Zaagtafel

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Hallo ik zit met een vraag.
ik kan bij een zaagtafel kopen deze is 1500 watt en een zaagtafel van de 2000 watt . Zou dit erg veel verschil maken
 

jorisvh

Post veel
en nu serieus:
met 1500W en een scherp blad krijg je heel wat gezaagd.
met m’n Makita 1650W met 260mm blad kan ik zonder problemen op volle hoogte naaldhout schulpen (8cm, denk ik).
Bij een botte zaag en hardhout (merbau terrasplankdragers) lukt dat niet zonder dat er rook uit hout en machine ontsnapt (💩 happens).
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Ja, dat maakt zeker 500W verschil 😂.
Inderdaad maar de zaagtafel met 1500 watt heeft wel een grotere tafel. En is goedkoper heeft een maat aanduiding . dan is de vraag anders is die 500W dan nog in het voordeel. Best een moeilijke afweging . ik heb een lichte voorkeur voor de 1500 watt . Maar van dat scherpe zaagblad vind ik een hele goede opmerking.
en nu serieus:
met 1500W en een scherp blad krijg je heel wat gezaagd.
met m’n Makita 1650W met 260mm blad kan ik zonder problemen op volle hoogte naaldhout schulpen (8cm, denk ik).
Bij een botte zaag en hardhout (merbau terrasplankdragers) lukt dat niet zonder dat er rook uit hout en machine ontsnapt (💩 happens).
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Inderdaad maar de zaagtafel met 1500 watt heeft wel een grotere tafel. En is goedkoper heeft een maat aanduiding . dan is de vraag anders is die 500W dan nog in het voordeel. Best een moeilijke afweging . ik heb een lichte voorkeur voor de 1500 watt . Maar van dat scherpe zaagblad vind ik een hele goede opmerking.
Tussen welke exemplaren specifiek twijfel je nu?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
984
Omgeving Eindhoven
Het is inderdaad handig om te weten over welke specifieke machine-modellen je het hebt.
Jouw vraag zou alleen van toepassing zijn bij 2x exact dezelfde zaagtafel maar met alleen een andere motor erin. Want als het zou gaan tussen een professionele machine met 1500W motor of een goedkoop China-geval van 2000W maakt niet het wattage maar de algehele bouwkwaliteit uit wat het advies wordt...
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Het is inderdaad handig om te weten over welke specifieke machine-modellen je het hebt.
Jouw vraag zou alleen van toepassing zijn bij 2x exact dezelfde zaagtafel maar met alleen een andere motor erin. Want als het zou gaan tussen een professionele machine met 1500W motor of een goedkoop China-geval van 2000W maakt niet het wattage maar de algehele bouwkwaliteit uit wat het advies wordt...
Je hebt helemaal gelijk. Ik zal even aangeven om welke machines het gaat volgens mij liggen ze niet ver uit elkaar.

De Mannesmann 254 mm. Tafelcirkelzaagmachine 1500 Watt. (HBM) artikelnummer 12853


PARKSIDE® Tafelcirkelzaag LIDl​

Toerental: 3200 tpm (1e versnelling) | 5000 tpm (2e versnelling)
Zaagblad: Ø254 mm
Zaaghoogte: 0-85 mm
Verstekhoek: -60-60°
Vermogen: 2000 W
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
probeer beoordelingen van deze machines te vinden
op dit forum staat parkside voor zijn prijs/kwaliteit goed aangeschreven
het verschil met de mannesmann kan je verklaren door het feit dat de parkside 2 zaagbladen heeft, 2 snelheden + die 500 W meer
van de zaagbladen zou ik niet te veel verwachten
een goed kost een paar tientjes
in deze prijsklasse besparen de fabrikanten op de bladen
die 2 snelheden zijn een luxe
met ander materiaal dan hout kunnen ze nuttig zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee
het verschil van 500 W is verhoudingsgewijs klein
vermoedelijk is dit het opgenomen vermogen
voor een correcte vergelijking zou je het afgegeven vermogen moeten kennen
1.500 W volstaat voor een machine van deze grootte
mocht ik 150 € te besteden hebben, zou ik de mannesmann kopen + extra een goed zaagblad met een lange standtijd
 
  • Leuk
Waarderingen: Hulpverlener en vandikte

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
probeer beoordelingen van deze machines te vinden
op dit forum staat parkside voor zijn prijs/kwaliteit goed aangeschreven
het verschil met de mannesmann kan je verklaren door het feit dat de parkside 2 zaagbladen heeft, 2 snelheden + die 500 W meer
van de zaagbladen zou ik niet te veel verwachten
een goed kost een paar tientjes
in deze prijsklasse besparen de fabrikanten op de bladen
die 2 snelheden zijn een luxe
met ander materiaal dan hout kunnen ze nuttig zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee
het verschil van 500 W is verhoudingsgewijs klein
vermoedelijk is dit het opgenomen vermogen
voor een correcte vergelijking zou je het afgegeven vermogen moeten kennen
1.500 W volstaat voor een machine van deze grootte
mocht ik 150 € te besteden hebben, zou ik de mannesmann kopen + extra een goed zaagblad met een lange standtijd
Hoi bedankt voor je info ik ga je advies volgen. Toch heb ik twee nog twee vragen vraag 1 wat bedoel je met “een lange standtijd” een twee vraag als zaagbladen zo belangrijk zijn welke merken komen dan in beeld en passen die altijd. (Ik ben echt een beginner).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
vraag 1 wat bedoel je met “een lange standtijd”
daarmee doelen we op de tijd - eigenlijk het aantal uren gebruik - tot het zaagblad te bot is
als zaagbladen zo belangrijk zijn welke merken komen dan in beeld en passen die altijd
ecotools staat op dit forum goed aangeschreven voor prijs/kwaliteit
ik moet schrijven dat ik er nog nooit een blad gekocht heb
ik zou niet onmiddellijk een ander zaagblad kopen
als je tevreden bent met wat er op staat, gebruik het dan zo lang mogelijk
zoek dan op 'ecotools' + 'zaagblad' op dit forum, of stel gewoon je vraag
let op de diameter van het asgat
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
daarmee doelen we op de tijd - eigenlijk het aantal uren gebruik - tot het zaagblad te bot is

ecotools staat op dit forum goed aangeschreven voor prijs/kwaliteit
ik moet schrijven dat ik er nog nooit een blad gekocht heb
ik zou niet onmiddellijk een ander zaagblad kopen
als je tevreden bent met wat er op staat, gebruik het dan zo lang mogelijk
zoek dan op 'ecotools' + 'zaagblad' op dit forum, of stel gewoon je vraag
let op de diameter van het asgat
Super bedankt voor het goede advies.
 

DDragon80

Actieve deelnemer
12 okt 2019
31
17
Nog een toevoeging betreffende het vermogenverschil tussen beide tafels.
Staar je zeker niet blind op de aangegeven vermogens. Veel fabrikanten spelen hiermee. Uiteindelijk gaat het om het effectieve vermogen welke die machine gaat leveren. En in realiteit is dat bijlange geen 2000W zoals veel wordt weergegeven. Vooral de goedkopere merken spelen hiermee bij de vleet. Niet slecht bedoeld, maar het is wel zo.
Het is dus best mogelijk dat een motor van 2000W van het ene merk, slechter presteerd dan eentje van 1500W van een ander merk.

Hieronder een nuttige link die dit in het kort verklaart;
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Bij de lidl zaag is een fotootje van de zaagbladen waarop je de specs kan lezen:
  • diameter 254mm
  • asgat 30mm
  • breedte 2,6 en 2,8mm (dat is de breedte van de tanden, blad zelf zal een paar tienden mm minder zijn)
Ik vermoed dat de Mannesman een gelijkaardig blad heeft.
Als dat bot is, wegsmijten (slijpen kost meer dan hetzelfde nieuw) en vervangen door dia 250mm (meer keuze), asgat 30mm.
Afhankelijk van het werk dat je gaat doen is het zaagblad misschien beter 3,0 - 3,2mm dik.
Een dikker blad trilt minder en zaagt dus properder. De warmte wordt ook beter afgevoerd waardoor het minder snel zal verbranden. Maar, meer verlies en het vraagt het meer vermogen omdat je meer materiaal weghakt.

Ik lees: “1 universeel zaagblad (Ø254 mm / 48 tanden) voor hout met spijkers”. Dat is wel boeiend, nog nooit gehoord van een zaagblad dat gemaakt is om spijkers door te zagen 🤔
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.591
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
daarmee doelen we op de tijd - eigenlijk het aantal uren gebruik - tot het zaagblad te bot is

ecotools staat op dit forum goed aangeschreven voor prijs/kwaliteit
ik moet schrijven dat ik er nog nooit een blad gekocht heb
ik zou niet onmiddellijk een ander zaagblad kopen
als je tevreden bent met wat er op staat, gebruik het dan zo lang mogelijk
zoek dan op 'ecotools' + 'zaagblad' op dit forum, of stel gewoon je vraag
let op de diameter van het asgat
En ik kan uit ervaring melden dat niet alleen de ecotools zaagbladen goed en scherp zijn, de aftersales is ook dik in orde. En ze communiceren via Whatsapp, vet handig!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.