zelf handzagen bouwen

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Knippen moet wel kunnen, alleen misschien niet bij iemand die altijd zink (heel zacht) knipt. Er wordt ook gewoon RvS en dik staal geknipt. Ik zou gaan voor breken of slijpen met een dun schijfje.

Cas
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik heb de kleinste naaldvijlen besteld want ik ga heel kleine tandjes maken. Kijk aders in de catalogus op bahco.com daar staat het goed beschreven met alle bestelnummers. Ik heb ze bij toolspot besteld maar nog niet ontvangen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
964
Riemst
Ik heb schraapstalen gesneden uit een blad staal van Dicktum met een dun slijpschijfje (voor inox). Als je een beetje voorzichtig doet, wordt het staal niet te heet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Ja voorzichtig ik denk dat ik toch een meter of tien moet zagen. Dan is voorzichtigheid bij mij ver te zoeken. Ik ga eens kijken of ik een slijpschijf op mijn festool ts 55 kan zetten.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Omdat ik toch enige twijfel bespeur over de mogelijkheid om dit plaatstaal te breken heb ik een testje gedaan. Even het plaatje flink ingekrast, dan ingeklemt en een paar flinke klappen ertegen met houtblok en hamer. Hij brak keurig langs het lijntje, wel een beetje rafelig. Als ik het zonder het krassen deed brak hij minder mooi en kreeg ik een krom hoekje. OK, dit is maar 5 cm breed, maar het gaat wel heel makkelijk.

Een ander idee is om met de slijpschijf tot halverwege te slijpen. Dat verkleint de kans op oververhitting aanzienlijk. Daarna breken. Zo heb ik het vaak gedaan.

foto 1 (1).jpg

foto 2 (1).jpg
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Wim,

Laat even weten wanneer het staal binnen is!

Ik ga elke maandag naar Haarlem, kan het dan wel even op komen halen.

Cas
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Zeg Cas, ik wil me er niet teveel mee bemoeien, maar is 1mm niet erg dik? Oude kapzagen zijn vaak 0.75mm en de moderne zagenmakers gebruiken meest 0.6mm. Zwaluwstaart zaagjes kan nog wel dunner. 1mm is meer voor een grote handzaag.

Heb verschillende kapzagen van Spear&Jackson, Tyzack, Skelton die zitten tussen de 0,6 en 0,9 mm, Die van Tyzack zijn het dunst met 0,6 mm.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Bahco zaagvijlen.

zaagvijlen.jpg

De rechter gebruik ik het meest, ondanks het het grootste doosje is, zitten hier de kleinste naaldvijlen in.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
@zweihaak en Seek ik heb de 0,6 besteld! Bedankt voor de tip, anders was ik als beginner waarschijnlijk voor de 1 mm gegaan.

Cas
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Ik wil er toch 2 maken van 20 inch. Kapzaag 10ppi en 1 mm dik. Een voor schulpen en een voor afkortwerk. Ook alleen voor de heb. En af en toe gebruik.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Verdere voortgang hier enkele foto's.
IMAG0158.jpgIMAG0159.jpgIMAG0154.jpgIMAG0153.jpg

Handzaag model diston 70 cm lang moeten nog de tanden in geponsd worden handvat moet nog afgewerkt worden. Gaatje erin om op te hangen. Ik denk dat we er een schulpzaag van maken tpi/ppi weet ik nog niet. Ik sta open voor sugesties. Dikte 1mm

Kapzaag 0.6mm dik ongeveer 3 duim hoog loopt iets taps toe. Handvat afgewerkt met french polish en wax. Ook hier moeten de tanden er nog in. Ik denk aan 13 ppi schulp.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dat gaat goed vooruit! Mooi om te zien al die zaag bouw activiteit. Lukte het aardig om het zaagblad recht te houden?

Zo maar wat tips, hoef je je helemaal niks van aan te trekken, want het is allemaal persoonlijke smaak:
- Maak de overgang van handvat naar de wangen niet te dun. Dat is toch een breekbaar punt.
- Ik vind het zelf mooi als de overgang van ronding naar het vlakke deel duidelijk te zien is, en dat dit een mooie curve volgt. Na het uitzagen van het handvat teken ik een contourlijn met potlood en gebruik de rasp om tot die lijn af te ronden. Daarna met schuurpapier oppassen dat die lijn behouden blijft. Maar de meningen zijn hier over verdeeld.
- Heb je toegang tot een draaibank toevallig? Dan kan je zelf schroeven maken. In de kapzaag zien je schroeven ere wel goed uit, maar in de handzaag vind ik ze eigenlijk niet zo mooi.

Is dat kapzaagje redelijk klein? Dan zou ik inderdaad 13 of 14 tpi nemen.

Trouwens, hoe heb je die lamstong gemaakt van je handzaag? De foto is een beetje vaag, maar het ziet er netjes uit.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Seek de schroeven in de handzaag zijn alleen op maat gemaakt moeten nog gepolijst worden. Goed gezien op deze matige foto's.De scherpe lijnen is voor verdere oefening maar is zeker een puntvan aandacht.de wangen lijken ook dunner door de ronding. Helaas moet het bijvijlen nog uitgevonden worden. Het recht krijgen van de sleuf is bij de grote zaag gelukt bij de kapzaag niet. Hierkomt dus een nieuw handvat aan. Landtong
Gewoon met een scherpe 25 mm beitel.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Even een oud topic van onder het stof halen :) Hoe staat het met de zagen? Ik heb ze mogen bewonderen in Zwolle en vond ze echt knap. Heb je al de kans gehad ze te vertanden?
Heb je nog materiaal voor zagen over? Ik heb stilaan de smaak van het zagen slijpen te pakken :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.