Zaagtafel kiezen.. Het lukt me niet!!

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Die lurem kan die wel verstek zagen? de opening lijkt zo klein. Ik ken het merk niet (snel even gegoogeld ze maken ook bakbeesten van tafels), lijkt me een handig apparaatje
Die groene metabo lijkt me ook wel wat
succes
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Ik heb deze gekocht en die bevalt me prima, zat met zelfde probleem als jij en 2 de hands kon ik ook niet slagen. Gietijzeren tafel ideaal, stille motor, ik ben er happy mee
http://www.axminster.co.uk/axminster-hobby-series-ts-200-basic-table-saw

succes

Bedankt voor je reactie.
De zaagtafel ziet er op zich goed uit, alleen hoe is de geleider? Loopt namelijk niet over de hele tafel. Zit er speling in? Heb je hem ook in de UK besteld?

Hoor graag.

Gr. Elio
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Bedankt voor je reactie.
De zaagtafel ziet er op zich goed uit, alleen hoe is de geleider? Loopt namelijk niet over de hele tafel. Zit er speling in? Heb je hem ook in de UK besteld?

Hoor graag.

Gr. Elio

De geleider hoort ook niet over de volledige tafel te lopen omwille van de veiligheid. Dat zijn enkel amerikaanse modellen.

Ik heb de elektra beckum, met een zelfde type geleider als deze axminster. En deze zaagt perfect haaks!
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Bedankt voor je reactie.
De zaagtafel ziet er op zich goed uit, alleen hoe is de geleider? Loopt namelijk niet over de hele tafel. Zit er speling in? Heb je hem ook in de UK besteld?

Hoor graag.

Gr. Elio

Deze tafel is er tegenwoordig ook met een 250mm blad en 400 watt extra vermogen, meerprijs iets van 80 euro. Voor dat beetje extra geld zou ik voor deze variant gaan.

Je hebt dan meer zaagdiepte en meer vermogen, in verhouding belast je de zaag dus minder zwaar wat de levensduur ten goede komt :rolleyes:

Op internet zijn er diverse mensen die de geleider hebben vervangen door de upgrade die beschikbaar is voor de lintzaag.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
De geleider hoort ook niet over de volledige tafel te lopen omwille van de veiligheid. Dat zijn enkel amerikaanse modellen.

Ik heb de elektra beckum, met een zelfde type geleider als deze axminster. En deze zaagt perfect haaks!

Idd de meest voorkomende fouten, langsgeleider te ver naar voren, of een te hoog gedraaid zaagblad. Deze fouten samen met bv te hard duwen geven de gevaarlijke terugslag.
De langsgeleider net voorbij de zaagas, mag wel iets verder met een aflopend hout van wat aan de geleider is bevestigt, zaagblad een halve tot hele tand hoger dan je hout, meestal komt dat redelijk over een met een duimstok dikte.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Uiteindelijk de knoop doorgehakt voor mezelf. Het is de bosch pts 10 geworden, geen super apparaat, maar goed.. Tot zover ben ik er blij mee. Enige wat me opvalt is dat wanneer ik aan het schulpen ben en mijn zaagsnede nakijk, is het zeker niet helemaal glad, er zitten dan ook veel zaagtanden in het langshout. Weet niet precies hoe je dat noemt. Hoop dat jullie me begrijpen en mij kunnen uitleggen wat hier de oorzaken van zijn en hoe dit op te lossen?

Gr. Elio
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Zo te zien is de langsgeleider een vaste aanslag zodat je deze niet in de lengterichting kunt instellen. Waarschijnlijk ligt hier het probleem doordat het hout niet vrij kan bewegen zodra deze de zaag verlaat, het word dan als ware geklemd tussen geleider en spouwmes.
Was je plank/balk wel recht voordat je ging schulpen ? Spanning in het hout kan dit ook doen veroorzaken.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Zo te zien is de langsgeleider een vaste aanslag zodat je deze niet in de lengterichting kunt instellen. Waarschijnlijk ligt hier het probleem doordat het hout niet vrij kan bewegen zodra deze de zaag verlaat, het word dan als ware geklemd tussen geleider en spouwmes.
Was je plank/balk wel recht voordat je ging schulpen ? Spanning in het hout kan dit ook doen veroorzaken.

In de lengterichting heeft de langsgeleider helaas wat speling, dit zal ik iedere keer moeten controleren, eenmaal haaks, kan ik zagen.
Volgens mij word het hout niet geklemd, als je dat kan zien/voelen tenminste :eek:..

Het was inderdaad zo'n verlijmd timmerpaneel, dit om te proberen, misschien iets te snel een conclusie getrokken... Is kijken of het bij ander materiaal hetzelfde resultaat geeft.
 
A

Athanor

Guest
Klinkt mij in de oren als een resultaat van de algemene kwaliteit van de zaagtafel. Prijs/prestatie zou je kunnen zeggen. Als het blad ook maar iets slingert krijg je geen zuivere zaagsnede. Maar een paar halen met je stanleyschaaf en het is weer mooi vlak toch?

Hier nog een review over je machine.

Fons
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Bedankt voor de link.

Waarschijnlijk hoort dit bij de machine:). Er zit nu een bosch 40 tands zaagblad op. Om vuren balken en plaatmateriaal te schulpen, voor hoeveel tands zaagblad moet ik dan gaan kijken? Ben namelijk benieuwd hoe het zaagbeeld eruit ziet met een ander zaagblad :).
 
A

Athanor

Guest
Bij een 25 cm zaagblad zul je dan rond de 20 tanden uitkomen kan ook met minder. Kleinere doorsnede = minder tanden. Bij zaagbladen voor schulpen zal de snede meestal ruwer worden.


Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Vooral bij lichte machines is het juiste zaagblad belangrijk. Hoe mindertanden hoe sneller je kan zagen en je motor word minder zwaar belast. Nadeel is een minder mooie zaagsnede.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.