Zelf schijfschuurmachine maken...

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Heb in de buurt een 3 fusie motor op de kop kunnen tikken voor 15€, daarmee wil ik zelf een "discussie sander" maken.

Eerste probeersel, de schuurschijf in 18mm dik MDF bleek dus niet sterk genoeg...
20161113_154824.jpg
Gelukkig stond ik op een veilige afstand, dit gebeurde reeds bij het starten.

Moet er wel bij vermelden dat de schijfdiameter 60cm is.

Denk best de schijf dan maar uit multiplex te maken of misschien beter nog 2 schijven tegen elkaar (eentje wat kleiner misschien?).

Toerental vd motor is ongeveer 1400 toeren per minuut.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
60 cm is onpraktisch groot. Voor normale toerentallen die bij 50 Hz kooiankermotoren horen, treden grote middelpuntvliedende krachten op. Hoog motorvermogen nodig . Groot verschil in bandsnelheid over de schijf. Schijf moet heel goed zijn uitgebalanceerd. Er zijn geen zelfhechtende schuurschijven van deze afmeting in de handel (voor zover ik weet) . Zeker, veel van deze bezwaren zijn in principe op te lossen, maar... waarom zou je zo''n grote schijf willen? Welke toepassing had je in geachten?
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Omdat groter altijd beter is....

http://vintagemachinery.org/photoindex/detail.aspx?id=8107

30" = 750 mm schijven. 4 kW motor.....

36" bestaat ook: https://www.youtube.com/watch?v=WnEbrhWFDZE

Dat dacht ik nu toevallig ook, als ik er een schijf van 40cm,50cm of 60cm voor maakte blijft gelijk. Kost evenveel de 'n evenveel werk voor mij.

Schuurpapier(zelfklevend) heb ik online besteld in Duitsland.

Mijn motor is volgens mij voldoende sterk
20161113_185847.jpg

Heb er nu een schijf in multiplex voor gemaakt en dat gemonteerd op een stuk multiplex dat bij de motor was.
20161113_171701.jpg
20161113_171646.jpg
De rand heb ik reeds mooi rond gekregen door een een schuurblok tegen te houden maar de voorkant van de schijf trilt nog een heel klein beetje, heb geen idee of ik dat nog beter ga krijgen (kan misschien aan de motorlagers liggen)
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Kijk eens bij Marius Hornberger op YT voor uitbalanceren van de schijf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.