Zaagtafel voor occasioneel gebruik

Belgje

Actieve deelnemer
Hallo,
Ik wil een zaagtafel kopen voor occassioneel gebruik. Ik heb al een invalzaag maar werk daar niet zo graag mee. Ik werk liever met een zaagtafel en daar kan je ook meer mee. Ik knap voornamelijk meubels op ipv ze nieuw te maken maar soms moet er eens een nieuwe plank ergens in, dat soort klusjes.
Het hoeft dus niet t allerbeste te zijn, belangrijk is ook dat ik ze compact kan wegbergen. Ik dacht bv aan deze, is wel erg goedkoop, mss toch te licht?
Of is deze scheppach dan beter?

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
716
409
62
Wetteren, Belgie
Om jouw eigen vergelijking door te trekken: jij wil die blaadjes op jouw oprit wegvegen met een tandenborstel...

Grapje uiteraard. Maar ik moet @workingwithwood hierin toch gelijk geven. De door jou aangehaalde voorbeelden zijn echt onmogelijk goedkoop. Dat kan geen goede kwaliteit zijn en je riskeert dat de aankoop een grote teleurstelling wordt omdat je er niet mee kan doen wat je wil. Tussen jouw voorbeelden en de aanbieding op het forum zit nog een heel scala aan prijzen. Veel gebruikers hier op het forum (ikzelf inclusief) zijn heel tevreden van hun dewalt tafelzaag. Maar dat is natuurlijk een pak meer geld dan jouw voorbeelden.

John1969

Post veel
10 jul 2023
2.001
1.302
‘s-Hertogenbosch
Ik zou zelf naar de scheppach tenderen maar let wel dat je voor 100 € niet de kwaliteit koopt die je hoopt te krijgen…
Occasioneel gebruik houdt wel in dat je op je gereedschap wil kunnen vertrouwen de volgende keer als je het nodig hebt.
Vaak is goedkoop duurkoop.
Voor een tafelzaag met een zaaghoogte van 7 centimeter is 2pk (1500W) het minimale wat je wil hebben. Goedkopere merken hebben vaak wel dit vermogen maar dat wordt voor een groter gedeelte opgevreten door de machine zelf en trekt hierdoor je zaag minder krachtig door het hout.
Je zegt dat je het occasioneel gebruikt en als je eenmaal zo’n ding hebt ga je het vaker gebruiken. Een invalzaag is niet jouw ding als ik je goed begrijp maar neem van mij aan dat je hiermee ook verbluffend werk kunt maken. Voor grotere ( langere) zaagsneden heb je met een tafelzaag 2x de zaaglengte + de afmetingen van je zaagtafel +2 meter nodig en ook de omloop ruimte.
Voor klein werk een zaagtafel 👍🏼maar voor plaat en groter werk liever de invalzaag.
Kijk eventueel ook naar hoe ver je de geleider van de zaag kunt zetten.

Groetjes en succes met je zoektocht,
John

nicodemus

Actieve deelnemer
2 mrt 2023
28
14
Ede
Ik heb zelf een einhell zaag staan die heel vergelijkbaar is met de HBM die je noemt. Ik heb hem een keertje 2e hands voor weinig overgenomen om wat specifieks kleins overgenomen. Het is een onding om mee te werken en levert vrij slecht zaagwerk. Ik heb hem daarna nauwelijks meer aangeraakt. Ik werk niet veel machinaal, maar als ik iets langs moet zagen pak ik vrijwel altijd mijn invalzaag. Ik gebruik hem alleen als het niet anders kan en dat is gelukkig vrijwel nooit.
Als je in de markt bent voor een zaag tafeltje zou ik deze absoluut laten staan.
De Sheppach lijkt wat beter, maar eerlijk gezegd verwacht ik dat de bouwkwaliteit je snel tegen gaat staan als je hem met enige regelmaat gebruikt. Maar geen ervaring mee.
De eerder benoemde aanbieding is wel echt een ander uiterste, dat begrijp ik. Als het mogelijk binnen je budget te realiseren valt zou ik het wel serieus overwegen. Zo niet, dan zou ik kijken naar een wat beter gebouwde machine voor iets er tussenin.

• Leuk
Waarderingen: John1969

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
656
316
Almen aan zee
Het hoeft dus niet t allerbeste te zijn
Maar wel fijn als je er niet te zwaar zaagwerk strak mee kunt uitvoeren, en je een beetje betrouwbare machine hebt.
Is tweedehands een optie?
Er gaan veel goede verhalen over de Bosch PTS 10
en die worden regelmatig aangeboden voor iets tussen 100 en 150 euro.

Heb je echt wel wat beters dan die HBM of Scheppach.

Dit is er bijvoorbeeld eentje met vers zaagblad erbij ook

Belgje

Actieve deelnemer
Nuttige argumenten. Ik kan mij inderdaad wel inbeelden dat ik m vaker ga gebruiken als ik m heb. Echt groot plaatmateriaal laat ik altijd in de bouwmarkt al op maat zagen. Ik wil m ook gebruiken om bv half half verbindingen mee te zagen
Veiligheid is ook belangrijk uiteraard. Deze Bosch is misschien wel een betere optie

Laatst bewerkt:

nicodemus

Actieve deelnemer
2 mrt 2023
28
14
Ede
Veiligheid is ook belangrijk uiteraard.
Ik twijfelde of ik dit in mijn vorige bericht moest noemen, maar dat is 1 van de redenen waarom ik die van mij niet graag gebruik. Ligt ook wel een beetje aan jezelf natuurlijk, maar het voelt niet lekker. Nogmaals, andere machine, maar ik denk vergelijkbaar.

• Leuk
Waarderingen: Belgje

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.170
1.545
Omgeving Leiden
Doe dat nou niet. Ik begrijp je wel, maar als je met een machine werkt 'waar wel te mee werken is', dan is de liefde snel over. Of je aanslag is niet haaks, of hij blijft niet vastzitten, of de hoekverstelling heeft speling, of het zaagblad wiebelt,of je kan het zaagblad niet parallel aan het miterslot stellen.
Of het miterslot, voor de afkortgeleider, heeft een niet standarad maat ( Bosch meen ik).

Het hoeft niet de duurste machine te zijn. Metabo TS254, HiKOKI C10RJWAZ . Zoiets.
Verstellen van de langsgeleider met rack and pinion, zoals bij deWalt en de Hikoki is ideaal.
Als je eenmaal een fijne machine hebt, ga je er ook meer mee doen.

Zeker bij incidenteel gebruik wil je geen gedoe, er van op aan kunnen. Machine pakken, instellen, zagen, klaar.

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.993
3.273
Klein-Brabant, Vlaanderen
Meestal is de waar naar zijn geld. Je denkt helemaal niet aan zo'n bedrag begrijp ik wel maar ik wil je toch wijzen op deze aanbieding op dit forum. Dat heb je serieus spul. Ik moet erbij zeggen dat ik er geen ervaring mee heb.
het is inderdaad serieus spul
fijn om mee te werken
aan de prijs, maar je hebt dan ook dé kwaliteit + uitbreidingsmogelijkheden
als je nog vele houtjaren te gaan hebt, kost die per jaar een peulschil
is de liefde na vele jaren over, dan raak je die altijd voor een kleine minderprijs kwijt

• Leuk
Waarderingen: John1969

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.993
3.273
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout: Je schrijft 'aan de prijs' maar dat is t.o.v. wat @Belgje aan budget heeft. T.o.v. de nieuwwaarde is het zo gek toch niet? Met die schuiftafels erbij en zo.
we delen dezelfde mening
in euro's en ivm met het budget dat @Belgje bij de start van dit draadje in gedachten heeft, is die festool inderdaad fors duurder
aan het gebruiksgemak + de precisie van festool-gereedschap twijfel ik niet
naast de bijhorigheden zit er ook een zaagstop op
niet te versmaden voor wie zijn zaagmachine slechts af&toe gebruikt

• Leuk
Waarderingen: workingwithwood

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.