Zagen eikenhout 19x19

CAMP

Nieuw lid
28 jun 2021
15
0
Huizen
Voor een project ben ik op zoek naar een persoon/bedrijf die balken van 19x19cm in een cirkel kan zagen. Gaat om 5 balken eiken verlijmd aan elkaar die uiteindelijk een ronde salontafel moeten worden.

Zie onderstaande voorbeeld van klant ter illustratie:

1694433179140.png
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Iedereen met een dikke lintzaag kan dit wel. Kwestie van een draaipunt aan de onderzijde creëren en rustig rond draaien. Met een hoop geduld lukt het ook met een bovenfrees. Maar voor de kosten is een lintzaag wel te prefereren. Al zal je voor een strak resultaat waarschijnlijk nog steeds met een bovenfrees moeten afwerken.

Mooie tafel, maar daar gaat heel veel tijd in zitten, denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: CAMP

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Hoe wil je dat met een bovenfrees strak gaan afwerken? Persoonlijk zou ik proberen een (stevige) constructie te bedenken die je aan een lintzaag kan monteren om hem rond te draaien, en vervolgens aan een spilfrees om een strakke kant te krijgen met bijvoorbeeld een hoge freeskop met aparte mesjes om het uitbreken/happen te vermijden:

04.2.084.png
 
  • Leuk
Waarderingen: CAMP en rinus

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Frees op zijn kant zetten, dan wel de tafel verticaal zetten. Het eerste is makkelijker dan het tweede. Maar als je iemand met een dergelijke spilfrees kunt vinden, dat gaat je heel veel tijd schelen.

Voor zowel de lintzaag als spilfrees, gewoon op een tafel monteren op de juiste hoogte. Uitdaging is nog wel om het stabiel rond te laten draaien. Elke kleine wiebeling vertaalt zich in een grote afwijking in de rand. Wellicht dat dat lukt met op zijn kop gemonteerde zwenkwielen van klein formaat (en een heel vlak oppervlak).

Eigenlijk zou het beter zijn als de tafel niet hoeft te bewegen en je de zaag of de frees er langs kunt bewegen. Maar ik zou zo niet weten hoe je dat kunt doen. Dan kom je uit bij zo iets: Mafell Handlintzaag Z 5 Ec een soort lintzaag gewoon vanuit de hand! | 925301 Maar zie maar iemand te vinden die zoiets heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: CAMP

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
als ik aan de onderkant mag schroeven, en de diameter tot 95 cm is, kan het ook op de draaibank (nou ja, mijn draaibank). Mocht je dat willen, neem dan even contact op.

Als laatste: ken je zo'n hulpstuk om met een bovenfrees planken op dikte te maken? Als je de schijf hout vertikaal en draaiend daar onder ophangt, werkt dat ook. Het is even knutselen, dat wel.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Met een bovenfrees? Sinds wanneer zijn er bovenfrees bitjes van 10cm hoog?
Hoeft geen 10cm tegelijk toch? Gewoon een volgfrees gebruiken, alsnog zou ik nog wel een flinke bovenfrees nemen en een wat langere volgfrees, anders wordt het wel een zeer langdurig klusje. (wel eens voor gitaarbouw een lange 1/4" volgfrees gekocht, die moet je niet gebruiken, veel te flexibel, maar een 12mm frees en dan 25mm tegelijk moet wel lukken)

Jurriaan zijn mega draaibank is ook een optie :D
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
J
Hoeft geen 10cm tegelijk toch? Gewoon een volgfrees gebruiken, alsnog zou ik nog wel een flinke bovenfrees nemen en een wat langere volgfrees, anders wordt het wel een zeer langdurig klusje. (wel eens voor gitaarbouw een lange 1/4" volgfrees gekocht, die moet je niet gebruiken, veel te flexibel, maar een 12mm frees en dan 25mm tegelijk moet wel lukken)

Jurriaan zijn mega draaibank is ook een optie :D
Je frees moet nog steeds 10cm lang zijn dan volgens mij en die heb ik nog niet gezien. Waar haal je zulke lange frezen vandaan dan?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.499
961
Riemst
Niet alles wat je ziet (of klanten zien) op een foto is even na te maken met een beperkte uitrusting.
Dit is een klusje voor een CNC freesmachine.
Zelfs met veel schuurwerk achteraf gaat het heel moeilijk zijn om een mooi, glad oppervlak te krijgen zonder golven.
 
  • Leuk
Waarderingen: CAMP en Petrolhead

CAMP

Nieuw lid
28 jun 2021
15
0
Huizen
Frees op zijn kant zetten, dan wel de tafel verticaal zetten. Het eerste is makkelijker dan het tweede. Maar als je iemand met een dergelijke spilfrees kunt vinden, dat gaat je heel veel tijd schelen.

Voor zowel de lintzaag als spilfrees, gewoon op een tafel monteren op de juiste hoogte. Uitdaging is nog wel om het stabiel rond te laten draaien. Elke kleine wiebeling vertaalt zich in een grote afwijking in de rand. Wellicht dat dat lukt met op zijn kop gemonteerde zwenkwielen van klein formaat (en een heel vlak oppervlak).

Eigenlijk zou het beter zijn als de tafel niet hoeft te bewegen en je de zaag of de frees er langs kunt bewegen. Maar ik zou zo niet weten hoe je dat kunt doen. Dan kom je uit bij zo iets: Mafell Handlintzaag Z 5 Ec een soort lintzaag gewoon vanuit de hand! | 925301 Maar zie maar iemand te vinden die zoiets heeft.
Zat inderdaad ook te denken om een soort jig te maken waar de salontafel rustig rondgedraaid kan worden om vervolgens met een boven het af te werken. Kwam dit online tegen wat redelijk in de buurt komt van mijn idee. Het enige is, die salontafel zal zo rond de 150kg weg dus het moet een flinke jig worden.

1694503268572.png

De mobiele lintzagen heb ik inderdaad ook bekeken en jij pakt gelijk de duurste eruit! ;-) De voordeligste die ik ben tegengekomen is rond de 2400,- en die Mafell (uiteraard welke je het liefst hebt) is bijna 3x zo duur. Maar zeker een optie om te bekijken!
 

CAMP

Nieuw lid
28 jun 2021
15
0
Huizen
als ik aan de onderkant mag schroeven, en de diameter tot 95 cm is, kan het ook op de draaibank (nou ja, mijn draaibank). Mocht je dat willen, neem dan even contact op.

Als laatste: ken je zo'n hulpstuk om met een bovenfrees planken op dikte te maken? Als je de schijf hout vertikaal en draaiend daar onder ophangt, werkt dat ook. Het is even knutselen, dat wel.
Diameter voor de salontafel moet 80cm worden. Even snel uitgerekend moet de tafel zo'n 150kg gaan wegen, kan dit op jouw draaibank? Overigens, in de onderkant mag geschroefd worden. Waar zit je in Nederland?

Ik snap niet helemaal je voorbeeld over het hulpstuk, kan je die uitleggen?
 

CAMP

Nieuw lid
28 jun 2021
15
0
Huizen
@CAMP. Ik zou er verder niet over nadenken en voor de Jurriaan-oplossing kiezen.
Vanaf jouw stek is Jurriaan niet het eind van de wereld.
Dit leek me inderdaad een haalbare en prima optie. Ik heb ook contact met een partij uit Amsterdam met een grote lintzaag, wellicht dat dat ook een optie is. We gaan het allemaal even bekijken!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Als je het thuis wil doen, dan heb je genoeg aan een paar plaatjes multiplex en wat setjes bok en zwenkwieltjes van 2 euro van de action. Eerste plaatje op de grond, met passer cirkel uitzetten, wieltjes verdelen over cirkel. Makkelijkste is 2 zwenk en dan weer een vaste. Bovenplaat hoeken afzagen, hart bepalen en gaatje boren. Uit ander plaatje 3 dezelfde cirkels frezen, op elkaar schroeven en op de bovenplaat vast zetten. Nu de bokwieltjes met een ijzeren hoekje (action 10 stuks 1,79 euro) monteren, zodat de kleine cirkels goed opgesloten zitten. Je kan nu op de onderplaat een steuntje maken voor je freesmachine. Ik gebruik daar zware ladengeleiders voor, die ik op een plaatje las, maar daar zijn meerdere mogelijkheden voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: CAMP

CAMP

Nieuw lid
28 jun 2021
15
0
Huizen
Als je het thuis wil doen, dan heb je genoeg aan een paar plaatjes multiplex en wat setjes bok en zwenkwieltjes van 2 euro van de action. Eerste plaatje op de grond, met passer cirkel uitzetten, wieltjes verdelen over cirkel. Makkelijkste is 2 zwenk en dan weer een vaste. Bovenplaat hoeken afzagen, hart bepalen en gaatje boren. Uit ander plaatje 3 dezelfde cirkels frezen, op elkaar schroeven en op de bovenplaat vast zetten. Nu de bokwieltjes met een ijzeren hoekje (action 10 stuks 1,79 euro) monteren, zodat de kleine cirkels goed opgesloten zitten. Je kan nu op de onderplaat een steuntje maken voor je freesmachine. Ik gebruik daar zware ladengeleiders voor, die ik op een plaatje las, maar daar zijn meerdere mogelijkheden voor.
Heb je hier een voorbeeld van, een foto of wellicht een tekening?

Lijkt het op onderstaande voorbeeld?

1694508180726.png
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Diameter voor de salontafel moet 80cm worden. Even snel uitgerekend moet de tafel zo'n 150kg gaan wegen, kan dit op jouw draaibank? Overigens, in de onderkant mag geschroefd worden. Waar zit je in Nederland?

Ik snap niet helemaal je voorbeeld over het hulpstuk, kan je die uitleggen?
Ik woon in Beneden-Leeuwen. 150 kg kan mijn draaibank prima aan. Er is een kettingtakel, dat scheelt ook. Alleen transport van kofferbak naar werkplaats wordt wel met de hand en de steekwagen.

Stel je in het hulpstuk hierboven voor dat er rechts een as aan de zijkant vast zit waar je blad om draait.
 
  • Leuk
Waarderingen: CAMP

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Met 700kg/m3 zit ik op 120kg voor het vierkant. 800kg/m3 = 137kg
De cirkel ø80cm zou dan respectievelijk 67 of 76kg wegen.
Het zeer grof verwijderen van de grootste hoeken scheelt zomaar 40kg houtkrullen (en mogelijk verschil tussen net wel en net niet tilbaar).
Zie graag de foto's van zo'n bonk op de draaibank!
 
  • Leuk
Waarderingen: CAMP

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Je maakt gewoon een draaitafel. Een cirkel wieltjes op de grond en een stel wieltjes op zijn kant, om het spul te centreren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.