zijkanten kast uit massief

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Ik maak binnenkort een kast uit massief hout (opdracht houtbewerking) en wordt eigenlijk verondersteld met paneeltjes te werken.
Hoewel ik besef dat er goede redenen zijn om met panelen te werken zou ik dat natuurlijk liever niet doen (uit esthetische redenen)

Ik zou graag een kast in Deense stijl maken zoals onderstaande van Kofod Larsen
Ik veronderstel dat deze kast uit plaatmateriaal gemaakt is en dan gefineerd, maar daar gaan ze in mijn cursus massief niet mee lachen.

Dus mijn vraag; kan ik dit uit massief maken en hoe pak ik dat aan?

(ik dacht de body uit eik te doen en de ladefronten uit een donkerdere kleur)
kast 2.jpg
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
In theorie is fineer massief hout :)

Als je goed kijkt naar de foto zie je dat er in bovenstaand meubel wel massief hout aanwezig is, het onderstel en de grepen in de deuren.
Technisch gezien zijn massieve latten in een fineerdeur inwerken leuke oefeningen naar denken toe en vooral naar uitvoeren.
Misschien kan je een kader maken uit massief en toch de gefineerde deuren behouden want esthetisch is dit wel heel mooi met die doorlopende houtdraad.

mvg

Bert
 

B-J

Nieuw lid
27 okt 2013
1
0
Leuk project! Zelf verzamel ik meubelen uit deze periode, dus jou idee spreekt me direct aan.
Enkel vraag ik me af of het niet leuker is zelf een ontwerp te maken, geinspireerd door fifties-sixties deens design.
Een voorbeeld hiervan is dit dressoir van Norrgavel (een scandinavisch woonwarenhuis, zoals Ikea, maar dan wat duurder), wat trouwens
in volledig massief eiken is opgebouwd.
norrgavel.jpg

Daarnaast zijn er erg mooie voorbeelden van strakke meubelen, die in die specifieke periode massief zijn gebouwd,
google maar eens Jules Wabbes (gebruikte massieve latten om meubelen mee samen te stellen, in wenge, mutenye, palissanders..)
of Peter Hvidt, die voor zijn deense meubelen bijna enkel massief teak gebruikte (zwaluwstaarten, koude verlijmingen..)...
 

Bijlagen

  • 8086869_1.jpg
    8086869_1.jpg
    15,4 KB · Weergaven: 342
  • 8086869_2.jpg
    8086869_2.jpg
    49,8 KB · Weergaven: 339
  • dan-013.jpg
    dan-013.jpg
    69,3 KB · Weergaven: 340

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig meubilair. Is het een optie om je eigen fineer te zagen, b.v. 5 mm dik? Het is vrij gebruikelijk om kostbaar hout maximaal te gebruiken, Krenov deed het deels ook zo.

jaap
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Eigen fineer zagen. Dat klinkt erg aanlokkelijk. Maar hoe doe je dat bij grote oppervlakken? Je wil alles precies even dik hebben en uiteraard ook geheel vlak opdat het niet bobbelt of golft. Ik kan me voorstellen dat je fineer maakt mbv de lintzaag als 1ste stap. maar hoe ga je dan alles even vlak krijgen? Even een dun stukje fineer van 5mm over een vlakbank trekken en dan door de vandikte twijfel ik dan aan. Want over de vlakbank is het al lastig zo'n dun buigbaar stukje vlakken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Handschaaf. Echt. Dat is 1 van de vele voordelen van de handschaaf, de mogelijkheid om zonder geweld precisie werk af te leveren. Ik zou kijken naar de traditionele methoden. 3mm dik fineer. De lijmkant met de tandschaaf vlakken. Lijmen met beenderlijm en strijkhamer. Dan het oppervlak vlakken met een zoetschaaf.

Maar ik neem aan dat de moderne professional zo'n grote schuurvlakbank zou gebruiken.
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Ik ben om technische en economische redenen erg geïnteresseerd in zelf fineren. Als ik ooit eens tijd vind begin ik er zeker aan.
Voor de kast hebben we momenteel besloten/verkregen dat we de zijkanten in MDF/multiplex met eikenfineer gaan maken.
Het zal niet zo strak zijn als Deens uit de jaren 50, maar dat kregen we niet verkocht op onze cursus.

Ik vermoed dat het vochtgehalte van je hout toch erg belangrijk wordt als je zo iets uit massief hout maakt?
Of hebben ze in Denemarken geen last van krimp?
 

christiaan

Nieuw lid
26 jan 2012
22
1
Driebergen
Beste Sebc, Als ik je goed begrijp wil je het meubel van massief hout maken. Ik begrijp de reacties tot nu toe niet helemaal. Die gaan over andere meubels en over fineren.

Als je uit masief hout een paneel wil maken zonder de ouderwetse look (met losse panelen in een regelwerk) maak je een paneel uit meerdere stroken massief hout. Vereiste is dat je de kanten van de stroken goed vlak strijkt zodat de stroken een goede lijmnaad met elkaar krijgen. Als je googled op verbreden van hout kom je wel afbeeldingen tegen. http://www.cursusmeubelmaken.nl/houtverbreding geeft wat tips. En afhankelijk van de eisen, kun je de houten stroken hout spiegelen en heel mooie patronen er in maken.

Is dit iets wat je helpt?

Succes met het maken van je werkstuk,
Christiaan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.