Wanneer wij spreken over spuit, kleur, vernis en lakwerk, voel ik mij verplicht om u allereerst te adviseren dat een goede adembescherming een absolute must is voor uw gezondheid. Er zijn in de handel verschillende adembeschermingsmaskers. Ik persoonlijk opteer voor een masker met vervangbare filters. Bekende merken zijn bv 3M, Uvex....
http://catalogue.3m.eu/pcimages/2668/fullsize.jpg
Ik adviseer dit omdat niet iedereen over een degelijke spuitcabine beschikt, waar het masker uitteraard ook van toepassing is, maar omdat we ook over verschillende producten spreken.
Ongeacht welk product, in spuitwerk komt men altijd in aanraking met nevel. Het i.o. die nevel die bijzonder schadelijk is bij inademing.
COMPRESSOR :
U hebt voldoende met een Compressor van 100 l, 8 bar, met instelbare uitgaande werk(lucht)druk tussen de 2,5 en 4 kg. Op het spuitpistool kan u zelf de hoeveelheid lucht ook nog wat bij regelen. Mijn compressor betreft het merk Brown. Nooit problemen mee gehad. Is wel uitgerust met een voorverwarmde lucht en een opvangbeker voor vocht. Regelmatig het water dat zich in de ketel vormt aflaten, en de luchtfilter reinigen, is hier de boodschap.
Deze compressor stelt u in staat om allerlei meubelstukken, binnendeuren, keukens enz... te kleuren, te vernissen, te lakken en te patineren. Over het patineren, daar kom ik later ook op terug.
Wat ook belangrijk is buiten het spuitpistool, dat je over een luchtpistool beschikt. Altijd handig om het stof van uw werkstukken te verwijderen. Ik kom hier later op terug.
HET SPUITPISTOOL
Als leerling in spuitwerk betrof mijn eerste spuitpistool een Dynagun. Is nog steeds in mijn bezit die ik nu aanwend voor patine bv. Mijn tweede pistool dat ik later aanschafte voor lak en verniswerk, betreft een Anest Iwata W 400, 1.8. Voor mij een prachtpistool. Heeft ook het voordeel dat het toch wel minder nevel creëert. Ik ben daar ontzettend tevreden over. Beroepshalve had ik een Devilbiss ter beschikking binnen het bedrijf. Blijkbaar zou het pistool van Spraygun ook een leuk en betaalbaar pistool zijn. Helaas heb ik met dit pistool geen ervaring, maar zou het een betaalbaar pistool zijn en zeer degelijk voor zijn prijs.
PISTOOL MET BOVEN OF ONDERBEKER
Daarover zijn verschillende meningen. Mijn voorkeur gaat uit naar een pistool met bovenbeker. Deksel even los schroeven, beker vullen, en klaar. Tweede voordeel, met bovenbeker spuit je uw beker altijd leeg. Met onderbeker heb je steeds een klein materiaal over. Anderzijds heeft een onderbeker dan weer wel een voordeel. Wanneer je stukken boven het hoofd dient te spuiten. Een boven beker maakt het iets moeilijker wanneer deze half gevuld is met spuitmateriaal. Bv bij het spuiten van een plafond. Bovendien beschikt men ook nog over wegwerpbekers.
HET GEBRUIK VAN EEN SPUITPOOT
Het is een absolute must dat u beschikt over een spuitpoot. In de handel zijn er gespecialiseerde spuitpoten beschikbaar, maar ik meen te mogen zeggen dat hun prijs ook gespecialiseerd is. Vanaf 550 euro. Mijn spuitpoot kost iets van een 40 euro. Vier T ijzers kruiselings gelast op een ronde buis dat van enkele boorgaten is voorzien met een bout dat in een tweede ronde buis schuift. Je kan het naar eigen wens in hoogte verstellen. Bijvoorbeeld bij het spuiten van stoelen.
Een spuitpoot heeft ook zijn voordeel. Bij het spuiten heb je nevel. De spuitpoot laat u toe dat de nevel onderaan weg kan. Het spuiten van stukken op een vlak werkblad bv, schept problemen doordat de nevel een terugslag geeft en alzo op het te spuiten werkvlak terugslaat. Met als gevolg een over spray dat grofheid veroorzaakt. Een ander voordeel bij het gebruik van een spuitpoot, u kan het werkstuk ronddraaien terwijl u op dezelfde plaats positie blijft staan. Bijvoorbeeld bij de kantspuitingen van een plaat, deuren enz...
HET DROOGREK
In de handel zijn er droogrekken ter beschikking in allerlei maten en vormen. De prijs hiervan is echter ook niet onaardig. Een droogrek is onmisbaar om uw stukken te drogen. Ik maakte twee omgedraaide T stukken in hout. De korte stukken voorzag ik van wieltjes. In de lange balkjes voorzag ik boorgaten op een onderlinge afstand van 15 cm. In deze gaten stak ik ronde stokken en ik had mijn droogrek.
DE TECHNIEK VAN HET SPUITEN
Zoals ik voordien reeds schreef, is het belangrijk dat u een vaste techniek aanneemt. Dat uw onderarm van links naar rechts beweegt zonder dat de pols een draaiende beweging aanneemt. Dit laat u toe dat het werkstuk van dezelfde hoeveelheid te spuiten materiaal word voorzien. Dit is voor een leerling zeer belangrijk. Ook heel belangrijk bij uw eerste spuitwerk, dat je iets voor het werkstuk begint en eindigt iets na het werkstuk. Steeds van u wegspuiten. Want de nevel dat op uw werkstuk valt, wordt eenvoudig door uw volgende spuitbaan bedekt en schept geen enkel probleem. Het is belangrijk dat bv bij binnendeuren, keukendeuren enz... kruiselings wordt gewerkt. Het geeft bij lak en/of verniswerk een goede vloeibaarheid van het materiaal.
DE KEUZE VAN SPUITPRODUCTEN
Er bestaan verschillende keuzes van spuitmateriaal. Op waterbasis of op solvent gedragen basis. Men heeft op solvent gedragen basis nog de keuze tussen cellulose en Polyurethaan. De solvent gedragen producten hebben een merkelijk kortere droogtijd. Het nadeel is de reuk. Het is ook belangrijk om weten dat een Cellulose op een reeds bestaande P.U. kan gezet worden. Wanneer u bv de vraag krijgt om een bestaande binnendeur of kast te herspuiten, dat u weet welk product er voordien reeds werd gebruikt.
Doe hiervoor de eenvoudige test. U neemt een thinner en wrijft op het te her spuiten werkstuk. Lost deze lak op, dan weet u dat er op cellulose werd gewerkt. Lost het product niet op, dan kan men ofwel op cellulose of op basis van polyurethaan her spuiten.
Cellulose lakken en vernissen, heeft men enkel te verdunnen met thinner. Een verdunning van 10 tot 15%. Een maatbeker is hierbij zeer handig.
Producten op basis van Polyurethaan, werkt men met verharders. Ik adviseer polyurethaan te gebruiken bij keukens, badkamermeubelen of meubelen die dagelijks te lijden hebben. Polyurethaan is slijtvaster. Bijzetmeubeltjes of binnendeuren kan men van cellulose voorzien.
Maar toch is mijn advies aan elke leerling spuiter om op cellulose of water basis te beginnen. Wanneer u bv met verharders werkt en teveel aan product afmaakt, kan u het teveel afgemaakt product niet meer hergebruiken. Vanwege het verhardingsproces dat optreedt.
Hierbij wens ik nog een belangrijk puntje mede te delen. Dat is het gebruik van thinner. Een universele thinner van Akzo Nobel laat u toe deze thinner te gebruiken zowel bij cellulose als P.U. producten. Deze thinner is ook te gebruiken voor het reinigen van uw beker en pistool. Tegenwoordig is het vrij makkelijk om op P.U. basis te werken. 500ml lak, 250ml verharder en 5% thinner... Het was vroeger heel anders. Tegenwoordig kan men dezelfde verharder gebruiken voor zowel de de grondlaag, de laklaag en de vernislaag. Terwijl men vroeger voor elk afzonderlijk product een afzonderlijke verharder nodig had.
Ik lees ook van iemand die over een open nerf spreekt in het hout dat gespoten is. Ook daar kom ik later op terug. Er zijn mensen die van een open nerf houden maar er is ook cliënteel dat van gesloten nerf houdt. Het is jouw werkwijze dat zal moeten voldoen aan de verwachtingen van de cliënt. Niet alleen het uitborstelen zal de open nerf bepalen. Maar ook het gebruik van de soort sealer zal mee de open of gesloten nerf bepalen. Vandaar dat je producten uit de doe het zelf zaken niet kan vergelijken met industriële producten. En dan voornamelijk spuitproducten.
lk lees ook op het forum over het verven of spuiten van MDF. Men heeft ten eerste al groot verschil in het soort MDF. Ook daar zal ik uitgebreider op terug komen.
SCHUURPAPIER EN SCHUURMACHINE
SIA heeft een heel gamma aan schuurpapier. Eveneens speciaal schuurpapier dat de vorm aanneemt van het moluur dat dient geschuurd te worden. Het is schuurpapier dat het best aan mijn verwachtingen voldoet. Voeg hierbij het gebruik van een Rupes schuurmachine, en ik ben ervan overtuigd dat u mijn advies kan bevestigen.
Wordt vervolgd...