zelf spuiten van meubels??!!

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
of HEMA of IKEA, die verkopen zeven die iets minder kosten maar waarschijnlijk wel met de zelfde techniek werken als de Festool zeven ;-)
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Heb nu een invalzaag van Scheppach, eigenlijk vindt ik dat het enige gereedschap dat je van Festool MOET hebben, maar, Festtool wou zijn prijs niet verlagen, dus is het een Scheppach.

Werkt perfect, tot ik laatst een nieu blad stak, plots kreeg ik een zwarte brandrand op de snede. Na wat zoeken en prullen bleek toch zeker dat het machine amper een halve graad schuin was gekanteld.

Had met mijn vorig blad een schroef geraakt en was tanden kwijt, waarschijnlijk heeft dat een slag gegeven.

Ik vraag me af of een Festtool dit wel zonder problemen had overleeft.

Heeft me toch weer wat tijd gekost om dat recht te zetten.

Ik vind trouwens ook dat je een lamello, kopfrees, driehoekschhurmachine en stofzuiger van FESTOOL MOET hebben, maar ook daar wou Festtool de prijs niet laten zakken :)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Heb nu een invalzaag van Scheppach, eigenlijk vindt ik dat het enige gereedschap dat je van Festool MOET hebben, maar, Festtool wou zijn prijs niet verlagen, dus is het een Scheppach.

Werkt perfect, tot ik laatst een nieu blad stak, plots kreeg ik een zwarte brandrand op de snede. Na wat zoeken en prullen bleek toch zeker dat het machine amper een halve graad schuin was gekanteld.

Had met mijn vorig blad een schroef geraakt en was tanden kwijt, waarschijnlijk heeft dat een slag gegeven.

Ik vraag me af of een Festtool dit wel zonder problemen had overleeft.

Heeft me toch weer wat tijd gekost om dat recht te zetten.

Ik vind trouwens ook dat je een lamello, kopfrees, driehoekschhurmachine en stofzuiger van FESTOOL MOET hebben, maar ook daar wou Festtool de prijs niet laten zakken :)


Koppig zijn ze die groen-zwarte mannen!!!:mad:
Misschien een tip: als je op een opendeurdag koopt kan je er soms wat van krijgen, nooit geen korting, dat kennen die niet, maar soms kan je wat accessoires toekrijgen, SOMS!
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Waar ik indertijd mijn leercontract heb gedaan goten wij verf en vernis altijd door een nylonkous om eventuele klontertjes of stofjes uit te filteren.
Spuiten is inderdaad iets wat je al doende leert, heb hier wel al goeie tips gelezen!

Succes ermee!
Steven
 

kennytje0

Nieuw lid
3 mei 2014
1
0
beste topicstarter,

indien je nog vragen zijn hebben kan je bij mij altijd via pm terecht (andere mensen ook natuurlijk).
ik ben van opleiding carrossier/speciale spuittechnieken.
en werk op die moment als spuiter slisser in een meubelzaak.
hierin heb ik ondertussen ook 5.5jaar ervaring.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
Ik heb de beschikking over een verwarmde spuitcabine en werk zowel met airless, airmix, hot airless als HLVP en een "gewone bovenbeker" . Spuiten is een kwestie van veel doen en nog veel meer over doen.... Apparatuur keuze is afhankelijk van grootte object, gebruikte materialen en ondergrond. Een topresultaat halen in een garage of schuur is vrijwel onmogelijk, neem dat maar van mij aan.. Voor polijsten ( kan eigenlijk alleen bij hoogglans afwerking) gebruik ik een systeem van 3M; Kost minstens net zoveel tijd en energie als het complete spuitwerk zelf. De techniek van het polijsten vergt behoorlijk wat oefening en kunde, wil je tenminste meubelkwaliteit halen. In de autobranche liggen de toleranties wat dat betreft zelfs nog ruimer... Kortom; zonder ervaring, een geconditioneerde ruimte, de goede apparatuur en kennis van materialen én ervaring is het een heel avontuur...
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
De meest eenvoudige machines zijn airless van wagner met een onderbeker: bijna geen nevel en redelijk eenvoudig schoon te houden.
setje kost denk ik 50-150 euro. Vooral goed bruikbaar voor beitsen en water gedragen materiaal. Eigenlijk gewoon een elektrische pomp met een zeer kleine spuitopening waardoor de verf er onder hoge druk zeer fijn verneveld uit komt. Schone verf is dan wel cruciaal. Schoonmaken apparaat ook.
Als Dhzelver kun je beter niet aan de gang met lucht: een beetje fatsoenlijke bekerspuit ( DeVilbiss o.g ) kost zomaar €600,- De goedkopere spuiten zijn meestal ook erg slecht van kwaliteit, waardoor je een slecht spuitbeeld krijgt... Een goede bekerspuit gebruikt heel erg veel lucht; de meeste huis tuin en keuken compressoren kunnen dat eenvoudig weg niet constant leveren.
 

Marco 2

Nieuw lid
16 okt 2015
22
0
ANTWERPEN
hoe denken jullie daar over?

heb al heel wat meubels zelf gemaakt.
en meestal alles zelf geschilderd.
maar wil wel kijken of het gaat om het zelf te spuiten.
laatst een meubel tv meubel gemaakt voor een vriend.maar die wilden hem laten spuiten.
maar liet dat doen bij eimand via via die bij een autospuiter werkte.
maar resultaat vond ik niet helermaal top.
met schilderen lukt mij dat ook.
maar denk dat spuiten nog mooier kan.
wie heeft er tips,suggesties hoor graag alles.
beschik op mijn werk over een groote werkplaats en een aparte ruimte om te spuiten.
en een groote compressor.
hoor graag degenen die ook die uitdaging zijn aangegaan

Attached files


Beste,

Ik lees hier, helaas, driewerf helaas, heel wat verhalen over het spuiten van meubels. Zelf kom ik uit de meubel industrie, en mijn vak was de "meubelspuiterij". Vooreerst zou ik opteren om industriële meubelverf te gebruiken. Akzo Nobel bv heeft dit in zijn gamma. Spuittechniek exact beschrijven is wat vrij moeilijk zoals hier iemand beschreef. Een compressor van 100 liter met 8 bar, en een constante spuitdruk tussen de 2,5 en 4 druk, is vrij voldoende. Een devillbis spuitpistool is vrij duur. U kan opteren voor een pistool van mindere kwaliteit maar zeker niet slecht. Iwata bv. met een naald van 1.8.

Om bv MDF te spuiten en van lak te voorzien doe ik de volgende bewerkingen :

- Isolatielaag, schuurbaar na ongeveer 30 minuten.
- Plamuurlaag. (Voor MDF van mindere kwaliteit, een extra vullende plamuur gebruiken) M.a.w. beter vulbaar. (droogtijd respecteren, een naargelang de werkomgeving en temperatuur, normaal schuurbaar na 1 uur) Jawel, we spreken over industriële produkten.
- Vervolgens uw lakkleur
En dan hebt u de keuze of u al dan niet een vernis gebruikt dewelke in verschillende gradaties bestaat. Van potmat, satin, glanzend en verder.

De spuittechniek :

Voor een beginneling is het aangewezen om uw stukken platliggend te spuiten. Van links naar rechts met vaste hand met niet zwaaiende bewegingen en vervolgens van rechts naar links. De banen, zoals wij het noemen in het vakjargon, iets overlappend. Steeds van u wegwerkend. Waarom? De spuitnevel die u creëert, zal met de volgende laag overdekkend werken. Vervolgens werkt u kruiselings.

Ik vervolg zo dadelijk mijn bericht....
 

Marco 2

Nieuw lid
16 okt 2015
22
0
ANTWERPEN
Nu had ik een heel epistel geschreven als vervolg, druk op de verkeerde knop, en alles weg....

Ik kom hier één dezer zeker op terug.
 
A

Athanor

Guest
Jammer....:(. Heb je al gekeken of je gebruik kunt maken van de autosavefunctie?? Onderin het vensters van je berichteneditor staat dan een knopje restore autosaved content of iets dergelijks. Probeer weer eens het bericht aant te maken en kijk of je die knop ziet.

Fons
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Nu had ik een heel epistel geschreven als vervolg, druk op de verkeerde knop, en alles weg....

Ik kom hier één dezer zeker op terug.

Ik ben zeker bennieuwd. Zou je ook voorbeelden willen geven van goede instapmodellen voor verfspuiten. En wat is je mening over airless??

Alvast bedankt!
 

Marco 2

Nieuw lid
16 okt 2015
22
0
ANTWERPEN
Ik ben zeker bennieuwd. Zou je ook voorbeelden willen geven van goede instapmodellen voor verfspuiten. En wat is je mening over airless??

Alvast bedankt!

Beste Jos en Evs,

Had ik vannacht nog allemaal geschreven, maar door een fout van mijnentwege, plots alles verdwenen. Maar ik probeer jullie vanavond of ten laatste morgen zeker meer wegwijs te maken in het onderwerp meubelspuiterij. Wat ik wel kan meedelen, een meubelspuiter is geen autospuiter en visa versa. Het zijn totaal twee verschillende beroepen. Je werkt ook met totaal andere producten.

Het is net zoals een meubelmaker en een schrijnwerker. Het is allebei hout, maar toch ook weer een totaal andere bewerking. Maar het is zeker mijn bedoeling om iemand verder op weg te helpen ivm meubelspuiten. Ik heb het dan ook over industriële producten voor professionelen en geen producten die men bij de doe het zelf zaken kan vinden. Maar als particulier kan u ook wel degelijk terecht om deze industriële producten aan te kopen. Ik weet dat ik misschien het beroepsgeheim zal doorbreken ivm technieken en probleemoplossingen, maar ooit ben ik zelf op zoek geweest naar degelijke meubellakken. Zodoende kwam ik bij iemand terecht waarvan ik de stiel heb kunnen leren. Vervolgens maakte ik van mijn hobby mijn beroep en werd ik aangenomen in een meubellakkerij.

Nogmaals, ik ben graag bereid om jullie verder te helpen wat deze materie betreft. Van zodra ik hedenavond of morgen de tijd heb, kom ik hier verder op terug.

Een Devilbis spuitpistool is, uiteraard, het neusje van de zalm. Maar weet alvast dat ik nog steeds met een spuitpistool werk van het merk Iwata met naald 1.8 HVLP. Een compressor van 100 liter, 8 bar en een spuitdruk tussen 2,5 en 4 kg, is zeker perfect voor de professionele meubelspuiterij.

Uiteraard is Airless ook een mogelijkheid. Maar ik zal alles stap voor stap beschrijven en welke problemen dat je kan tegenkomen in de meubellakkerij met tevens de technische oplossingen daarvoor. Ik kan me best voorstellen dat een prachtig meubelstukje dat werd gemaakt, in eensklaps vernietigd kan worden door verkeerde verven uit de hobby doe hel zelf zaken. Vandaar dat ik graag mijn hulp wil verlenen om net die problemen te vermijden. Ook de verschillende producten zal ik exact beschrijven met de voor en nadelen.
 

Marco 2

Nieuw lid
16 okt 2015
22
0
ANTWERPEN
Wanneer wij spreken over spuit, kleur, vernis en lakwerk, voel ik mij verplicht om u allereerst te adviseren dat een goede adembescherming een absolute must is voor uw gezondheid. Er zijn in de handel verschillende adembeschermingsmaskers. Ik persoonlijk opteer voor een masker met vervangbare filters. Bekende merken zijn bv 3M, Uvex....

http://catalogue.3m.eu/pcimages/2668/fullsize.jpg

Ik adviseer dit omdat niet iedereen over een degelijke spuitcabine beschikt, waar het masker uitteraard ook van toepassing is, maar omdat we ook over verschillende producten spreken.

Ongeacht welk product, in spuitwerk komt men altijd in aanraking met nevel. Het i.o. die nevel die bijzonder schadelijk is bij inademing.

COMPRESSOR :

U hebt voldoende met een Compressor van 100 l, 8 bar, met instelbare uitgaande werk(lucht)druk tussen de 2,5 en 4 kg. Op het spuitpistool kan u zelf de hoeveelheid lucht ook nog wat bij regelen. Mijn compressor betreft het merk Brown. Nooit problemen mee gehad. Is wel uitgerust met een voorverwarmde lucht en een opvangbeker voor vocht. Regelmatig het water dat zich in de ketel vormt aflaten, en de luchtfilter reinigen, is hier de boodschap.

Deze compressor stelt u in staat om allerlei meubelstukken, binnendeuren, keukens enz... te kleuren, te vernissen, te lakken en te patineren. Over het patineren, daar kom ik later ook op terug.

Wat ook belangrijk is buiten het spuitpistool, dat je over een luchtpistool beschikt. Altijd handig om het stof van uw werkstukken te verwijderen. Ik kom hier later op terug.

HET SPUITPISTOOL

Als leerling in spuitwerk betrof mijn eerste spuitpistool een Dynagun. Is nog steeds in mijn bezit die ik nu aanwend voor patine bv. Mijn tweede pistool dat ik later aanschafte voor lak en verniswerk, betreft een Anest Iwata W 400, 1.8. Voor mij een prachtpistool. Heeft ook het voordeel dat het toch wel minder nevel creëert. Ik ben daar ontzettend tevreden over. Beroepshalve had ik een Devilbiss ter beschikking binnen het bedrijf. Blijkbaar zou het pistool van Spraygun ook een leuk en betaalbaar pistool zijn. Helaas heb ik met dit pistool geen ervaring, maar zou het een betaalbaar pistool zijn en zeer degelijk voor zijn prijs.

PISTOOL MET BOVEN OF ONDERBEKER

Daarover zijn verschillende meningen. Mijn voorkeur gaat uit naar een pistool met bovenbeker. Deksel even los schroeven, beker vullen, en klaar. Tweede voordeel, met bovenbeker spuit je uw beker altijd leeg. Met onderbeker heb je steeds een klein materiaal over. Anderzijds heeft een onderbeker dan weer wel een voordeel. Wanneer je stukken boven het hoofd dient te spuiten. Een boven beker maakt het iets moeilijker wanneer deze half gevuld is met spuitmateriaal. Bv bij het spuiten van een plafond. Bovendien beschikt men ook nog over wegwerpbekers.

HET GEBRUIK VAN EEN SPUITPOOT

Het is een absolute must dat u beschikt over een spuitpoot. In de handel zijn er gespecialiseerde spuitpoten beschikbaar, maar ik meen te mogen zeggen dat hun prijs ook gespecialiseerd is. Vanaf 550 euro. Mijn spuitpoot kost iets van een 40 euro. Vier T ijzers kruiselings gelast op een ronde buis dat van enkele boorgaten is voorzien met een bout dat in een tweede ronde buis schuift. Je kan het naar eigen wens in hoogte verstellen. Bijvoorbeeld bij het spuiten van stoelen.

Een spuitpoot heeft ook zijn voordeel. Bij het spuiten heb je nevel. De spuitpoot laat u toe dat de nevel onderaan weg kan. Het spuiten van stukken op een vlak werkblad bv, schept problemen doordat de nevel een terugslag geeft en alzo op het te spuiten werkvlak terugslaat. Met als gevolg een over spray dat grofheid veroorzaakt. Een ander voordeel bij het gebruik van een spuitpoot, u kan het werkstuk ronddraaien terwijl u op dezelfde plaats positie blijft staan. Bijvoorbeeld bij de kantspuitingen van een plaat, deuren enz...

HET DROOGREK

In de handel zijn er droogrekken ter beschikking in allerlei maten en vormen. De prijs hiervan is echter ook niet onaardig. Een droogrek is onmisbaar om uw stukken te drogen. Ik maakte twee omgedraaide T stukken in hout. De korte stukken voorzag ik van wieltjes. In de lange balkjes voorzag ik boorgaten op een onderlinge afstand van 15 cm. In deze gaten stak ik ronde stokken en ik had mijn droogrek.

DE TECHNIEK VAN HET SPUITEN

Zoals ik voordien reeds schreef, is het belangrijk dat u een vaste techniek aanneemt. Dat uw onderarm van links naar rechts beweegt zonder dat de pols een draaiende beweging aanneemt. Dit laat u toe dat het werkstuk van dezelfde hoeveelheid te spuiten materiaal word voorzien. Dit is voor een leerling zeer belangrijk. Ook heel belangrijk bij uw eerste spuitwerk, dat je iets voor het werkstuk begint en eindigt iets na het werkstuk. Steeds van u wegspuiten. Want de nevel dat op uw werkstuk valt, wordt eenvoudig door uw volgende spuitbaan bedekt en schept geen enkel probleem. Het is belangrijk dat bv bij binnendeuren, keukendeuren enz... kruiselings wordt gewerkt. Het geeft bij lak en/of verniswerk een goede vloeibaarheid van het materiaal.

DE KEUZE VAN SPUITPRODUCTEN

Er bestaan verschillende keuzes van spuitmateriaal. Op waterbasis of op solvent gedragen basis. Men heeft op solvent gedragen basis nog de keuze tussen cellulose en Polyurethaan. De solvent gedragen producten hebben een merkelijk kortere droogtijd. Het nadeel is de reuk. Het is ook belangrijk om weten dat een Cellulose op een reeds bestaande P.U. kan gezet worden. Wanneer u bv de vraag krijgt om een bestaande binnendeur of kast te herspuiten, dat u weet welk product er voordien reeds werd gebruikt.
Doe hiervoor de eenvoudige test. U neemt een thinner en wrijft op het te her spuiten werkstuk. Lost deze lak op, dan weet u dat er op cellulose werd gewerkt. Lost het product niet op, dan kan men ofwel op cellulose of op basis van polyurethaan her spuiten.

Cellulose lakken en vernissen, heeft men enkel te verdunnen met thinner. Een verdunning van 10 tot 15%. Een maatbeker is hierbij zeer handig.

Producten op basis van Polyurethaan, werkt men met verharders. Ik adviseer polyurethaan te gebruiken bij keukens, badkamermeubelen of meubelen die dagelijks te lijden hebben. Polyurethaan is slijtvaster. Bijzetmeubeltjes of binnendeuren kan men van cellulose voorzien.

Maar toch is mijn advies aan elke leerling spuiter om op cellulose of water basis te beginnen. Wanneer u bv met verharders werkt en teveel aan product afmaakt, kan u het teveel afgemaakt product niet meer hergebruiken. Vanwege het verhardingsproces dat optreedt.

Hierbij wens ik nog een belangrijk puntje mede te delen. Dat is het gebruik van thinner. Een universele thinner van Akzo Nobel laat u toe deze thinner te gebruiken zowel bij cellulose als P.U. producten. Deze thinner is ook te gebruiken voor het reinigen van uw beker en pistool. Tegenwoordig is het vrij makkelijk om op P.U. basis te werken. 500ml lak, 250ml verharder en 5% thinner... Het was vroeger heel anders. Tegenwoordig kan men dezelfde verharder gebruiken voor zowel de de grondlaag, de laklaag en de vernislaag. Terwijl men vroeger voor elk afzonderlijk product een afzonderlijke verharder nodig had.

Ik lees ook van iemand die over een open nerf spreekt in het hout dat gespoten is. Ook daar kom ik later op terug. Er zijn mensen die van een open nerf houden maar er is ook cliënteel dat van gesloten nerf houdt. Het is jouw werkwijze dat zal moeten voldoen aan de verwachtingen van de cliënt. Niet alleen het uitborstelen zal de open nerf bepalen. Maar ook het gebruik van de soort sealer zal mee de open of gesloten nerf bepalen. Vandaar dat je producten uit de doe het zelf zaken niet kan vergelijken met industriële producten. En dan voornamelijk spuitproducten.

lk lees ook op het forum over het verven of spuiten van MDF. Men heeft ten eerste al groot verschil in het soort MDF. Ook daar zal ik uitgebreider op terug komen.

SCHUURPAPIER EN SCHUURMACHINE

SIA heeft een heel gamma aan schuurpapier. Eveneens speciaal schuurpapier dat de vorm aanneemt van het moluur dat dient geschuurd te worden. Het is schuurpapier dat het best aan mijn verwachtingen voldoet. Voeg hierbij het gebruik van een Rupes schuurmachine, en ik ben ervan overtuigd dat u mijn advies kan bevestigen.

Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:

Marco 2

Nieuw lid
16 okt 2015
22
0
ANTWERPEN
Ik ben zeker bennieuwd. Zou je ook voorbeelden willen geven van goede instapmodellen voor verfspuiten. En wat is je mening over airless??

Alvast bedankt!

Ik heb al enkele voorbeelden gegeven over spuitpistolen. De betaalbare maar ook de duurdere. Mijn mening over airless. Ik heb eveneens met airless gewerkt. Zowel met het merk Graco als Wagner. Een airless werkt veel sneller. Je hebt meer volume en bredere straal. Je hebt ook verschillende soorten tips die je kan aanpassen aan het soort werk. Je mag toch rekenen voor professioneel gebruik vanaf een 2.000 euro.

Voor niet alledaags gebruik blijkt de Wagner 117 pro toch goed te zijn.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb al enkele voorbeelden gegeven over spuitpistolen. De betaalbare maar ook de duurdere. Mijn mening over airless. Ik heb eveneens met airless gewerkt. Zowel met het merk Graco als Wagner. Een airless werkt veel sneller. Je hebt meer volume en bredere straal. Je hebt ook verschillende soorten tips die je kan aanpassen aan het soort werk. Je mag toch rekenen voor professioneel gebruik vanaf een 2.000 euro.

Voor niet alledaags gebruik blijkt de Wagner 117 pro toch goed te zijn.

Top je uitgebreide verhaal. Dankt!

Als je een compressor en verfspuit neemt zit je zo al aan 1000 euro. Voormij is het vooral ruimte gebrek. Ik had al naar de Wagner 117 pro gekeken. Ze verven er vooral latex mee. Ik zou er vooral lakken en PU mee gaat verven. Wat ik me dan afvraag, blijft er dan niet heel veel in de machine achter?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.