Zandstralen en luchtgommen

David87

Nieuw lid
17 dec 2018
13
0
Ik ben zelf een zandstraalketeltje aan het maken. Op zich appeltje eitje.

Maar het resultaat met zo een gewoon keteltje is toch altijd heel grot tot relatief grof.



We weet ik dat met luchtgommen je echt een heeeel fijn en glad resultaat kan bekomen en al helemaal met zo een Ibix ketel. Maar die zijn zo extreem duur dat dat niet te verantwoorden is voor de hobby.



Maar wat ik me afvraag 1 wat maakt zon Ibix ketel zooo enorm duur, en als je die nu op zijn langst zou doorzagen hoe zou die er vanbinnen uitzien, en hoe komt het dat die zo een fijn resultaat kan bekomen.

En tot slot heeft iemand een idee hoe je zelf een luchtgom keteltje kan bouwen en vooral waar zit het verschil met een zandstraal ketel (buiten de luchtdruk en de hoeveelheid straalmiddel wat aan de luchtstroom word toegevoegd.



Groetjes
David
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Die ibixketel is gewoon een buis. Gemaakt van een aluminium extrusieprofiel. Een oude lpg tank gaat het zelfde doen. Die is alleen een stuk zwaarder. De verschillen zitten in het pistool en dan met name in de nozzle. Het is hetzelfde bij verf spuiten, een kinzo spuitpistool geeft een ander resultaat dan een devilbiss.
 
  • Leuk
Waarderingen: houtdraaierke65

David87

Nieuw lid
17 dec 2018
13
0
oke ja dat dacht ik dus ook dat het niet veel anders kon zijn dan een "buis".
Maar zo een nozel wat moet ik me daar bij voorstellen? want ook daar heb ik zoiets van ja gewoon een gaatje, of zit daar toch iets meer wetenschap achter?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.