zink buigen

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
IK heb ooit eens op een beurs gezien hoe iemand met aluminium van blikjes een zelfbouw huifkar bekleden.
volgens mij zoals met zink een het losangesysteem heet (dat is bekleding in de vorm van ruiten).
ik heb plannen voor een afdakje en het bovenstaande leek mij wel een uitdaging

weet iemand hoe je de randen van die plaatjes moet buigen om ze goed in elkaar te haken?
ik heb wel wat filmpjes gevonden maar een schetsje/tekeningentje zou welkom zijn.

1644049316092.png
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Ik heb wel eens de zijwangen van dakkapel bekleed met kant en klare losanges. Uit m'n hoofd waren de onderste 2 kanten naar binnen omgezet en de bovenste 2 kanten naar buiten zodat eea in elkaar haakt. Goed opletten waar je start, en blind vastzetten met clipjes. Heb je gereedschap om te zetten? Ik heb 2 soorten handgereedschap om dit te kunnen maken, maar moeten even opzoeken hoe ze heten; waren niet goedkoop staat me bij.
Screenshot_20220205-092849_Samsung Internet.jpg
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
De ecobender en de disc bender.
Met de ecobender zet je het eerst haaks om, daarna kun je met de discbender het 180 graden omzetten. Waren niet goedkoop, heb tesamen ca 500 betaald paar jaar geleden bij de groothandel. Afhankelijk van hoeveel je er moet dan wel veel werk!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.