Zelf vloer maken uit azobé of steigerhout??

Atari

Nieuw lid
6 nov 2011
8
0
Hallo, ik ben nieuw op het forum. Ik weet dat het onderwerp hier al aan bod is gekomen, maar toch stel ik de vraag opnieuw mits mijn verhaal toch net iets anders is.

ALs enthousiaste DIY'er met beperkt budget zocht ik een oplossing voor onze vloeren thuis. Ik hou van degelijkheid en wil dus geen laminaat, maar heb ook niet het budget om eiken vloeren te kopen.
Daarom ben ik creatief beginnen denken en na omwegen kwam ik op twee houtsoorten die me geschikt leken:
steigerplanken(mits ingeolied zouden deze hard genoeg zijn o als vloer te dienen) en azobé scheepshout.
Azobé kost iets van een 20€/m2 steigerhout 11€/m2. Voor planken van 4,5cm dik.

Mijn vriendin vind dit maar niets mits er altijd een bepaalde spleet zal zijn tussen de planken. Na wat opzoekwerk vond ik verschillende bovenfreessets voor het frezen van tand en groef. Ik zou de planken dan in elkaar kunnen passen, evt lijmen of nagelen op kepers of op de bestaande vloer.

In mijn ogen, als leek, lijkt me dit een geweldig plan hetwelk me vele malen minder zal kosten dan een vloer van dezelfde duurzaamheid.

De planken zijn 4,5cm dik. Ik zou ze kunnen halveren in dikte en zo niet alleen de prijs van de vloer halveren maar ook de hoogte waarmee ik men deuren zou moeten afzagen.

Ben ik naief om te denken dat dit een goed plan is? Hebben jullie tips/opmerkingen? Welke zaag gebruik ik bvb om planken in dikte te halveren?
Alvast bedankt voor jullie tijd.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Uhmmmm....azobe bewerken met een bovenfrees ??? Tja, het zou vast kunnen maar het zal je heeel veel werk kosten en een heleboel freesjes.

Is je budget 10,- per m2 ? Zoek dan op marktplaats naar een gebruikte vloer. Er staat best veel op en met een beetje zoekwerk en geduld gaat dit vast lukken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Azobe is keihard en trekt ook heel graag heel erg krom. Je koopt ook ruw hout en dat zal eerst geschaafd moeten worden. Iets dergelijks geldt ool voor steigerhout. Kortom heel veel moeilijk en precies werk. Niet doen dus zeker niet als leek.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb deze zomer een terras gemaakt van een oude scheepsvloer uit azobé. Azobé is zeer moeilijk te verwerken. Enerzijds door zijn hardheid, anderzijds door spanningen in het hout. Planken herzagen zou ik zeker niet doen. Of gaat zelfs niet lukken. Van een rechte plank blijven twee kromme stukken over. Als je een dun stuk van een plank afzaagt, zie je dat zo krom worden. Als de zaag tenminste niet vastloopt. In de beschrijving van deze houtsoort wordt ook aangegeven dat diktes onder de 5 cm niet aangeraden zijn in verband met werken.
Azobé is ook geen fijne houtsoort om te verwerken. Het geeft veel stof en de geur is niet echt aangenaam.
 

Atari

Nieuw lid
6 nov 2011
8
0
Ok, geen goed plan dus.
Spijtig, want het project op zich leek me wel wat.
Ik heb rick zen raad opgevolgd en idd, er valt wat te vinden aan oude vloeren op 2dehands sites.
Wat raden jullie aan van houtsoort? Robuust en met karakter? Vuren vind je zeer goedkoop maar deze houtsoort is blijkbaar niet hard genoeg(zoals al vermeld in dit topic).
Ik vind ook volle planken ES aan goede prijzen. Wat zijn de eigenschappen van es?
Bedankt voor jullie tips!!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Een paar jaar terug heb ik ook met het idee gelopen een eigen vloer te leggen. Ik kwam bij een sloopbedrijf een ex-sporthalvloer tegen. Dit zijn planken van 5 a 10 cm breed met messing en groef. In de messing is met nieten in geschoten. Dit is met een schaaf (weet ik nu) prima te herstellen. Het is een prima harde vloer , helaas voor jouw zit er geen gleufje in maar met de bovenfrees lukt dat prima. Ik heb het laatst nog op marktplaats voorbij zien komen. Ik heb wel een keer ""poor mans"" parket gelegd bij een collega. We hebben daar 1e keus,( zelf uitgezocht) underlaiment platen in de woonkamer als vloer gelegd. Hij heeft ze wel 4 keer in de boten lak gelakt. Wij vonden het niet eens zo''n slecht idee, en resultaat......... ;)

HG Hugo
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Bij robuust met karakter denk ik meteen aan eiken met noesten.
En persoonlijk vind ik dat en houten vloer hier en daar toch echt moet kraken als je er over heen loopt.
 

Atari

Nieuw lid
6 nov 2011
8
0
Hey Armadaman, wat bedoel je met "poor mans" parket? Ik voel me aangesproken! :) Ben met weinig tevreden, als het maar degelijk is.
coko, wat dat kraken betreft heb je zeker en vast gelijk! Ik vind het zelfs niet leuk de kant en klare klikpaketten die geen karakter of gevoel meer hebben. Maar Eiken met noesten klinkt duur. Zeker voor een poor man. ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Yep, underlayment kan ook heel mooi zijn. Heb ik ook wel eens gezien bij mensen thuis.

Eiken vloer "hoe noestiger->hoe goedkoper!!"
 

Atari

Nieuw lid
6 nov 2011
8
0
Geweldig forum is dit!
Ik heb momenteel op een 2dehands website vloer gevonden die ik zelf moet uitbreken. ik had in de rubriek "hout" op dit forum al een foto gepost. Volgens Jan is dit een grenen vloer. Zou het de moeite zijn om deze te gaan uitbreken en op te maken om bij mij thuis te leggen?
Foto hier : viewtopic.php?f=23&t=4394&p=39131#p39131
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
moest je in belgie gaan zoeken, heet het ook wel eens blokjesparket of blokskesparket of onderparket. Het mooie aand deze vloerne is dat ze vrij dik zijn en dus nogal onderhoudsvriendelijk. Te vuil: schuren maar, kan gen kwaad met die dikte ;)

over je link naar die grenen vloer: nee
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
rickkoorman zei:
Yep, underlayment kan ook heel mooi zijn. Heb ik ook wel eens gezien bij mensen thuis."

Was dat underlayement in stroken gezaagd of als complete platen gelegd?
Zelf heb ik ook wel eens zitten kijken naar dit materiaal als altenatief voor steigerhout bij het maken van meubeltjes, maar heb mij laten vertellen dat underlayement niet erg vorm-vast zou zijn en daarom niet echt geschikt voor het maken van meubels.

Gr. Kees
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Kees

underlayment is er in veel verschillende soorten (niet maten) Er is wel VEEL verschil in kwaliteit. Ik heb wel eens een stuk gehad wat uitgevuld was met een soort gips. Dat is voor constructie werk niet zo''n probleem maar voor meubeltjes wel. Ook is het zeker NIET geschikt voor buiten meubeltjes, ook niet behandeld. Het blijft natuurlijk verlijmt laagjes hout. Een 1e keus plaat kan wel heel mooi zijn , ik vond het vloertje wat ik heb gelegd wel heel apart. We hebben veel tijd besteed aan het uitzoeken van de goede, mooie platen. Dat was bij die bouwmaat geen probleem.

HG Hugo
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Hugo,

Dat er meerdere soorten zijn was mij onlangs ook op gevallen. Niet zo zeer wat de kwaliteit betreft, maar wel wat betreft het patroon. Bij sommige platen zie je iedere 20? cm de zelfde noest terug keren, terwijl ik onlangs bij afbeeldingen van een webshop een totaal ander patroon zag (meer 1 geheel).

Conclusie: het zal dus per plaat verschillen of deze geschikt is om er mee te gaan meubelen !?

Gr. Kees
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Kees
Het probleem zit hem meer in wat je NIET ziet. De tussenlagen worden meestal niet uitgevuld. Als je dan gaat zagen dan krijg je gaten, in de kopse kant is dat niet echt ideaal. Als het mooi moet worden dan beter kiezen voor multiplex. Dat is wel duurder maar ook VEEL mooier.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik ben er van dag mee bezig geweest en heb een paar foto's. Niet superscherp maar je ziet wel wat ik bedoel.

Hier zie je wat ik bedoel, aan de buitenkant zie je het niet.

HG Hugo

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Dat ziet er uit als een zelfs voor Chinese begrippen slechte kwaliteit Chinees multiplex. Voor niet al te belangrijke toepassingen gebruik ik het multiplex van de bouwmarkten. Dat ziet er lichtelijk beter uit als het getoonde stukje ply. Voor het betere werk ga ik naar Woodcraft, dat voelt echt massief aan en het klnkt zelfs massief. Maar het is wel 2x zo duur.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Dit is ongeveer hoe een gemiddelde plaat multiplex er in Nederland eruit ziet wanneer deze bij de bouwmarkt is gekocht. Helaas verkopen de meeste bouwmarkten (ik heb het over de grote ketens) alleen nog maar troep. Of het nu om gereedschap gaat of bouwmaterialen, én ze beginnen steeds meer op meubelwinkels te lijken.

Laatst heb ik een plaat 'watervast verlijmd' multiplex gekocht t.b.v. een karwei. Een reststukje buiten laten liggen na één regenbuitje lieten de lagen al los.

Wat veel mensen niet weten is dat er wel degelijk goed gereedschap en bouwmateriaal te koop is, hier in de buurt zitten b.v. een Bouwcenter, Leijs en Imabo. Deze zijn ingericht voor de vakman maar particulieren kunnen er ook terecht (weet ook bijna niemand), verkopen alleen kwaliteit en hebben deskundig personeel.
 

WR1944

Oud hout
In Amerika, althans voor zover ik het hier in de buurt kan bekijken, is er weinig verschil tussen pro's en amateurs. Je kan als niet-pro in de meeste zaken terecht. Als je een inschrijving bij de Kamer van Koophandel kan laten zien krijg je een aardige korting. Bij sommige zaken alleen voor een er aan gerelateerd branch maar bij anderen is elke inschrijving voldoende.
Ik moet me nog orienteren op die pro-zaken maar zodra ik beter materiaal nodig heb ga ik er eens winkelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.