Zelf gereedschap maken

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
caso
praktische tip, stukje vloerbedekking tussen de bankschroef bekken en het hout , zal je hout nooit beschadigen en krijg je geen moeten en voren in het hout van de bankschroef bekken!
en kost niks als je een vloerbedekking staal bij de handel vraagt
gr
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik klem ze met houten lijmklemmen. De lijmklem gaat in de vise/bankschroef. Mijn voordeel is een grotere hoogte en hout op hout geeft ook geen schade. Je gebruikt toch vrij harde houtsoorten.
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
klopt wim maar toch klem ik ook wel eens iets gewoon in de bankschroef en het hoeft niet eens hout te zijn ,maar vloerbedekking helpt overal bij elk soort in te klemmen producten, en ik gebruik ook wel zachte hout soorten niet alleen harde, als ik een bout met schroefdraad in klem doe ik er een stukje aluminium tussen beschadig ik het schroefdraad niet!
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Heb normaal al aluminium profielen op mijn bankschroef zitten, gebruik die ook met schroefdraad zagen en hadden dus al wat deuken en bultjes, die aftekenen op hout. heb er laatst een paar bij HBM gekocht met vilt erop.

Cas
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
wim,..
bekken zijn altijd van ijzer of hout, dat wat je er op brengt is, of moet soms van een harder of zachter materiaal zijn, gelang het te klemmen materiaal , dit is het eerste wat je leerde op de technische school, ik vertelde dat van die profielen met vloerbedekking of gewoon plane aluminium, of wat dat je er tussen klemt, om dat deze katern "ZELF GEREEDSCHAP MAKEN HEET" daarom gaf ik die tip, en niet om herman buitelaar rijk te maken, door dit soort dingen bij hem te kopen maar zelf iets te fabrieken,...
Maar natuurlijk moet verder iedereen zelf weten wat hij zelf doet!
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
Maar waar het eigenlijk hier om gaat ,zijn de zagen , daar moet van gezegd worden dat ,dat een staaltje is van eerste klas hand werk, ik ben er jaloers op,..
ga er zeker het koper werk uitproberen op een van mijn japanse zagen, zeer goede tip trouwens!!
Bedankt
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
@ handyman, ik maak ze meestal ook zelf als ze versleten zijn, en gebruik nu ook vaak mijn houten bankschroef.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
wim,..
bekken zijn altijd van ijzer of hout, dat wat je er op brengt is, of moet soms van een harder of zachter materiaal zijn, gelang het te klemmen materiaal
Op zich heb je gelijk, maar op internet en op de werkvloer wordt het wel door elkaar gebruikt. In principe heet een losse bek of opzetbek eigenlijk opspanplaat, maar zolang we weten wat we ermee bedoelen, maakt het verder niet uit. Taal evolueert constant en soms niet zoals jij of ik dat wil.

voorbeeldje van bekken : http://www.klium.be/bahco-833fj-5-glasfiber-bankschroef-bekken-108121

ps: de zagen zijn uiteraard mega, maar dat had je denk ik al wel door :)
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
@samponette,...goed verwoord, inderdaad opspanbek..., jeetje keek even op de link die je vermelde dertig euro voor een stel, poeh,.. koop wel een stukje nylon of teflon stukken goedkoper, en even de containers checken, mensen moeten soms wel lachen,als ik weer een container uit kruip

@caso,..dat geloof ik ook wel hoor, geeft een heerlijk gevoel hé dat zelf maken, hé

groet en veel zelf maak plezier
 
Laatst bewerkt:

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Nieuw projectje: leren strop


vanmiddag even een strop gemaakt:
hout schaven
image.jpg




Leer, mooi stuk.


image.jpg




Gelijmd, heb een stuk met de ruwe kant naar boven (220 mm) en een stuk met de gladde kant naar boven (ook 220 mm) dan kan ik nog kijken wat ik het prettigst vind






cas
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    72,4 KB · Weergaven: 131
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.