Naar aanleiding van een filmpje van Paul Sellers waar hij wat zetting uit een zaag hamert, heb dat ook eens gedaan en iets te veel zetting er uit geslagen. Moet een keer een tang bewerken om die kleine tandjes te kunnen zetten. Op zich zaagt het ding nog prima, je mag niet te veel zwabberen met de elleboog.
Recent postte "The English Woodworker" dat hij een groot deel van de zetting uit een zaag slijpt en dat hij dat voor fijn werk belangrijker vindt dan absolute scherpte.
Nog recenter kreeg ik van een lief iemand een hongdui zaaggeleider voor zwalustaarten, omdat hij geen japanse zagen heeft. Ik ook niet. Maar heb het eens met die zaag met amper zetting geprobeert en dat gaat prima.
Het wringt natuurlijk als je niet perfect recht in de snede blijft. Met zo'n geleidertje lukt dat best aardig. Door het slijpen dat de English Woodworker doet wordt ook het blad naar boven toe dunner, ook dat zal minder wringen.
Nu vraag ik me af, is zetting wel nodig? Zo ja, hoeveel? Ik zie dat bij dit soort geleiders inderddad altijd japanse zagen worden aanbevolen, maar met een europese waar je vrijwel alle zetting uit slaat wil het ook.
Recent postte "The English Woodworker" dat hij een groot deel van de zetting uit een zaag slijpt en dat hij dat voor fijn werk belangrijker vindt dan absolute scherpte.
Nog recenter kreeg ik van een lief iemand een hongdui zaaggeleider voor zwalustaarten, omdat hij geen japanse zagen heeft. Ik ook niet. Maar heb het eens met die zaag met amper zetting geprobeert en dat gaat prima.
Het wringt natuurlijk als je niet perfect recht in de snede blijft. Met zo'n geleidertje lukt dat best aardig. Door het slijpen dat de English Woodworker doet wordt ook het blad naar boven toe dunner, ook dat zal minder wringen.
Nu vraag ik me af, is zetting wel nodig? Zo ja, hoeveel? Ik zie dat bij dit soort geleiders inderddad altijd japanse zagen worden aanbevolen, maar met een europese waar je vrijwel alle zetting uit slaat wil het ook.