Zaagtafel vergelijk Laguna Fusion 2, Harvey HW110LC of toch iets anders?

twdi

Post veel
15 jul 2019
764
123
Sterksel
Heeft iemand recent nog een vergelijk gemaakt tussen deze zaagtafels of nog een tip voor een vergelijkbaar alternatief?

Ik overweeg een upgrade van mijn DeWalt 7492 en kom nu uit op de Laguna Fusion 2 of de Harvey HW110LC.
Beide lijken op papier vergelijkbaar, alleen is de Harvey toch wel een stukje duurder. Zo'n 800 euro.

Vraag me af of er iets is wat de meerprijs rechtvaardigd.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.350
3.465
Gaanderen
De harvey is ook in 400 V verkrijgbaar. De Harvey is veel zwaarder in gewicht. Meer gietijzeren werkbladen. Er zit bij de harvey een betere langsgeleider op. Al is dat laatste alleen een observatie van mij. Ik ben me ook aan het oriënteren op een andere zaag zodra ik mijn mijn nieuwe werkplaats heb gebouwd. Ook de scm minimax sc2 is nog een optie. Kijk ook eens naar de ophanging van de zaagmotor. Hangt deze aan het blad of is deze anders gemonteerd.

twdi

Post veel
15 jul 2019
764
123
Sterksel
heb je een link naar beide ?
(dan moeten we, om me te kijken / bedenken / oordelen niet zelf zoeken)
2669 euro

3484 euro

groot verschil dus.

Ik vind deze review indrukwekken. Rond 4:30 zet hij de zaag aan met een metalenmunt op zijn kant. Er zijn meer video’s waarin dit te zien is.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

twdi

Post veel
15 jul 2019
764
123
Sterksel
De harvey is ook in 400 V verkrijgbaar. De Harvey is veel zwaarder in gewicht. Meer gietijzeren werkbladen. Er zit bij de harvey een betere langsgeleider op. Al is dat laatste alleen een observatie van mij. Ik ben me ook aan het oriënteren op een andere zaag zodra ik mijn mijn nieuwe werkplaats heb gebouwd. Ook de scm minimax sc2 is nog een optie. Kijk ook eens naar de ophanging van de zaagmotor. Hangt deze aan het blad of is deze anders gemonteerd.
De SCM is duurder en in NL lastig van een dealer als hobbyist te verkrijgen.

twdi

Post veel
15 jul 2019
764
123
Sterksel
zou kunnen
in VL is de wettelijke regeling dat, wanneer het er niet expliciet bij staat, de prijs incl is
zeker naar particulieren toe
Ik heb een prijslijst van Peulen gekregen waar het duidelijk in staat.
Daarnaast als je hem op die site selecteren en naar betalen gaat, krijg je de inclusief prijs.

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
100
45
Naarden
Harvey: veel meer gietijzeren werkblad (en dus zwaarder apparaat), langsgeleider is beter, verstekgeleider (MG-36-P) is echt heeeel veel beter, beugel+boog van de stofafzuiging is vast en geen wiebelende en geribbelde slang, ook heel prettige kap boven het zaagblad. Muntje kun je ook prima op de Harvey stil laten staan.
Ik heb dan ook de HW110LC thuis staan na vergelijking met o.a. Axminster en Laguna.
Is hij perfect? Nee hoor, altijd wat te zeiken. Zo is de aftakking van de afzuigingsslang op de grote aansluiting haaks, wat beroerd is voor de luchtstroom. Dat is overigens bij beide machines zo, zowel bij de Laguna als de Harvey.
Qua accessoires heb ik de roltafel erbij gekocht en de wielen. Roltafel vind ik heerlijk werken, de wielen zijn uhm... ruk. Ik weet niet of ik iets verkeerd heb gedaan, maar na de handleiding gevolgd te hebben staat de tafel scheef. Dus die raad ik af.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.942
3.515
Ik kijk toch altijd met verwondering wat mensen uitgeven om wat te hobbyen. Mijn complete verzameling houtbewerkingsmachines heeft als ik het zo even uit mijn hoofd reken, iets van 1000 euro gekost.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
328
123
denk dat je de Harvey HW110LC moet vergelijken met de laguna Fusion 3 DRO.
zelf ook overgestapt van de Dewalt 7492 (wordt nu enkel als bouwzaag op locatie gebruikt) naar de Fusio 3 en nog geen seconde spijt van gehad.

Bijlagen

• Fusion-1-2-3-comparison.pdf
    605,6 KB · Weergaven: 3

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
208
88
Zaanstreek
Ik heb de Harvey, met roltafel. Ja het is geen roltafel zoals ik op werk gewend ben (Altendorf) maar dat is ook geen vergelijk. Zelfde geldt voor de vergelijking met de laguna 2, dat is -zoals eerder gezegd- echt nog wel een tandje lager in segment. Vandaar ook het prijsverschil.

De harvey is snel aan, geremd, en ik schulp er prima dubbelduims eiken op (ik heb de krachtstroom-variant), echt een paard in dat opzicht.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.