zelfbouw houten schaaf

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
Sommige houtbewerkers vinden alleen houten schaven, echte schaven. En dan zijn er ook nog die ze zelf maken, zoals b.v. de beroemde meubelmaker James Krenov. Krenov had geen schuurpapier, hij schaafde alles tot aan de laatste bewerking.
Er zijn wel kits te koop om zo'n schaaf te maken, b.v. bij Ron Hock. Hock maakt hele goede schaafbeitels, stukken beter dan het blik wat in moderne goedkope schaven zit. Er is een hele leuke video van, hoe je zo'n schaaf maakt.
http://video.google.nl/videoplay?do...351&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0



Attached files
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi schaver en ook jaap-

een kleine opmerking wat betreft het mythos dat james krenov geen schuurpapier gebruikt -
zijn houtkeuzes zijn/waren vaak dusdanig dat zij met geen schaaf in de wereld af te werken waren en hij wel dergelijk en zonder bedenken schuurpapier gebruikt waar het nodig was.hij beweerd het in geen van zijn boeken en ik heb hem in de 2 twee jaar dat ik les had van hem ook nooit horen zeggen.
zoals altijd bij beroemdheden zijn er heel wat verhalen die niet kloppen en het schuurpapier verhaal is een heel hardnekkige.het klingt wel heel indrukkendwekkend dat moet ik ook toegeven.
sorry dat ik je moet ontgoochelen...

groet
annette
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Annette,

Oei, een illusie en een mythe armer. Maar wel een forumlid er bij, wiens werk ik wel eens op het web ben tegengekomen. En die 2 jaar bij Krenov heeft mogen leren en werken!! Van harte welkom en ik zou het geweldig vinden als je wat van je werk op het forum zet. Om van te genieten en ook te leren.

vr.gr.

Jaap
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi jaap-

heb op het moment weinig tijd maar als je fotos wil zien van mijn werk kan dat ook op mijn website.
http://www.fingerprintfurniture.nl
hoop dat je er plezier aan hebt.

groet
annette
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Annette,

Je website had ik natuurlijk al gevonden, bekeken en zeker van genoten! Je werkstukken zijn echt crisp, elegant, ingenieus en warm. Wel bijzonder dat je een grote verscheidenheid maakt, met kasten, kistjes, maar ook stoelen, daar waar Krenov zich juist helemaal toelegde op kasten. De boeken (ik heb zelfs het nummer van Finewoodworking waarin het interview met Krenov) en het werk van Krenov (en Charlesworth) hebben mij op het spoor gezet om meer het handgereedschap te gebruiken en zo kwam ik ook in de verleidelijke winkel in Arnhem terecht.

vr.gr.

jaap
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
annette zei:
houtmannetje(hoe heet je nu echt?)-

als ik de workshop overleef(eerste keer) ,de cursisten het leuk vonden en ik ook ,zijn de kansen voor een herhaling vast groot.


annette


KWeenie waarom maar deze reactie heb ik gemist, beetje raar ik lees altijd )blijkbaar dus niet)
alle nieuwe topics en reacties

maar, mijn naam is Gert Jan Groenendijk

veel sucses met de workshop morgen, ik hoop dat je het leuk gaat vinden


"houtmannetje" is een titel die ik van een klant van mij heb gekregen deze noemde mij altijd zijn houtmannetje en gelukkig met een beetje trots, en dat mag ook wel want met hen heb ik heel mooie dingen mogen maken waaronder bijvoorbeeld de heuvelkast
c8e0NhrKGHwx7dB6eOOHFlNH69OOMSLjja8Wv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg

een vervelend aspect van zo'n samenwerking is dat je naam niet bij je werk komt te staan, maar die van de klant, daartegenover mocht ik wel al hun maatwerk en meubel/interieurwerk van hout maken


Gert-Jan vanaf nu weer houtmannetje
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
mm, ik heb eens een tijdje zitten "google"en naar het maken van schaven. veel nederlandse "hits"kreeg ik niet , mijn hoop is voor een groot deel gevestigd op de echt handgereedschap gebruikers voor wat advies. voor het samenstelling van de body van de schaaf heb ik wel wat kunnen vinden maar de schaaf op zich is lastig.
je kan een kit kopen bij "Hock". zijn er plaatselijke alternatieven. ik hoef niet voor een dubbeltje op de 1e rij te zitten maar ik wil eerst wat gaan proberen voordat ik dergelijke aanschaffen ga maken.
rick
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik zou zeggen, koop het boek van David Finck . Is zowat het referentie werkk.J
e kan meteen ook beitels bij hem bestellen.

http://www.davidfinck.com/book.htm

Ik heb reeds 5 houten schaven gemaakt, het probleem dat ik steeds heb is dat ze werken. Ze werken 1st super maar daarna is het steeds hol , bol en moet ik ze vlakken waardoor de mondopening steeds groter wordT. Heeft er nog iemand dit probleem? Ik heb het zowel bij schaven die gelamineerd zijn uit dunne latjes als schaven uit 1stuk.
Ik vermoed dat het wisselend vochtgehalte van m'n atelier de oorzaak is, ik werk dus terug met m'n oude stanley en die doet alles wat ik wil,droog of vochtig.
 

nebulous

Nieuw lid
24 mrt 2010
16
0
"Het probleem is dat ze werken"

Leuk, die taalverwarring. Uit welke houtsoort heb je ze gemaakt?
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ja ,werken :) , met werken bedoel ik dus bewegen, er zit leven in m'n schaafjes.

Ik heb er gemaakt uit essen, walnoot met essenzool , beuk. Wat ik liggen had. Mijn eerste was eenjte van kastanje met een robinia zool, just for fun , werkte perfect maar de schaafhoek was veel te hoog , kreeg er bijna een ontsteking in m'n elleboog van.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo mede forummers,

het maken van een schaaf is nu echt begonnen. de eerste poging was echt een leerproces. ik was te ongeduldig met het lijmen. deze schaaf is in twee stukken gegaan. momenteel zitten er twee schaven te wachten op afwerken. het probleem is nog steeds het schaafmes. de set van hock'blades lijkt me super maar vind ik momenteel nog even te duur. de dikte is wel erg prettig , heeft iemand nog alternatieven. annette vertelde me van de vervangen messen van een bepaald merk(kunz). dit is zeker een goede optie.

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.