Hi @ikbeneyal, bedankt voor je reactie!
Wat betreft de vloerisolatie: ik ben hoe dan ook van plan om in het gedeelte van het guesthouse nog een zwevende dekvloer toe te passen. Vloerverwarming hoeft voor mij niet per se, omdat het niet voor permanent gebruik bedoeld is en we al een houtkachel en een VRF-unit willen gebruiken voor het klimaatbeheer.
Het liefst houd ik de opbouw zo dun mogelijk. Ik dacht aan zo’n 5 cm hoogwaardige isolatie met daarover een dunne anhydrietvloer, om de totale hoogte beperkt te houden. Over de exacte maatvoering en detaillering ben ik nog niet helemaal uit. Ik kan namelijk weinig voorbeelden vinden van echt dunne zwevende dekvloeren zonder het gebruik van een cementdekvloer.
Ik was Ubakus al eerder tegengekomen op het forum en heb er inmiddels een paar varianten mee opgezet voor de opbouw van de vloer, wanden en het dak. Nogmaals bedankt voor de tip!Ik ben groot fan van ubakus.de ; je kunt er wellicht niet de analyse mee maken die je hier nodig hebt, maar je kunt wel bv de impact van extra vloer, dak of wandisolatie mee doorrekenen. En je ziet heel snel waar/of je dampfolie nodig hebt.
Trouwens, mbt je vloerisolatie kun je natuurlijk ook nu nog bv 10cm pir op je beton leggen, en dan daarover bv een cementvloer, kun je evt ook nog vloervw slangen mee instorten. Ik zou ook zonder vloervw zelf die pir nog wel overwegen want op het geheel kost het niet zoveel, en het kost je "slechts" 10cm aan hoogte. Meer eps eronder was handiger geweest maar dit kan ook nog, als het opstapje acceptabel is.
Wat betreft de vloerisolatie: ik ben hoe dan ook van plan om in het gedeelte van het guesthouse nog een zwevende dekvloer toe te passen. Vloerverwarming hoeft voor mij niet per se, omdat het niet voor permanent gebruik bedoeld is en we al een houtkachel en een VRF-unit willen gebruiken voor het klimaatbeheer.
Het liefst houd ik de opbouw zo dun mogelijk. Ik dacht aan zo’n 5 cm hoogwaardige isolatie met daarover een dunne anhydrietvloer, om de totale hoogte beperkt te houden. Over de exacte maatvoering en detaillering ben ik nog niet helemaal uit. Ik kan namelijk weinig voorbeelden vinden van echt dunne zwevende dekvloeren zonder het gebruik van een cementdekvloer.