Zaagtafel maakt dit rare geluid

flimofly

Nieuw lid
12 feb 2023
10
0
Antwerpen
Weet iemand wat dit rare geluid zou kunnen zijn?

- Alles normaal wanneer het zaagblad op toeren komt of tot stilstand komt
- Alles normaal wanneer de motor draait zonder zaagblad
- Zaagblad raakt niets wanneer ik het ronddraai met de hand
- Geluid treed op zowel met als zonder spouwmes

Edit: bij nader inzien lijkt er ook al iets te horen wanneer de motor draait zonder zaagblad:

Laatst bewerkt:

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Klinkt als verroeste lagers? Met de hand rond draaien met wat druk op het lager en dan horen voelen wat
Het doet , ook wat gezegd is alles na lopen op losse onderdelen

flimofly

Nieuw lid
12 feb 2023
10
0
Antwerpen
Bedankt om mee te denken.

Het zacht rammelende geluid wanneer de motor draait zonder blad lijkt idd een losse rondel te zijn. Maar die hoort los om de as te zitten om kantelen toe te laten. Dus dat lijkt me ok.

Met blad heb ik nu alleen nog het schrapend metaal-achtige geluid bij het nieuwe zaagblad en 1 seconde bij opstart met het oude blad. Dat nieuw blad is dikker door de ATB (alternating top bevels). Dus ik ga er nu vanuit dat ik de afstand tussen blad en bovenkant van de tafel moet vergroten omdat er door de vibratie aan hoge snelheid toch ergens iets schraapt.

Het bijregelen van de tafel blijkt lastiger dan gedacht maar ik rapporteer terug of hiermee het probleem opgelost is.

flimofly

Nieuw lid
12 feb 2023
10
0
Antwerpen
Helaas nog niet opgelost. Het is nu wel duidelijk dat het geluid vooral optreedt bij m'n nieuwe, bredere zaagblad en slechts heel even (bij het opstarten) bij het originele zaagblad.

Het is ook heel duidelijk dat het geluid enkel optreedt wanneer de motor aanstaat (niet bij het uitbollen).

Vergelijk:

Nieuw blad freud met ATB

Origineel blad:

flimofly

Nieuw lid
12 feb 2023
10
0
Antwerpen
Ik zonder zaagblad toch ook iets trillen in de aandrijving.

Hoe best inspecteren? Het eenvoudigste lijkt mij de motor eraf halen door de grote bouten los te maken hieronder op de foto. Of haal ik me dan allerlei moeilijkheden op de hals?

Ik kan ook het oppervlak van de zaagtafel eraf halen maar dat zijn vele moeilijk bereikbare schroefjes aan de binnenkant.

IMG_0817.JPG

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.951
3.516
Er rammelt gewoon ergens een ringetje of zo mee, bij bepaalde frequenties. Lijkt me niet iets dat het zagen in de weg staat.

• Leuk
Waarderingen: flimofly

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.205
480
hilversum
Plak eens een stukje tape op die ring op de foto.
En gewoon even alle boutjes afgaan kijken of er iets los zit.

• Leuk
Waarderingen: flimofly

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.