zaagtafel voor haardhout?

8 jun 2017
1
0
Mijn vriend zaagt losse boomtakken op de zaagtafel in kleine stukken om als haardhout te gebruiken. Het is een zaagtafel zonder beschermkap. Dat wil hij ook niet want dan passen de dikkere takken niet meer. Ik heb liever dat hij met een kettingzaag gaat werken maar dat vindt hij gevaarlijker. Ik sta elke keer doodsangsten uit. Hij vindt dat onzin, want "er is toch nog nooit wat gebeurd." Kan ik hem met een gerust hart zijn gang laten gaan?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Zoek eens op brandhoutzaag. Deze machines zijn er voor gemaakt. Een kettingzaag kan ook een gevaarlijk ding zijn.
Ik zou persoonlijk niet zo bang zijn voor het open zaagblad. Wel voor wat er gebeurd als de boel vastslaat of terug schiet. Wil je over dit laatste wat zien kijk dan op youtube met zoeknaam kickback.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ja, kan inderdaad gevaarlijk zijn als zaagblad klem geraakt en tak terugschiet. Gezichtsbescherming (op zijn minst dus veiligheidsbril) is zeker geen luxe. Natuurlijk ook nooit dicht bij zaagblad komen met je vingers, maar dat spreekt voor zich.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Lijkt me echt niet de bedoeling van je zaagtafel.. Als dat mis gaat.. Dan gaat het vaak goed mis.. Ik begon ook al meteen te rillen bij de gedachten..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.