Zelfbouw handvatten

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Ik heb onlangs ongeveer 30 beitels en gutsen kunnen kopen, waarvan een aantal ook zonder handvat. Deze wil ik zelf gaan draaien.
Mijn vragen: 1) welk hout is het meest geschikt hiervoor, dacht zelf eiken?
2) hoe noem je de messing of bronzen busjes aan het begin van het handvat en wie
weet misschien waar je zoiets kan kopen?

Alvast bedankt voor de reacties,

Groet,

Aad.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Taxus is een optie. Verder heb je de tradtionele houtsoorten, zoals essen, beuken en buxus(palm)hout. Verder zijn de meeste tropische hardhoutsoorten ook geschikt, maar mooier en dus duurder.

De busjes die je bedoeld zijn onder andere te koop bij Schulte in Duitsland, ik weet niet meer de exacte prijs, maar ik vond ze duur voor 5 van die dingen. Ikzelf maak ze altijd van stukken koperen waterleiding, en dat werkt perfect.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
eiken zou ik ook niet gebruiken. ik gebruik zelf steenbeuk voor beeldhouwbeitels. voor de draaibeitels gebruik ik eigenlijk de meest uiteenlopende houtsoorten, deels afhankelijk wat er voorhanden is. de bussen zaag ik zelf van koperen leidingpijp.

rick
 

houtbewerker XP

Nieuw lid
29 dec 2009
1
0
voor handvaten te draaien is het het beste van geen eik te gebruiken als eerste voor de looizuren en ten tweede het heeft een veel te grove nerf om fijn af te werken
in tegedeel tt beuk ess ...
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
dopeling zei:
En welke maat koperen waterleidingspijp dan wel jongelui ? Help die man toch eens... :D

Beetje zelfredzaamheid mag ook wel he ;), zoveel maten zijn dr niet, pak gewoon de maat die het beste past bij je ontwerp.

PS: Ik gebruik buizen met 20 mm binnendiameter

Oh ja, wat betreft eiken handvaten, dat gaat best hoor. Het kost wat meer tijd en werk om ze goed te krijgen, maar dan heb je ook wat. Gewoon een handvat goed opschuren, licht vochtig maken, dan de oprijzende nerf afschuren met 400. Vervolgens lakken met blanke lak van de bouwmarkt. Door de laklagen krijgt het looizuur geen kans om bij je handen te komen. Heeft iemand het trouwens eens zelf persoonlijk meegemaakt dat hij/zij zwarte handen kreeg? Ik gebruik al jaren eiken handvaten, waarvan sommige onbehandeld, en heb nog nooit zwarte handen gekregen.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Als je veel met eiken werkt krijg je wel degelijk zwarte handen.
ook beitels, zagen e.d van de machines worden helemaal zwart.
Om dit weer schoon te krijgen gebruik ik altijd ZEP Big Orange, Is een ontvetter/cleaner en krijg je alles weer mooi schoon van.(handen trouwens niet)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik heb een soort pergola van eiken gemaakt en nu zijn de tegels onder de dwarsbalken flink zwart geworden. Is dat ook met dat spul schoon te krijgen, en waar koop je dat?
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Daar is het niet voor bedoeld is nogal agressief spul, weet ook niet of het wil op tegels.
Waar het vandaan komt zou ik even naar moeten informeren op mijn werk.
Op de bus staat http://www.zep-industries.fr
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nee dat lijkt me niet ideaal. Beter wat zwarte strepen dan dat alle mooie keitjes opeens wit zijn.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Voor het uitlopen van inhoudstoffen uit hout gebruikt men wel eens oxaalzuur. Ik heb het zelf nog maar één keer gebruikt voor looizuur op betonklinkers. Het ging er niet allemaal af maar het was toch al beter. Uiteindelijk is de rest gewoon vanzelf verdwenen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Seek.
Zwart van eiken is volgens mijn bron te verwijderen met natrium loog.
Gemakkelijker kun je het eens proberen met gootsteenontstopper (winkel/bouwmarkt) wat een soortgelijke werking heeft. Eerst een proefstukje is aan te bevelen.
Het is en blijft een agressief goedje.
vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
jan pranger zei:
Hallo Seek.
Zwart van eiken is volgens mijn bron te verwijderen met natrium loog.
Gemakkelijker kun je het eens proberen met gootsteenontstopper (winkel/bouwmarkt) wat een soortgelijke werking heeft. Eerst een proefstukje is aan te bevelen.
Het is en blijft een agressief goedje.
vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl

Dat goedje ken ik als kaligène en gebruik ik om eik een mooie donkere kleur te geven. Deze kleur bekom je door een reactie met het looizuur in eik. Het lijkt me dus vreemd dat dit zou werken om vlekken te verwijderen maar ik heb het nooit geprobeerd dus ik zou zeggen, hou ons op de hoogte!

Deze kleurmethode kan ik echter wel aanbevelen. Het geeft een mooie natuurlijk donkere kleur.
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
het wel of dan niet zwart worden van je handen van eikenhout hangt af van het zuurgehalte van je huid en is dus erg individueel.dat verklaart waarom de één er géén en de ander er véél last van heeft.heeft dus geen nut er over te discuteeren of het klopt of niet...
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Precies Annette, ik gebruik al jaren eikenhouten handvatten en heb nog nooit zwarte handen gekregen. Wel heb ik ze als afwerking behandeld met Schellawax.
Ik heb ze gedraaid van zeer oud donkerbruin eigen met een dichte structuur met in het midden een dunner gedeelte. Dat ligt prettig in de hand en geeft de mogelijkheid bij het slijpen de beitel secuur te sturen - n.b. ik slijp uit de hand.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Dat wist ik niet dat het te maken heeft met het zuurtegehalte van je huid.
Maar hoe verklaar je dan dat zagen, beitels,werkbladen, ed zwart worden heeft dat te maken met de soort of wel of niet helemaal droog
 
A

Athanor

Guest
Het looizuur in eikenhout reageert sterk op ijzer, vooral als er vocht bijkomt. Dat zie je vaak op parket of een eiken tafel als er een metalen bus in een vochtige plek staat, dan krijg je een prachtige zwarte kring (meestal erg mooi rond :) ) En dan is het weer schrapen geblazen :(

Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Precies Athanor eiken en ander hout met looizuur wordt zwart. Hetzelfde bereik je met een oplossing van fijne staalwol in azijn.
Zoals ik eerder schreef kun je die zwarte vlekken (ook) wegkrijgen met b.v. gootsteenontstopper of natriumloog. (heb ik gehoord)
Maar wie weet hier het juiste van - wie heeft hier ervaring mee - of wie heeft dit al eens geprobeerd. Ben benieuwd!
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.