief Amerikaanse notelaar in Japanse stijl. ik heb helaas niet heel veel foto’s gemaakt tijdens het bouwen maar hopelijk voldoende om een idee te geven.

wensen van de klant in vorm van een moodboard:
1759664737257.jpeg1759664779031.jpeg 1759664889022.jpeg1759664938630.jpeg

het Fusion360 ontwerp ter overtuiging van de klant:
1759660212259.jpeg

de gewenste afmetingen waren alweer een uitdaging: zitbank 3m lang 😳. alles 48mm dikte (of zo dik als uit 2” planken te halen valt).
1759660528482.png1759660594367.png

ongeveer 0,5m3 bekantrecht Amerikaans noten prime kwaliteit KD van 55mm dikte laten leveren door blackwalnut.nl.
gezien de 3m lengte moest minstens een deel 3m20-3m40 lang zijn maar dat hebben ze bij elkaar kunnen schrapen.
1759661102197.jpeg

na enkele weken klimatiseren, de te brede delen (>20cm) geschulpt, ruw afgekort om zo weinig mogelijk noesten in zichtbare delen te hebben en alles geschaafd.
1759661351275.jpeg
ben, vertrekkend van ~52mm (55mm gedroogd), op 47,5mm dikte geëindigd wat heel wat puzzelen kostte.

dan alvast wat staaltjes gemaakt om afwerking te laten kiezen door klant: Rubio Monocoat OilPlus2C pure (links), walnut (midden, iets meer zwart tonen), mahogany (rechts, versterkt rood tonen)
1759664359969.jpeg
zoals verwacht en gehoopt werd het pure.

de echte bouw volgt later in een volgende post (10 foto’s )

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.021
978
Antwerpen
hoe tevreden ben je van de service en kwaliteit van blackwalnut.nl ?
(om nog onduidelijke redenen komen die steeds vaker voor in mijn streams)

jorisvh

Post veel
ze zijn inderdaad redelijk actief op social media. als ze in uw streams opduiken, werken de algoritmes goed blijkbaar 😉.

ik heb, eerlijk gezegd, lang getwijfeld want ik selecteer massief hout liefst zelf, met in het achterhoofd wat ik ervan moet zien te maken. dat was hier niet realistisch (’s Gravendeel is voor mij 6u rijden en moest er een camionette voor huren want >3m krijg ik niet geladen in de mijne).
prijs voor bekantrecht was ongeveer wat ik voor boolplanken bij mijn huisleverancier zou betaald hebben en daar zou ik zeker 20% meer gekocht hebben. dus de gok gewaagd.
service was prima, vlotte en duidelijke communicatie en goedkope levering met brenger.nl
kwaliteit was volgens de prime eisen (1 zijde 90% foutvrij / 1 zijde 70% foutvrij) maar er was wel zo goed als geen enkele plank die echt beter was dan de minimum eisen.
dat geeft wel wat beperkingen bij het samenstellen (elke plank heeft maar 1 mooie zijde).
met goed plannen en met de reilat zoeken naar eventuele lichte knikken om daar op te delen om schaafverlies te beperken, heb ik alles er prima kunnen uit halen.
al bij al dus zeker tevreden, ik zou er weer bestellen.

jorisvh

Post veel
Was massief een eis van de klant? Gezien de afmetingen en prijs was fineer ook te overwegen.
massief was geen expliciete eis maar ik heb onmiddellijk massief voorgesteld (ik wil er ook plezier aan beleven 😜).
fineer voor dit soort horizontale gebruiksoppervlakken zou m.i. al dikfineer 1,5mm moeten zijn om duurzaam te zijn.
gezien de constructie, overspanning en gewenste dikte, opgelijmd op multiplex 2x25mm van 3m05 oid.
had gekund maar dikfineer notelaar op >3m lengte vinden zou ook een uitdaging geweest zijn, denk ik.

• Leuk
Waarderingen: mathieu

jorisvh

Post veel
en dan voort met het verslag…

samenstellen met domino’s ter alignering.
ik leg de kant zonder domino’s eerst naar beneden en klem alles tegen mekaar. dan omdraaien om 1 groot lijmoppervlak te hebben dat ik met de lijmkam kan insmeren
1759678573912.jpeg
onderzijde met domino’s
1759678619275.jpeg
eens de lijmbus open gaat, is er geen tijd voor foto’s, 3mx85cm samenstellen uit 7 stroken is effe doorwerken 😉.

ik heb blijkbaar geen foto’s in de lijmklemmen, enkel van het resultaat na schuren en op maat zagen
tafelblad 1m20x55cm
1759679021146.jpeg
rug 2m05x50cm
1759678997647.jpeg
zitvlak 3mx85cm
1759679148853.jpeg

de verbindingen zijn allemaal langs tegen kops dus daar drongen glijdende zwaluwstaarten zich op.
eerst enkele passen met een sponningfrees om het gros weg halen
1759679481240.jpeg
dan met een zwaluwstaartfrees de finale vorm
1759679590954.jpeg

en met dezelfde zwaluwstaartfrees natuurlijk ook de mannelijke kant aan de poten en rugsteunen.
1759680862448.jpeg

en het past 🤓
koffietafel (moet nog stukjes zagen om de zwalwstaart op te vullen nadat het finaal in mekaar zit)
1759679850541.jpeg
rug en rugsteun
1759679794599.jpeg

rug - zitvlak verbinding worden domino’s met maar aan 1 kant lijm en schroeven zodat het ook weer uit elkaar kan.
die kan ik pas bij levering monteren omdat het gevaarte anders simpelweg niet door de deur past en zo kan het, indien ooit nodig, ook weer buiten.

alweer aan 10 foto’s, de rest is voor later, naarmate ik verder vorder.

jorisvh

Post veel
Is het niet een idee om hier de KV-connectoren voor te gebruiken?
Die zaten nog niet in mijn vizier maar die moet ik zeker bekijken want dat zou een elegante oplossing zijn.
De verbindingen moeten komen zoals rood
1759690250892.jpeg
Zonder grondige kennis veronderstel ik dat dat betekent dat de opening om ze aan te spannen, analoog als bij de Lamello Clamex, volgens blauw komt en dus zichtbaar is langs achter.
als die veronderstelling klopt, gaat het niet lukken want het moet mogelijk zijn de bank in het midden van de kamer te zetten waarbij de achterzijde in het zicht komt.
aandraaien langs onder zou geen probleem zijn. daar zullen de schroeven in mijn huidig plan ook zichtbaar zijn.
bedankt voor de tip, ik zoek het uit …

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
131
74
Spijkenisse
Toevallig ben ik afgelopen week langs gereden (in voor mij 10-15min rijden vanaf mijn werkplaats) om wat stukken hout op te halen.
Perfect geholpen, zeer goede service!

Binnenkort hout ophalen om een nieuwe tafel te maken.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh en Charel09

jorisvh

Post veel
Hoe heb je de zwaluwstaart op de kopse kant gefreesd? want dat is niet evident met die grote stukken.
bedoel je deze?
1759691645112.jpeg
ik heb geen freestafel dus heb er een geïmproviseerd met een stuk MDF met lakdraagfolie en m’n 800W Bosch groen bovenfrees er onder geschroefd.
lange aanslag er op met lijmklemmen en frezen maar.
dat ging verbazingwekkend vlot.

freesbit CMT 918.127.11
recht uit het doosje dus goed scherp.

langste stuk (poot van de zitbank) was een goeie 80cm (finale maat 75cm). en, voor alle duidelijkheid, het profiel zit in langshout niet in kopshout.

ik heb het in 1 pas langs elke kant gedaan.

alle stukken waren met dezelfde instelling door de vandikte gegaan en dus exact even dik. dan, zonder eerst te schuren, met dezelfde instelling de zwaluwstaart gefreesd waardoor die dus in principe allemaal exact dezelfde maat hebben.

ik heb de vrouwelijke kant (de groef) als 2de gefreesd en daar dus de goeie passing ingesteld door m’n mal bij te stellen in enkele pogingen. dat luistert echt wel nauw (ik schat op 0,1 mm of zo).

• Leuk
Waarderingen: mathieu en Rik Hendrikx

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.926
1.306
Riemst
Ik had mijn vraag eigenlijk niet goed geformuleerd. Mijn vraag was eigenlijk of je het werkstuk over de frees(tafel) gehaald hebt, wat niet evident is bij zulk grote stukken, of dat je de frees over het werkstuk gehaald hebt.
Maar het antwoord is duidelijk. Werkstuk over de freestafel.
Een zwaluwstaartverbinding is een mooie oplossing, maar heeft inderdaad zijn uitdaging naar passing.
Mooi werk!

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
74
107
Boortmeerbeek
www.youtube.com
Mooi werk! Ik kijk uit naar het resultaat.
Ik zie trouwens op je ontwerpschetsen dat de balken afzonderlijk zijn getekend, in verschillende breedtes.
Is dit al aangepast op het geleverde materiaal (en wat er uit gehaald kan worden), of is dit random?

jorisvh

Post veel
dat is een arbitraire verdeling, enkel om betere renders te kunnen maken.
met solid wood materialen in fusion360 wordt elke body een stuk hout met het hart van de boom in het midden, de middenste boolplank ahw.
1759742614241.png1759743416340.png
door op te delen en per balk de textuur te verschuiven en verdraaien kan je een mix van dosse en kwartiers tekening bekomen en dat ziet er veel realistischer uit.
1759742621888.png1759743278005.png
(in de offerte komen disclaimers dat de renders maar een illustratie zijn en dat de uiteindelijke nerftekening kan en zal afwijken)

de tekening aanpassen aan het hout dat ik uiteindelijk koop doe ik niet. eens het echte hout er is, gaat het digitale aan de kant.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Invator en Houtboon

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.346
714
Noord-Veluwe / Skåne
@jorisvh : ik snap wat je bedoelt nu ik je tekening zie. Toch zou ik zelf nog steeds geneigd zijn om met connectoren te werken, want die dingen werken echt goed. Ze zijn heel goed herbruikbaar en zitten echt "bombenfest". In deze situatie zou ik waarschijnlijk kiezen voor een groef onder een hoek in het zitgedeelte. Maar ik weet niet of dat met de apparatuur die jij tot je beschikking hebt een haalbare kaart is. Ik heb zowel een tafelfrees als een freestafel waarbij ik de as onder een hoek kan zetten. Mocht je daar niet over beschikken, dan kun je natuurlijk ook vrij eenvoudig een hellinkje maken waarop je de freesmachine zet.

Ik heb voorbeelden gezien waarbij men de connectoren onder een hoek in het hout verzinkt, terwijl dat toch een goede verbinding opleverde. Maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dat zelf nog nooit heb aangedurfd. Daar kan ik je dus geen ervaring uit eerste hand van geven.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.287
522
hilversum
Evt bouten en rampamoeren om de rugleuning vast te zetten bout iets verzinken en niemand die wat ziet.
Wil je nog steviger kan je een deel van rugstijl in de zitting laten verzinken( zijn je stijlen nu te kort voor😅 )

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.