Zelfbouw verticale zaagtafel / panelenzaag

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Ik ben een kleine hobbyist en loop zeer regelmatig tegen het probleem aan dat ik met grote platen thuis kom en simpelweg geen plek heb om ze neer te leggen en te zagen. Vandaar dat ik me langzaam aan het verdiepen ben in een verticale zaagtafel. Een machine kopen is simpelweg niet betaalbaar voor mijn hobby, dus was ik van plan zelf een opstelling te maken icm mijn Makita invalzaag.

Mijn eerste vraag: Zijn er forumleden die ook tegen dit probleem aangelopen zijn? En zijn er misschien zelfs forumleden die al zelf een verticale panelenzaag gemaakt hebben?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Bedoel je zoiets?

Zie de uiteindelijke paneelzaag die hij ermee gebouwd heeft vanaf 25:55.

Deze is misschien wat klein om hele platen mee te zagen, maar het idee blijft hetzelfde.
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Dank voor de input
Waarom zou je niet gewoon een zaaggeleider/rail gebruiken?
Hoe bedoel je dit precies?

Een andere oplossing dan een complete verticale platenzaag is ook mogelijk. Misschien een soort opklapbare zaagtafel waar ik de platen op kan leggen en gewoon met de liniaal en invalzaag kan zagen?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als je ruimte hebt voor een (opklapbare) tafel waar volledige platen op kunnen, dan kun je ze toch ook op je vloeroppervlak kwijt? Een dun plaatje mdf of wat latten er onder, verzagen tot de gewenste (ruwe) maten en verder verwerken.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen

Kijk hier eens naar
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
844
441
Noord-Veluwe
Ik vroeg me af waarom je iets zou moeten bouwen, terwijl je voor veruit de meeste toepassingen ook goed uit de voeten zou moeten kunnen met een geleiderail en een invalzaag. Ikzelf heb bijvoorbeeld van wat latten en Veritas platform saddles een frame gemaakt waarop ik het plaatmateriaal dat ik wil zagen leg. Een plaat XPS isolatiemateriaal werkt trouwens ook uitstekend (en is in enige mate zelfhelend). Dat zou je dan neer kunnen zetten/leggen op een plek waar je tijdelijk wel voldoende ruimte hebt (gemaakt). Als je daar helemaal geen ruimte voor hebt (eventueel buiten je werkplaats), dan moet je jezelf afvragen of je wel met zulke grote platen moet willen werken. Met een beetje creativiteit kun je immers vaak ook met kleinere onderdelen een heel eind komen.

Ik heb trouwens op youtube ook wat filmpjes gezien van creatieve geesten die een rail en invalzaag gebruikten op een oppervlak dat niet per se horizontaal/vlak lag. Sommige oplossingen die ik daar zag zagen er bij een eerste blik niet eens onveilig uit, dus je zou denken dat het moet kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.