Zaagtafel keuzes.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Wat een verschrikkelijke zaagtafel. bah! Ik wil 'm best van je overnemen als je 'm kwijt wil :D

veel plezier met afstellen en het zagen! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Kwam er wel achter dat de extra spouwmes er niet bij zat.
Heb maar een mailtje gestuurd om te vragen of die bij de leverancier vandaan moest kom of bij Maene zelf.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Nou das een domper....
Stond bij de specificaties dat een 16a groep aangeraden werd nou die heb ik alleen hij kan de piek spanning niet aan...
Heb een maatje in de electra die komt de groep vervangen.
Dus heb nog niet kunnen zagen...
Maar heb wel een paar plaatjes geschoten.
Niet van het in elkaar zetten want dat was alleen 2 rails vast schroeven.

Had eerst geprobeerd de rails op te schuiven maar niet alle gaten kwamen mooi uit..
Maar gok dat ik die gewoon ga boren want verlies wel heel veel ruimte aan de uitstekende rails.
20211223_193050.jpg20211223_200256.jpg20211223_201605.jpg20211223_201559.jpg
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Gefeliciteerd met je nieuwe zaagtafel. Dat ziet er zeer gelikt uit! Hoop dat je er lang veel plezier van gaat hebben.

Met een C karakteristiek om de aanloop/piek spanning aan te kunnen zal je zaag wel werken.

Alleen je laatste zin, gaten boren omdat de rails uitsteek? steek deze uit omdat dit ook de bedoeling is? of wil je hem toevallig anders wat normaal niet kan, maar met gaten bij boren wel? heb je hier een wat betere uitleg over? Nu lijkt het net of dat er iets net niet helemaal goed is in de afwerking/kwaliteit van deze zaag. ik hoop dat ik mij hierin vergis.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Fijn dat de machine zo snel geleverd werd. Alleen jammer dat je 'm nog niet kunt uitproberen...
Inderdaad, een C-stop/automaat zal de oplossing zijn. Ik heb die hier ook in de schuur, tijdens de verbouwing was dat ook de enige plek waar bepaalde machines van de aannemer konden worden aangesloten omdat door de aanloopstroom de automaten omgingen in de rest van het huis (met 'normale' B-groepen).

Als ik je laatste foto's bekijk, mis je dan niet nog een paneel aan de rechterkant?
Bij mijn Harvey (zo ongeveer dezelfde machine) zit daar nog een extra kunststof tafel aan de rechterkant. Al heb ik die zelf niet gemonteerd omdat mijn schuur daar te klein voor is. Ik heb dan ook de rails ingekort (opnieuw gemaakt maar dan korter om de originele intact te laten).
Maar hij moet rechts wat uitsteken omdat de geleider rechts natuurlijk ook ruimte nodig heeft.

Hoever steekt deze nu uit tov de uiterste rechter kant van de tafel? Ik heb het nu zo zitten dat het uiterste rechter puntje van de geleider nog net steun heeft als de geleider nog maar 1/2 cm overlap heeft met de rechter tafel (dus net niet zweeft, zodat er dus net geen kleine stukjes hout tussen kunnen komen).
Ik heb dus de machine in de breedte staan zoals jij 'm op de laatste foto ook hebt (maar dan met de rails ingekort tot 18 cm rechts van de tafel ivm de steun voor de geleider).

De rails lijkt namelijk wel goed te zitten aan de linkerkant (tenminste, zoals ik het kan zien op de 2e/3e foto). Daar is extra ruimte niet nodig, je hebt die +/- 20 cm die ik beschreef aan de rechterkant nodig. Als de geleider maximaal naar rechts zit, en dus nog net op de achterste rail steunt met het verstelbare nylon bolletje (er vanuit gaande dat dat bij jouw zaag hetzelfde is als bij de mijne), moet het rechter deel van de geleider vooraan ook nog geheel om het kokerprofiel heen zitten; meer koker naar rechts uitstekend is ook niet nodig. Als ik op de productfoto van je 1e post kijk, lijkt die inderdaad verder uit te steken dan strikt nodig.
Als je nog begrijpt wat ik bedoel... ZO niet, dan maak ik morgen ff een foto van hoe ver het bij mij uitsteekt.

Mocht je toch gaan boren, kijk dan heel goed hoe hoog de rails komen te zitten, dat luistert vrij nauw. Vooral het feit dat ze links en rechts exact even hoog zitten tov de bovenkant van het blad.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Gefeliciteerd met je nieuwe zaagtafel. Dat ziet er zeer gelikt uit! Hoop dat je er lang veel plezier van gaat hebben.

Met een C karakteristiek om de aanloop/piek spanning aan te kunnen zal je zaag wel werken.

Alleen je laatste zin, gaten boren omdat de rails uitsteek? steek deze uit omdat dit ook de bedoeling is? of wil je hem toevallig anders wat normaal niet kan, maar met gaten bij boren wel? heb je hier een wat betere uitleg over? Nu lijkt het net of dat er iets net niet helemaal goed is in de afwerking/kwaliteit van deze zaag. ik hoop dat ik mij hierin vergis.
Gaten boren is om de rails naar mijn afmeting te krijgen.
De geleid rails steekt nu effe 40/45 cm uit zonder tafel ondersteuning.
Aangezien ik weinig groot plaat materiaal zaag wil ik dat stukje aan passen zodat ik iets meer loop ruimte heb.
Want wil em neer zetten zoals de eerste foto dat ik wat langere stukken er door heen kan halen.

Fijn dat de machine zo snel geleverd werd. Alleen jammer dat je 'm nog niet kunt uitproberen...
Inderdaad, een C-stop/automaat zal de oplossing zijn. Ik heb die hier ook in de schuur, tijdens de verbouwing was dat ook de enige plek waar bepaalde machines van de aannemer konden worden aangesloten omdat door de aanloopstroom de automaten omgingen in de rest van het huis (met 'normale' B-groepen).

Als ik je laatste foto's bekijk, mis je dan niet nog een paneel aan de rechterkant?
Bij mijn Harvey (zo ongeveer dezelfde machine) zit daar nog een extra kunststof tafel aan de rechterkant. Al heb ik die zelf niet gemonteerd omdat mijn schuur daar te klein voor is. Ik heb dan ook de rails ingekort (opnieuw gemaakt maar dan korter om de originele intact te laten).
Maar hij moet rechts wat uitsteken omdat de geleider rechts natuurlijk ook ruimte nodig heeft.

Hoever steekt deze nu uit tov de uiterste rechter kant van de tafel? Ik heb het nu zo zitten dat het uiterste rechter puntje van de geleider nog net steun heeft als de geleider nog maar 1/2 cm overlap heeft met de rechter tafel (dus net niet zweeft, zodat er dus net geen kleine stukjes hout tussen kunnen komen).
Ik heb dus de machine in de breedte staan zoals jij 'm op de laatste foto ook hebt (maar dan met de rails ingekort tot 18 cm rechts van de tafel ivm de steun voor de geleider).

De rails lijkt namelijk wel goed te zitten aan de linkerkant (tenminste, zoals ik het kan zien op de 2e/3e foto). Daar is extra ruimte niet nodig, je hebt die +/- 20 cm die ik beschreef aan de rechterkant nodig. Als de geleider maximaal naar rechts zit, en dus nog net op de achterste rail steunt met het verstelbare nylon bolletje (er vanuit gaande dat dat bij jouw zaag hetzelfde is als bij de mijne), moet het rechter deel van de geleider vooraan ook nog geheel om het kokerprofiel heen zitten; meer koker naar rechts uitstekend is ook niet nodig. Als ik op de productfoto van je 1e post kijk, lijkt die inderdaad verder uit te steken dan strikt nodig.
Als je nog begrijpt wat ik bedoel... ZO niet, dan maak ik morgen ff een foto van hoe ver het bij mij uitsteekt.

Mocht je toch gaan boren, kijk dan heel goed hoe hoog de rails komen te zitten, dat luistert vrij nauw. Vooral het feit dat ze links en rechts exact even hoog zitten tov de bovenkant van het blad.
Dit is de 36 inch daar zit de extra plaat niet bij in ieder geval niet bij Laguna.
De geleider rails steekt z'n 40/45 cm rechts uit.
En ik hoef alleen in de achter rails te boren maar das een gewoon simpel hoekijzer wat de nylon geleider draagt.
De voor rails bestaat uit 2 delen in de 1st foto heb ik em geschoven zoals ik em wil hebben.
Alleen aan de achterkant zal ik 3 of 4 gaatjes moeten boren .
En dan een nieuw meetlint op plakken want deze verschuift 40cm.

En ja de stoppenkast aanpassen is een klein geitje die hou je toch :)
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Ik had zelfs een kleine 60cm uitsteek :)
20211224_133027.jpg

Nou 4 gaatjes bij geboord (zie je niks van)
20211224_155258.jpg

Beetje creatief met de meetlint :p Heb het restje maar links geplakt voor als ik hem ooit weer ga verlengen.

20211224_155322.jpg

En zo blijft ie een tijdje staan.Heb nu 55cm rechts over.
Was ook even aant spelen met de verstek geleiders. Fence van de Kreg is net te lang om rechts te plaatsen.(tenzij ik de lang geleider eraf haal)
Dacht als ik er toch 2 heb misschien 1 voor links en 1 voor rechts.
Meteen een schroefje of 2 in de balk ernaast gezet om los spul op te hangen.

20211224_155236.jpg


Zodra we stroom hebben gaan we weer verder nu maar even overgeven aan het kerst gebeuren :)
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Nou we hebben stroom!

En meteen is me hout voorraad geslonken :)
Moest de zaag belasten om de nieuwe stop te testen.
Stuk padoek gepakt met kop maat van 10 bij 4 en hij ging als een mes door boter .
Ik ben zeer tevreden !

Paar foto's van de rotzooi die ik gemaakt heb.
20211229_144151.jpg

Heb echt meer lijmtangen nodig.....
20211229_122619.jpg

En hier had ik geen lijmtangen meer voor( alleen 15 en 20 cm maar daar kom ik niet ver mee )
20211229_144305.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Als je zo'n stroomprobleem hebt ,wilt het weleens helpen om er een lange verlengsnoer tussen te leggen.Scheelt soms met uitvallen van de automaat
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Als je zo'n stroomprobleem hebt ,wilt het weleens helpen om er een lange verlengsnoer tussen te leggen.Scheelt soms met uitvallen van de automaat
Enige waar ik aan denk met een lang verlengsnoer is struikelen :)
Zat gewoon een te lage automaat in.Wordt ook aangegeven dat je een 16C nodig hebt.
Heb meteen me krachtstroom groep laten verhogen, Hij was er toch :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.