Zagen eikenhout 19x19

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
In plaats van een kleine aparte cirkel kun dan nog beter met een bovenfrees een rand van een cm of 4 frezen, en daar de zijwieltjes tegen aan zetten. Dan is de kans op wiebelen minimaal en heb je meteen de maat van je tafel bij het frezen van de rest van de rand. Maar ik zou zelf wel een betere kwaliteit dan die van de action kiezen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Voor een eenmalig project werken veel spot goedkope wieltjes prima. Jij wil eerst een rand aan het tafelblad frezen? Persoonlijk heb ik liever de draaischijf compleet. Dan kan je ook nog wat stellen, als het te frezen hout niet helemaal vlak is. Dan kan je er nog hier en daar een vulplaatje onder steken. Het is ook makkelijker met centreren.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Mijn idee is dat wanneer je eerst een rand freest aan de tafel met een cirkelhulpstuk, dat je dan geen centreer punt nodig hebt, maar de het blad opsluit met voldoende wieltjes tegen de gefreesde rand.

Maar dan moet de gefreesde rand wel perfect rond zijn.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
In plaats van met wieltjes zou je ook een draaiplateau als deze kunnen aanschaffen?


Max belasting 180kg.

Volgende stap is een soort slede voor de bovenfrees, haaks op de draairichting, dan kun je mooi stapsgewijs frezen.

Of op de draaibank van Juriaan ;-)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
In plaats van met wieltjes zou je ook een draaiplateau als deze kunnen aanschaffen?


Max belasting 180kg.

Volgende stap is een soort slede voor de bovenfrees, haaks op de draairichting, dan kun je mooi stapsgewijs frezen.

Of op de draaibank van Juriaan ;-)
Of gebruik een lazy susan. Maar gewoon op de draaibank is het makkelijkst.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Zo'n draaiplateautje heeft veel speling. Superkees, die centreerring doe ik op die extra schijven die ik er onder zet. Je hebt er meestal twee nodig op elkaar, omdat de bokwieltjes een bredere voet hebben, dan dat het wieltje dik is . Die goedkope wieltjes zijn in het midden wat dikker, dan aan de zijkanten, dus je maakt je centreerring zo hoog, dat het midden van het wieltje er op loopt.
 

CAMP

Nieuw lid
28 jun 2021
15
0
Huizen
Met 700kg/m3 zit ik op 120kg voor het vierkant. 800kg/m3 = 137kg
De cirkel ø80cm zou dan respectievelijk 67 of 76kg wegen.
Het zeer grof verwijderen van de grootste hoeken scheelt zomaar 40kg houtkrullen (en mogelijk verschil tussen net wel en net niet tilbaar).
Zie graag de foto's van zo'n bonk op de draaibank!
Ok ik was uitgegaan van 1000kg/m³, gewicht waar jij vanuit gegaan bent is van meubelhout met waarschijnlijk een vochtgehalte van 10-12%. Nou weet ik niet of dit gehalte haalbaar is voor balken van 19x19, dan moet het erg lang liggen om dat te behalen. Het daadwerkelijke gewicht zal er waarschijnlijk ergens tussenin liggen! We gaan het zien. Wanneer ie op de draaibank gaat zal ik zeker foto's plaatsen en het eindresultaat uiteraard ook.
 

CAMP

Nieuw lid
28 jun 2021
15
0
Huizen
Ik woon in Beneden-Leeuwen. 150 kg kan mijn draaibank prima aan. Er is een kettingtakel, dat scheelt ook. Alleen transport van kofferbak naar werkplaats wordt wel met de hand en de steekwagen.

Stel je in het hulpstuk hierboven voor dat er rechts een as aan de zijkant vast zit waar je blad om draait.
Ik weet wat een draaibank is ;-). Alleen zie ze vaak voor wat kleinere voorwerpen, zoals de schalen die jij maakt. Ik stuur je even een email, dan kunnen we het eea afspreken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Zo'n draaiplateautje heeft veel speling. Superkees, die centreerring doe ik op die extra schijven die ik er onder zet. Je hebt er meestal twee nodig op elkaar, omdat de bokwieltjes een bredere voet hebben, dan dat het wieltje dik is . Die goedkope wieltjes zijn in het midden wat dikker, dan aan de zijkanten, dus je maakt je centreerring zo hoog, dat het midden van het wieltje er op loopt.
Ik begrijp dat je er ervaring mee hebt. (y)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik heb over het algemeen eenmalige projecten, dus dan knutsel je wat met spullen die je hebt, of die weinig kosten. De wieltjes zitten nu weer onder laden die je over de grond , onder de werkbank kan rijden. Een gedeelte van de hoekjes zitten weer in die laden. Het voordeel van veel zooi hebben, is dat je er altijd wel een oplossing van kan knutselen.
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
ik heb een oude asstomp van een auto gebruikt hier voor met een velg op, dit als draaiplateau,\de ronding gezaagd met de kettingzaag die ik vastgezet had in een steun in de juiste hoek, en draaien maar, ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.