Zelf sierluiken maken - advies gevraagd

TazzyHazzy

Nieuw lid
25 mei 2026
1
0
België
Goedeavond allemaal!

Heb hier al wat zitten rondneuzen en dit is een vraag welke al meerdere malen is gesteld.
Ware het natuurlijk niet dat mijn vrouw iets specifieks op het oog heeft (hoe kan het ook anders...)
Zie de foto hieronder over wat ze wil dat ik maak.

WhatsApp Image 2026-05-25 at 15.32.35.jpeg

Nu heb ik al wat ervaring met houtbewerking maar er zijn me toch een paar dingen niet duidelijk.
En dan gaat het vooral over het soort hout en de constructie welke ik dien te maken om dit zo te krijgen.
Wil het daarom met 1 luik proberen (alvorens ze alle 23 te doen...), ikzelf had gedacht aan deze constructie (achterkant van het luik)
2 horizontale stukken om alle 1 geheel te houden en een schuin stuk om kromtrekken/vervorming tegen te gaan.
(afmeting: 50cm breed, 177cm hoog en dikte mag maximaal 4,5cm zijn)
front-and-back-shutters-600x540.png
Als tweede komt natuurlijk de houtsoort naar boven.
Momenteel hebben we deze luiken, maar die zijn zo onderhoudsgevoelig en er moet een andere look komen...
SCR-20260525-rodq.jpeg

Dus we zijn op zoek naar een houtsoort die de eerste afbeeling evenaart maar ook iets wat geschikt is voor buiten.
De luiken hangen natuurlijk aan alle zijden van het huis dus er zijn er een paar bij die redelijk wat regen te verwerken krijgen.
Daarbij komt dan nog eens dat ik maximaal 4,5cm dik mag gaan, concreet blijven we dan 2x 2,2cm dikte.

Jullie horen het... ik kan redelijk wat advies gebruiken.
En voor diegenen die zich afvragen: ja, ik ben van België, omgeving Mechelen, dus als je iets voor me kan betekenen of elk ander voorstel, ik hoor het zeer graag!
En niet onbelangrijk ;-) Wil snap dat kwaliteit een prijs heeft maar verkoop liever geen nier om luiken te bekostigen :)

Bedankt alvast voor jullie reacties!

T

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.