Zelf een harp bouwen

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
670
511
Twente
die fles komt regelmatig terug
ze intrigeert mij
welke soort water zit daar in ?

Bekijk bijlage 164713
Goede observatie. Het is gewoon kraanwater! Heb geen stromend water in mijn schuur, dus ik heb 1 fles gevuld met kraanwater. Soms om mee schoon te maken, soms om lijm weg te poetsen, soms om mijn ultrasoonreiniger mee te vullen. Dus hij staat altijd wel ergens in de buurt.

• Leuk
Waarderingen: meron en ZotVanHout

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.360
1.152
Nootdorp
Heel bijzonder. Zowel het resultaat als al het maatwerk. Voor de volgende Open DagHout zie ik een concert voor me.

• Leuk
Waarderingen: Nerf

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
670
511
Twente
Nou, dan zijn we nu bij een van de laatste etappes aangekomen! Afgelopen weekend heb ik, nadat het instrument 2 weken op spanning staat en niet kapot gegaan is, de haakjes erop gezet. Iedere snaar heeft een klemmetje waarmee de snaar een halve toon hoger gestemd kan worden. De standaard harp stemming is met 3 mollen, dus C-D-Es-F-G-As-Bes. Als je dan in C wilt spelen, zet je op alle octaven de haakjes op de Es, As en Bes om naar E-A-B. Ik weet niet meer of ik al ergens had opgeschreven hoeveel werk het was om de haakjes te bestellen, maar het was bizar. Uiteindelijk heb ik ze al een tijd liggen, maar het is wel echt prachtspul. Voor iedere snaar een aparte configuratie, dus per stuk verpakt.

1000023630.jpg

Daarna op de harp zetten. Dit is echt een precisie klusje. Een beetje foutmarge is er wel, maar de plek moet goed zijn binnen 10 procent van de uiteindelijke stemming. Om te zorgen dat andere snaren zich er niet al teveel mee bemoeien liggen er theedoeken op.

7abc46d8-5121-41b9-88ff-cba46f212a5c-1_all_40310.jpg

En zo komen er langzaam meer op....

1000023693.jpg

Tot ie af is!!!

1000023711.jpg

Hoppakkee! Na anderhalf jaar issie eindelijk klaar! Misschien ga ik er nog hogere pootjes onder zetten, maar de harp is speelbaar en compleet. Vanavond heeft mij zoontje voor het eerst een kloppend lied erop gespeeld, en hoewel ik nauwelijks drink heb ik daar maar een biertje bij opengetrokken!

En ja, jullie krijgen een opname, ik moet even zoeken hoe ik dat doe met video's op het forum. Maar komt er snel aan.

Voor de liefhebbers ga ik binnenkort nog wel een post maken met een paar detailfoto's, zowel de good, bad als de ugly zal daarin voorbij komen.

Voor nu voelt het merkwaardig. Hij is af!

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
642
463
Geweldig! Een eigen instrument maken is toch echt kicken!!
Zelf heb ik hier een aantal jaar geleden mijn vleugel (her)bouwd. Daar zou ik eigenlijk een verslag van moeten posten... zit nog wel wat houtgerelateerde zaken tussen.

Je bouwwerk komt echt tot leven zo!

• Leuk

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
186
139
Oosterbeek
Nou, dan zijn we nu bij een van de laatste etappes aangekomen! Afgelopen weekend heb ik, nadat het instrument 2 weken op spanning staat en niet kapot gegaan is, de haakjes erop gezet. Iedere snaar heeft een klemmetje waarmee de snaar een halve toon hoger gestemd kan worden. De standaard harp stemming is met 3 mollen, dus C-D-Es-F-G-As-Bes. Als je dan in C wilt spelen, zet je op alle octaven de haakjes op de Es, As en Bes om naar E-A-B. Ik weet niet meer of ik al ergens had opgeschreven hoeveel werk het was om de haakjes te bestellen, maar het was bizar. Uiteindelijk heb ik ze al een tijd liggen, maar het is wel echt prachtspul. Voor iedere snaar een aparte configuratie, dus per stuk verpakt.

Bekijk bijlage 164804

Daarna op de harp zetten. Dit is echt een precisie klusje. Een beetje foutmarge is er wel, maar de plek moet goed zijn binnen 10 procent van de uiteindelijke stemming. Om te zorgen dat andere snaren zich er niet al teveel mee bemoeien liggen er theedoeken op.

Bekijk bijlage 164805

En zo komen er langzaam meer op....

Bekijk bijlage 164806

Tot ie af is!!!

Bekijk bijlage 164807

Hoppakkee! Na anderhalf jaar issie eindelijk klaar! Misschien ga ik er nog hogere pootjes onder zetten, maar de harp is speelbaar en compleet. Vanavond heeft mij zoontje voor het eerst een kloppend lied erop gespeeld, en hoewel ik nauwelijks drink heb ik daar maar een biertje bij opengetrokken!

En ja, jullie krijgen een opname, ik moet even zoeken hoe ik dat doe met video's op het forum. Maar komt er snel aan.

Voor de liefhebbers ga ik binnenkort nog wel een post maken met een paar detailfoto's, zowel de good, bad als de ugly zal daarin voorbij komen.

Voor nu voelt het merkwaardig. Hij is af!
Ik maak een diepe, diepe buiging!

• Leuk

wmdebruin

Actieve deelnemer
11 mei 2020
57
56
Diep respect over wat je klaar hebt gespeeld. Als ik het hele proces doorloop zit er mega veel tijd in en heb je de nodige uitdagingen moeten trotseren. Ben heel erg benieuwd hoe het geluid uit dit werkstuk gaat komen, wij hebben ook een tijdje een harp in huis gehad en ik weet dat het heel erg nauw komt met al die snaren / haakjes. Het moet een enorme voldoening geven als je het ding ziet staan en het bespeeld gaat worden.

Chapeau (y)

• Leuk

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.360
1.152
Nootdorp
Heb je ook nog harpmuzikanten nodig? Wellicht is er wel een houtbewerker die een nieuw muziekinstrument wil spelen.

• Geweldig

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
670
511
Twente
Ik moest een Vimeo pro account aanmaken om dit te kunnen uploaden, dus het kan zijn dat als ik dat abonnement opzeggen deze video ook weg is. Opgenomen met redelijk goede externe microfoon, maar deel van het geluid is een beetje overstuurd.

Edit: dat was een te groot gegevenslek, kijk het filmpje door op onderstaande link te klikken.

Edit2: Google speelde ook al niet fijn mee. Poging 3 via Pcloud:

Laatst bewerkt:

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
670
511
Twente
interessant ;-) Volgens mij klinkt die van jou beter...
Ja dat hoop ik toch, anders had ik m'n project niet af hoeven maken :) Nee maar, ben er erg gelukkig mee, toen de snaren er allemaal opzaten en het eerste geluid eruit kwam was ik erg opgelucht.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.