Na de vorige bijdrage heb ik de slangaansluiting van de Festool zijgeleider voor OF1400 over de opening van de geleider geschroefd. Ik moest wel twee nokken wegvijlen maar het is maar plastic.
Nu waren de laden aan de beurt. Zoals ik gewend ben maak ik een soort van zaaglijst. Ik noteer alle componenten met de afmetingen, knip van papier een schaalmodel 1:5 van elk onderdeel en plaats dit op een rechthoek met de 1:5 afmetingen van een plaat multiplex van 600 x 1200. Alles wordt zo gelegd dat ik eerst alle zaagsnedes evenwijdig aan de korte zijde kan maken. M'n MFT/3 is niet breder.
Alle platen krijgen eerst een schone, rechte lange kant met de rail. Dan een haakse korte zijde op de MFT. Dan probeer ik ook alle zelfde afmetingen te zagen zodat ik met de ruiter op de geleider snel de platen plaatsen. Is de breedte te klein om goed langs de geleider gelegd te worden klem ik een stukje hardboard op de tafel als aanslag.
Als je zo seriematig werkt moet je goed opletten om door de routine (blik op oneindig en zagen maar) geen missers te maken. Ik had precies genoeg multiplex om alle 40 paneeltjes te zagen. En volgens de Wet van Murphy ging het bij de laatste plaat mis. Als een noodmaatregel heb ik een stukje MDF op maat gemaakt. Het was echter een millimeter dikker maar daar kon ik wel omheen. Gelukkig viel m'n oog op een verscholen restje ply van de goede dikte en voldoende groot. Dus ik was gered.
Toen was het de beurt aan de freestafel om de groeven in de zijden te maken. In Amerika worden het drawer lock bits genoemd.
http://www.freudtools.com/p-112-drawer-lock-bits.aspx
Ik was wel een tijdje bezig om de frees exact te positioneren. De voor- en achterkant wordt horizontaal over de tafel bewogen. Met dezelfde instelling gaan de zijkanten verticaal langs de frees. Voor beide posities had ik een afvalstukje om het splinteren aan de achterkant tegen te gaan. Het goedkope ply is erg gevoelig voor splinteren, vooral de toplaag. Om dit tegen te gaan heb ik eerst alle panelen voorgeritst. Ik kwam pas op dat idee na enkele paneeltjes gegaan te zijn. Na de verticale groeven waren de groeven voor de bodem aan de beurt. De werden 5,5 mm diep en 10 mm vanaf de bodem. Alle panelen gingen achter elkaar over de frees en met twee volgende gangen waren de groeven op breedte.
Ik had al houten knoppen gekocht en om niet in de kisten te hoeven rommelen monteerde ik de knoppen eerst. Daarna werd lade voor lade gelijmd. Met een aanvankelijke droogtijd van 30 minuten kwam er elke 45 minuten een lade uit de productie. Van een lade was het ply nogal wat krom (Chinees multiplex) en moest ik een stukje van de breedte afschaven van het achterste deel. Uiteindelijk zaten er 8 lades in de tafel en zag het er gelijk heel anders uit.
Met het frezen van de paneeltjes kon ik gelijk wat praktijk opdoen met de tafel. De tafel staat als een huis, de geleiderhelften liggen exact in elkaars verlengde en laten zich soepel instellen. Het voelt ouderwets degelijk aan en ik ben derhalve uiterst tevreden. Om met de worden van een befaamd Amerikaans militair genie te spreken: I love it when a plan comes together (colonel John "Hannibal" Smith).
Technisch is de tafel af maar ik ga er nog een schakelaar op monteren en een miter-mogelijkheid maken. Die laatste wordt een vaste haakse maar als tweede een verstelbare. Daarnaast ga ik nog featherboards maken.
Attached files

135=8867-P1180758q.jpg">