Zeer kleine vlakbank advies gevraagd

Droeloe

Actieve deelnemer
25 okt 2022
37
12
072 regio
Hi allen,

Ik ben me aan het oriënteren op een kleine vlakbank, dit om kleine planken en latten te schaven.
Denk hierbij aan formaat 20-100 cm lang en niet breder dan 80mm.Dit kan hard en zachthout zijn.
Wellicht eenmalig wat langere balken voor een bedombouw voor een kind maar in de regel niet.
Wat ik met name belangrijk vind is dat het weinig ruimte inneemt en gemakkelijk verplaatst kan worden, ik moet dit namelijk een vlizotrap op en af tillen elke keer dat ik het ga gebruiken. Gewicht blijft idealiter dan ook onder de 20KG.

Ik kwam uit bij de Proxxon AH80 en vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft of goede alternatieven weet.
Laatst zag ik dat er voor een elektrische schaaf van Festool een soort van tafeltje bestaat waardoor deze als kleine vlakbank te gebruiken is en dat deze niet meer leverbaar is. Als ik dit tweedehands zou kunnen vinden, is dit dan een redelijk alternatief? Of van een ander merk?

Buiten het feit dat de hierna genoemde vlakbanken betiteld worden als stationair heb ik ook twijfels over kwaliteit.
De kleinste HBM is al zo'n 25 kg en dat is me toch echt even te veel.
De Parkside staan geen gewichten bij maar die zal vast niet veel lichter zijn.
De afmetingen maken het ook erg onhandig om te versjouwen.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn!

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
254
101
Delft
Meerdere elektrische handschaven kunnen ondersteboven gebruikt worden, maar in de regel is de inloop best kort, en dat is voor vlakbankgebruik wat minder handig.

Is een lange handschaaf niet handiger voor jouw gebruik?

Droeloe

Actieve deelnemer
25 okt 2022
37
12
072 regio
Meerdere elektrische handschaven kunnen ondersteboven gebruikt worden, maar in de regel is de inloop best kort, en dat is voor vlakbankgebruik wat minder handig.

Is een lange handschaaf niet handiger voor jouw gebruik?
Ik heb geen werkbank waar ik iets in kan klemmen of vast maken, vandaar dat zo'n losse unit mij wel erg handig lijkt. Ik heb een plaat op schragen als werkbank die ik op moet zetten wanneer ik aan het werk ga en dat is niet bijzonder handig. Helaas flink ruimte gebrek.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.558
1.156
Omgeving Leiden
Je vraag gaat alleen over een vlakbankje. Meestal gaan de vragen op dit gebied over een vlakvandiktebank. Dat roept bij mij de vraag op hoe je het vlakbankje gaat gebruiken. Want na het vlakken van een stuk hout volgt bijna altijd het op dikte brengen.

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
423
161
Zuid Holland
Hi allen,

Ik ben me aan het oriënteren op een kleine vlakbank, dit om kleine planken en latten te schaven.
Denk hierbij aan formaat 20-100 cm lang en niet breder dan 80mm.Dit kan hard en zachthout zijn.
Wellicht eenmalig wat langere balken voor een bedombouw voor een kind maar in de regel niet.
Wat ik met name belangrijk vind is dat het weinig ruimte inneemt en gemakkelijk verplaatst kan worden, ik moet dit namelijk een vlizotrap op en af tillen elke keer dat ik het ga gebruiken. Gewicht blijft idealiter dan ook onder de 20KG.

Ik kwam uit bij de Proxxon AH80 en vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft of goede alternatieven weet.
Laatst zag ik dat er voor een elektrische schaaf van Festool een soort van tafeltje bestaat waardoor deze als kleine vlakbank te gebruiken is en dat deze niet meer leverbaar is. Als ik dit tweedehands zou kunnen vinden, is dit dan een redelijk alternatief? Of van een ander merk?

Buiten het feit dat de hierna genoemde vlakbanken betiteld worden als stationair heb ik ook twijfels over kwaliteit.
De kleinste HBM is al zo'n 25 kg en dat is me toch echt even te veel.
De Parkside staan geen gewichten bij maar die zal vast niet veel lichter zijn.
De afmetingen maken het ook erg onhandig om te versjouwen.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn!
Ik heb dat Festool-bankje, en heb hem via een bedrijf dat zijn oude voorraad verkoopt (takman, daar heb ik de basis gekocht) en kruis.nl (voor de andere onderdelen) weten et bouwen. Het is klein en vrij licht. Uiteindelijk geen goedkope optie, je betaalt natuurlijk een dikke meerprijs als je alle onderdelen los bestelt.

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
276
186
West-Brabant
Hallo Droeloe , ik heb zelf ook een klein vlakbankje gebouwd , enkele jaren terug .Met ongeveer dezelfde reden als jij , het moest vanwege weinig plaats , compact zijn . Ik heb het bouwverslag destijds ook op dit forum geplaatst en misschien is het ook wat voor jou . Ik heb hem tot nu toe altijd op de workmate gebruikt , al dan niet met een paar snelklemmen op de voetplaat . Wat @thomasz zegt klopt , ik had de vd-bank éérst maar kwam er toen achter dat ik ook de vlakbank nodig had . Hier de link naar mijn verslag :

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Droeloe

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.