Hallo allemaal
Na een lange tijd van plannen en zoeken is het er deze week van gekomen.
De bouw van een freestafel.
Ik heb een week vakantie dus tijd tekort om de tafel te gaan maken (dagen duren te kort
)
Ik heb op internet allerlei info gezocht en zo de voor mij beste tafel ontworpen.
In den beginne...
Ik ben begonnen met het maken van tekeningen in Sketchup.
Dit zodat ik weet welke maten ik moet zagen en waar de gaten moeten komen en ook wat de werkvolgorde is.
Het tafelblad.

De geleider.


Na het tekenen alle materialen verzameld.
Van alu C profiel uit duitsland tot de triton frees en kreg freestafel insert. uit Nederland.
En hout van de Gamma.
2 platen meubelpaneel en 1 plaat berken plex.
En een plaat MDF die ik nog had staan.
De benodigde schroeven heb ik moeten kopen omdat wat ik had te kort was.
De bouw van het blad.
Als eerste heb ik de zaagtafel buiten gezet en ben alle delen op maat gaan zagen met de cirkelzaag en geleider.
Sommige delen met de decoupeuze zaag.




Het eindresultaat.

En 1 plaat MDF van 800x600mm
welke ik met de kopieerfrees op maat gemaakt heb.
Toen kwam de volgende stap.
Het infrezen van de frees plaat.
De gebruiksaanwijzing gelezen (half)

Eerst de plaat uitgelijnd op de grote plaat.

Mijn idee was om eerst een test te doen op een stuk melamine plaat wat ik nog had liggen voordat ik de hele plaat verknoei.
Maar dit bleek later gewoon mijn mal voor de grote plaat te zijn geworden.
Dus de kleine plaat uitgetekend.
En een MDF rand eromheen geplakt zodat de frees daar op kan steunen bij het uitfrezen.
Ik had het met dubbelzijdig tape vastgezet en vast zat het!
Man wat moest ik trekken aan die stukken om ze weer los te krijgen.
Na het plakken van het MDF eerst de hoeken met een forstner voor uitboren.
Omdat ik de benodigde 38mm boor niet had dan maar 40mm gepakt.

Daarna met de decoupeerzaag tot vlak langs de rand gezaagd.

Toen naar buiten en met de kleine bovenfrees en kopieerfrees de randen gelijk gemaakt.
en niet te ver in de ronde hoeken komen!

Nog even met de handvijl de hoeken in de juiste radius maken.

Met als eindresultaat.
Hij past.

Toen de mal precies recht op de grote plaat plakken met dubbelzijdig tape.
Daarna weer ruim uitzagen en kopieerfrezen hierbij hoefde ik de hoeken niet eerst te boren want die kon ik zo mee kopieeren.

Toen dit klaar was de mal losgetrokken welke onmogelijk vast zat met de tape.
Ik had nogwel kleine stukjes gebruikt (4x4cm)
Toen ie los kwam zat ik dit.

Er was op twee plaatsen een klein stukje melamine aan de tape blijven hangen
Ik kon een stukje nog weg laten vallen in een mitre slot maar de tweede niet.
Niks aan te doen dacht ik.
Toen kwam mijn vriendin met het briljante plan om de plaat om te draaien.
Dat ik daar niet op kwam.
Dus de plaat omgedraaid en met enig schuur en vijl werk de kreg plaat passend in de melamine plaat gekregen.

Toen de MDF plaat uitgetekend met hoeken waar de stel en montage schroeven in komen

Gaten boren. voor de decopeerzaag en de schroefdraad busjes.

Gat uitgezaagd, stelschroefgaten gemaakt en busjes gemonteerd.


Hierna de 2 platen aan elkaar gemaakt.

Met veel schroefjes en zonder lijm zodat ie er later nog af kan.

Stelschroeven er in.

De kreg plaat erin en er achter komen dat er weinig van de stelschroefgaten overeenkomt met de draadbusjes
Dus die er weer uit en slagmoeren in het gat geslagen nadat ik ze eerst recht onder elk gat in de kreg plaat gepositioneerd had.

Gelukig paste het toen wel.

De Geleider maken.
als eerste heb ik de uitsparingen voor de frees uit de houten delen van de geleider gezaagd na ze eerst afgetekend te hebben.





Hierna heb ik de gaten voor de voorste platen geboord en daarna met de triton bovenfrees de 8mm sleuven gemaakt om de freespoort te kunnen openen.

Ik gebruikte resthout en lijmklemmen als eindaanslag.


De slotbouten heb ik aan de voorkant verzonken met een 20mm forstner bit.

De schuine kopse kant van de poortjes heb ik van kantband voorzien tegen het splinteren.


Toen de geleider inelkaar gezet met lijm en schroeven.


Voor de stofafzuiging had ik een klepje gezaagd waar een gat voor de slang in moest komen.
Op een of andere manier dacht ik dat het handig was om eerst met boor 50 een gat te maken zodat het meeste materiaal eruit was om daarna met de decoupeerzaag de rest uit te zagen.
Het enigste wat gebeurde was dat de boor 50 enorm veel bende en snippers maakte dus dat sloeg nergens op.
Na het opzuigen hiervan het gat met de decoupeerzaag uitgezaagd
wat ik beter meteen kon doen.

Stukje 60mm buis erin geklemd.

En het klepje met een piano scharnier vastgezet.

Voor de onderste schroeven had ik al de kortste genomen die ik had 3x12
Maar toch zat het klepje vaster dan ik wou.

Even de puntjes weg gedremeld dus.
Het klepje kan open om zo het opgehoopte stof weg te vegen.
De voorkant kan max 90mm open, genoeg voor de grootste frezen. (als die ooit nodig zijn)

Wat ik nog doen moet is.
Bovenste C profiel infrezen in de geleider.
De C profielen in de tafel frezen.
En dit stuk alu in de tafel frezen wat een combi mitre en C track is.

Daarna is het project klaar tot ik woonruimte heb gevonden waarna ik een kast onder het geheel ga maken.
Nu zal ik hem als hij klaar is buiten op 2 schragen gaan gebruiken.
Wordt vervolgt.
Nu eerst lekker op vakantie.
Na een lange tijd van plannen en zoeken is het er deze week van gekomen.
De bouw van een freestafel.
Ik heb een week vakantie dus tijd tekort om de tafel te gaan maken (dagen duren te kort
Ik heb op internet allerlei info gezocht en zo de voor mij beste tafel ontworpen.
In den beginne...
Ik ben begonnen met het maken van tekeningen in Sketchup.
Dit zodat ik weet welke maten ik moet zagen en waar de gaten moeten komen en ook wat de werkvolgorde is.
Het tafelblad.

De geleider.


Na het tekenen alle materialen verzameld.
Van alu C profiel uit duitsland tot de triton frees en kreg freestafel insert. uit Nederland.
En hout van de Gamma.
2 platen meubelpaneel en 1 plaat berken plex.
En een plaat MDF die ik nog had staan.
De benodigde schroeven heb ik moeten kopen omdat wat ik had te kort was.
De bouw van het blad.
Als eerste heb ik de zaagtafel buiten gezet en ben alle delen op maat gaan zagen met de cirkelzaag en geleider.
Sommige delen met de decoupeuze zaag.




Het eindresultaat.

En 1 plaat MDF van 800x600mm
welke ik met de kopieerfrees op maat gemaakt heb.
Toen kwam de volgende stap.
Het infrezen van de frees plaat.
De gebruiksaanwijzing gelezen (half)

Eerst de plaat uitgelijnd op de grote plaat.

Mijn idee was om eerst een test te doen op een stuk melamine plaat wat ik nog had liggen voordat ik de hele plaat verknoei.
Maar dit bleek later gewoon mijn mal voor de grote plaat te zijn geworden.
Dus de kleine plaat uitgetekend.
En een MDF rand eromheen geplakt zodat de frees daar op kan steunen bij het uitfrezen.
Ik had het met dubbelzijdig tape vastgezet en vast zat het!
Man wat moest ik trekken aan die stukken om ze weer los te krijgen.
Na het plakken van het MDF eerst de hoeken met een forstner voor uitboren.
Omdat ik de benodigde 38mm boor niet had dan maar 40mm gepakt.

Daarna met de decoupeerzaag tot vlak langs de rand gezaagd.

Toen naar buiten en met de kleine bovenfrees en kopieerfrees de randen gelijk gemaakt.
en niet te ver in de ronde hoeken komen!

Nog even met de handvijl de hoeken in de juiste radius maken.

Met als eindresultaat.
Hij past.

Toen de mal precies recht op de grote plaat plakken met dubbelzijdig tape.
Daarna weer ruim uitzagen en kopieerfrezen hierbij hoefde ik de hoeken niet eerst te boren want die kon ik zo mee kopieeren.

Toen dit klaar was de mal losgetrokken welke onmogelijk vast zat met de tape.
Ik had nogwel kleine stukjes gebruikt (4x4cm)
Toen ie los kwam zat ik dit.

Er was op twee plaatsen een klein stukje melamine aan de tape blijven hangen
Ik kon een stukje nog weg laten vallen in een mitre slot maar de tweede niet.
Niks aan te doen dacht ik.
Toen kwam mijn vriendin met het briljante plan om de plaat om te draaien.
Dat ik daar niet op kwam.
Dus de plaat omgedraaid en met enig schuur en vijl werk de kreg plaat passend in de melamine plaat gekregen.

Toen de MDF plaat uitgetekend met hoeken waar de stel en montage schroeven in komen

Gaten boren. voor de decopeerzaag en de schroefdraad busjes.

Gat uitgezaagd, stelschroefgaten gemaakt en busjes gemonteerd.


Hierna de 2 platen aan elkaar gemaakt.

Met veel schroefjes en zonder lijm zodat ie er later nog af kan.

Stelschroeven er in.

De kreg plaat erin en er achter komen dat er weinig van de stelschroefgaten overeenkomt met de draadbusjes
Dus die er weer uit en slagmoeren in het gat geslagen nadat ik ze eerst recht onder elk gat in de kreg plaat gepositioneerd had.

Gelukig paste het toen wel.

De Geleider maken.
als eerste heb ik de uitsparingen voor de frees uit de houten delen van de geleider gezaagd na ze eerst afgetekend te hebben.





Hierna heb ik de gaten voor de voorste platen geboord en daarna met de triton bovenfrees de 8mm sleuven gemaakt om de freespoort te kunnen openen.

Ik gebruikte resthout en lijmklemmen als eindaanslag.


De slotbouten heb ik aan de voorkant verzonken met een 20mm forstner bit.

De schuine kopse kant van de poortjes heb ik van kantband voorzien tegen het splinteren.


Toen de geleider inelkaar gezet met lijm en schroeven.


Voor de stofafzuiging had ik een klepje gezaagd waar een gat voor de slang in moest komen.
Op een of andere manier dacht ik dat het handig was om eerst met boor 50 een gat te maken zodat het meeste materiaal eruit was om daarna met de decoupeerzaag de rest uit te zagen.
Het enigste wat gebeurde was dat de boor 50 enorm veel bende en snippers maakte dus dat sloeg nergens op.
Na het opzuigen hiervan het gat met de decoupeerzaag uitgezaagd
wat ik beter meteen kon doen.

Stukje 60mm buis erin geklemd.

En het klepje met een piano scharnier vastgezet.

Voor de onderste schroeven had ik al de kortste genomen die ik had 3x12
Maar toch zat het klepje vaster dan ik wou.

Even de puntjes weg gedremeld dus.
Het klepje kan open om zo het opgehoopte stof weg te vegen.
De voorkant kan max 90mm open, genoeg voor de grootste frezen. (als die ooit nodig zijn)

Wat ik nog doen moet is.
Bovenste C profiel infrezen in de geleider.
De C profielen in de tafel frezen.
En dit stuk alu in de tafel frezen wat een combi mitre en C track is.

Daarna is het project klaar tot ik woonruimte heb gevonden waarna ik een kast onder het geheel ga maken.
Nu zal ik hem als hij klaar is buiten op 2 schragen gaan gebruiken.
Wordt vervolgt.
Nu eerst lekker op vakantie.
Laatst bewerkt: